12 099 läst ·
27 svar
12k läst
27 svar
Varför ska jag köpa en Calmar v33?
Sida 1 av 2
Jag behöver alla synkunkter jag kan få positiva och inte minst negativa. Är det möjligt att sota den om man bara kommer åt framifrån (trångt pannrum). Pris keramik? Kvalitetsintryck??? Det står mellan Baxi Bonus och Calmar v33 vilken ska jag välja? Kommer att vilja elda pellets tex halvårsvis. Jag har två acctankar totalt 1000l så jag tänkte elda ved så länge det räcker med en eldningsrunda per dag och sedan köra pellets under den kallaste perioden.
Mkt tacksam för era råd.
Mikael
Holmsund
Mkt tacksam för era råd.
Mikael
Holmsund
Nu har jag iofs ingen sådan, men av deras instruktionsbok så ser det ut som att man sotar framifrån http://www.trebema.se/download/trycksaker/Instanvv.pdf. MEN man behöver även kunna komma åt fläkt och en lucka som är upptill mot bakkanten, se si 6 i instruktionen.
Sedan kanske sotaren har sunpunkter på om man inte kan ta sig runt pannan.
Samt att det finns röranslutningar på sidan.
Förhoppningsvis dycker v33 ägarna på forumet upp strax för bättre info.
Lycka till med pannvalet!
Och VÄLKOMMEN till forumet!
/s
Sedan kanske sotaren har sunpunkter på om man inte kan ta sig runt pannan.
Samt att det finns röranslutningar på sidan.
Förhoppningsvis dycker v33 ägarna på forumet upp strax för bättre info.
Lycka till med pannvalet!
Och VÄLKOMMEN till forumet!
/s
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag tror keramiken är lite dyrare till v33. Baxis innova keramik var ialla fall billigare än v33.Ring och fråga vad dom tar.
1000L till v33 blir för lite.
Får du inte plats med större tankar så ska du nog kolla på någon annan panna.
Skulle tro att bonus har lite mindre eldstad så den passar nog bättre om du absolut måste ha 1000l.
1000L till v33 blir för lite.
Får du inte plats med större tankar så ska du nog kolla på någon annan panna.
Skulle tro att bonus har lite mindre eldstad så den passar nog bättre om du absolut måste ha 1000l.
Har du kasst med utrymme så är både V33 och Bonus dåliga val. De måste nästan sotas från ena sidan, då turbulatorören sotas på ovansidan, baktill, strax framför rökröret. V33 kan beställas med sidolucka för pellets, men det går även att köra med brännare i den vanliga luckan. Kanske Värmebaronens Vedolux 37 är ett bättre val för dig eftersom denna sotas framifrån (krökta turbulatorer), men jag är osäker på om det går att elda pellets i denna.
http://www.varmebaronen.se
Jag har en V33 och är nöjd med denna panna. Men jag laddar 2000 liter fullt ut med ett ilägg björkved, så 1000l är för lite.
http://www.varmebaronen.se
Jag har en V33 och är nöjd med denna panna. Men jag laddar 2000 liter fullt ut med ett ilägg björkved, så 1000l är för lite.
Tack för alla synpunkter. Det kommer att bli Calmar v33 eller Baxi Bonus det har jag kommit fram till. Man får väl hålla sig smärt och gå på gym för att kunna sota delvis framifrån? Pannan står i ett hörn och brevid står 2st 500l tankar.
En lösning med Calmar pannan att jag drar fram den lite från muren ca 400mm för att kunna sätta en brännare i sida (dvs frmaför ena acctanken) och där med så kommer jag åt halva pannanssida (600mm av pannanslängd 960mm). Vad gäller accstorlek så tänkte jag börja med 1000l men får då inte lägga in fullt. Om jag fortsätter elda ved (om jag hittan ett bra sätt att få fram ved) så blir det 2st 500l tankar till i ett annat rum med returen i betonggolvet och stigaren i taket. Jag är nog mest intresserad av Calmarpannan då jag ev. i en framtid funderar på en kulvert till ett fristående garage 50m2 dvs det kan behövas mer effekt i framtiden. Men just nu så behöver jag ha möjlighet till pelletseldning.
Vad tror ni som har erfarenhet av Calmarpannan om detta??
Tacksam för era synpunkter.
Mikael
En lösning med Calmar pannan att jag drar fram den lite från muren ca 400mm för att kunna sätta en brännare i sida (dvs frmaför ena acctanken) och där med så kommer jag åt halva pannanssida (600mm av pannanslängd 960mm). Vad gäller accstorlek så tänkte jag börja med 1000l men får då inte lägga in fullt. Om jag fortsätter elda ved (om jag hittan ett bra sätt att få fram ved) så blir det 2st 500l tankar till i ett annat rum med returen i betonggolvet och stigaren i taket. Jag är nog mest intresserad av Calmarpannan då jag ev. i en framtid funderar på en kulvert till ett fristående garage 50m2 dvs det kan behövas mer effekt i framtiden. Men just nu så behöver jag ha möjlighet till pelletseldning.
Vad tror ni som har erfarenhet av Calmarpannan om detta??
Tacksam för era synpunkter.
Mikael
Har en V33 själv. Har 1,2m mellan fronten på pannan och väggen. Det räcker. Det utrymme man behöver fram är för att få i skrapan och kunna dra ut den.
Man sotar tuberna uppifrån. Jag står på sidan av pannan när jag drar tuberna. Fast jag har nu införskaffat mig en sotviska på pianotråd så jag kan köra framifrån med en skruvdragare. Rent blir det iaf. Jag är nöjd med min V33 men jag eldar enbart ved i den.
Man sotar tuberna uppifrån. Jag står på sidan av pannan när jag drar tuberna. Fast jag har nu införskaffat mig en sotviska på pianotråd så jag kan köra framifrån med en skruvdragare. Rent blir det iaf. Jag är nöjd med min V33 men jag eldar enbart ved i den.
Det mått jag ritat in är ca 1400mm mellan mur och framsida panna, det ska bli intressant och höra sotarens åsikt om det ganska långa horisontella rökrör ca900mm för att nå från pannan och till rökkanalen i muren längst bort har sotluckan i murens andra sida i ett rum intill. Enligt Tremba så skulle det nog gå men vi får se. Det är då jag eldar pellets det kan bli en nackdel då det långa horisontella röret sänker draget ngt. Men med en Thermia Bequem så ska det nog gå. Är det någon som har erfaren het med långa horisontella rökrör från pannan, eller har någon synpunkt om detta?
Något som inte stämmer här!
Öppet kärl = ev. frysrisk "vanligtvis"
Tryckkärl = säkerhetsventil 1,5 bar.
Smart!
No problemo.
mvh rogge