Dum fråga ska man inte montera en säkerhetsventil som extra säkerhet även då jag har öppet expansionskärl på vinden.
Finns inga dumma frågor om man ska lära sig något, visst kan du kombinera det öppna kärlet med en säkerhetsventil, detta krav på en pannanläggning inträder vid >100kw om jag inte minns fel. Jag tycker det är en bra lösning i ditt fall om du är orolig att kärlet kan frysa på vinden.
mvh rogge

Hur har det gått Mith (nyfiken)?

Kollade upp detta med pris på keramiken.
Nedre och övre keramik till V33 kostar 1250:- inkl moms per styck.

Alltså 2500:- inkl moms för ett komplett byte till V33.
Baxi ska ha 3625:- inkl moms för ett komplett byte.

Majgårdarna
Då har nog baxi höjt ellet calmar sänkt..
När jag valde panna var dock inte priset på keramiken något som jag
hade i åtanke..

Andreas_Hansson skrev:
Då har nog baxi höjt ellet calmar sänkt..
När jag valde panna var dock inte priset på keramiken något som jag
hade i åtanke..
Nej, inte jag heller, iaf var det ingen jätteviktig utvärderingspunkt.
Enl expertis ska nedre keramiken hålla ca 100m3 ved och övre ca 250m3, så byte är ju inte sååå ofta.

G
En annan fråga om Calmar 33.får den inkopplad i slutet av mars.skall ta bort gamnla pannan ,ställa dit 33:an,ansluta rökröret.Sedan gör rörisen resten.
Framåt några meter,åt sidan (höger om man ser pannan framifrån) ca 1 m.Går förbi där.
Men hur mkt kan jag ställa pannan åt vänster.Väggen är där.Skall inte röret anslutas i bakkant längst ned på vänster sida.Hur mkt plats måste rörisen ha för att få dit röret.Eller skall jag förbereda med att sätta dit en rörbit innan jag sätter dit pannan.

GR B skrev:
En annan fråga om Calmar 33.får den inkopplad i slutet av mars.skall ta bort gamnla pannan ,ställa dit 33:an,ansluta rökröret.Sedan gör rörisen resten.
Framåt några meter,åt sidan (höger om man ser pannan framifrån) ca 1 m.Går förbi där.
Men hur mkt kan jag ställa pannan åt vänster.Väggen är där.Skall inte röret anslutas i bakkant längst ned på vänster sida.Hur mkt plats måste rörisen ha för att få dit röret.Eller skall jag förbereda med att sätta dit en rörbit innan jag sätter dit pannan.
Behövs inte den går att ansluta på bägge sidor.

G
Perfekt.Bara att trycka in så långt åt vänster det bara går.

Dem00niX skrev:
Fast jag har nu införskaffat mig en sotviska på pianotråd så jag kan köra framifrån med en skruvdragare. Rent blir det iaf. .

Vart har du köpt sotviskan?

Köpte pianotråd på clas ohlson samma med viskan. Sen kapade jag av ringen man ska hålla i på tråden. så går den att få fast i skruvdragaren. Rent som *** blir det.

fixa en bild vet ja' :)

Majgårdarna
Blir det inte svajit?
Tråden är väl inte centrerad på clas tub rensare

Palte skrev:
Vart har du köpt sotviskan?
Jag såg på Baxis hemsida att dom säljer en sotviska för borrmaskin. Artnr 210050.

Svajit nja. visst. det rör sig lite. Men man håller viskan med ena handen och maskinen med andra. jag har min viska böjd nästan 90 grader så med handen som håller viskan styr jag även upp och ner i tuben med viss hjälp av maskinhanden.
Ska försöka ta en bild.
Tråden är centrerad . det jag köpte var lös pianotråd plus borsten. sen får man montera det själv. så fick man vad man ville.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.