606 läst ·
4 svar
606 läst
4 svar
Varför ska jag behålla Albin kombipanna?
Hello. Vi har bergvärme i vårt plankhus från 1930. Bergvärmepannan har snart 20 år i nacken och kvar i pannrummet står även en bortkopplad albin kombipanna ved/olja med en 200 liters vattentank. Sotarn har godkänt albinpannan och rökkanalen men rörmokaren som VÄLDIGT gärna vill sälja en ny bergvärmepump istället för att koppla ihop den gamla vedpannan med det befintliga varmvattensystemet säger lite osäkert ”att pannan eventuellt inte är helt tät vid provtryckningen och nämner återigen att det nog är bättre med en ny bergvärmepump”.
Vi satte in en llvp förra vintern och det är succé men vore gött med en uppvärmning som inte är helt i händerna på elbolagen som kan hjälpa till när det är midvinter.
Som jag förstått det är det rätt värdelöst att elda i albin när den inte är ihopkopplad med vattensystemet. Min idé var att slänga in lite vedklabbar när det är -25 minus och få lite grundvärme i källaren och kanske även få murstocken lite ljummen istället för iskall men förstått att det är bättre att sätta in en riktig kamin då.
Så frågan är om det bästa är att bara såga ner albin i småbitar och vräka ut den går tyvärr inte få ut den komplett? Någon som gjort en likande grej och kan ge en uppfattning om hur jäkla skitigt det kan tänkas bli med gammalt sot, olja och rostigt vatten?
Vi satte in en llvp förra vintern och det är succé men vore gött med en uppvärmning som inte är helt i händerna på elbolagen som kan hjälpa till när det är midvinter.
Som jag förstått det är det rätt värdelöst att elda i albin när den inte är ihopkopplad med vattensystemet. Min idé var att slänga in lite vedklabbar när det är -25 minus och få lite grundvärme i källaren och kanske även få murstocken lite ljummen istället för iskall men förstått att det är bättre att sätta in en riktig kamin då.
Så frågan är om det bästa är att bara såga ner albin i småbitar och vräka ut den går tyvärr inte få ut den komplett? Någon som gjort en likande grej och kan ge en uppfattning om hur jäkla skitigt det kan tänkas bli med gammalt sot, olja och rostigt vatten?
Jag rev ner vår gamla vedpanna härom året då den tyvärr var helt utrostad inuti och i botten och läckte som ett såll. Men letar efter en ersättare, vedpanna är ju ett perfekt komplement till bergvärme även om det inte finns någon som helst ekonomisk poäng med att installera en ny.
Fattar inte helt det du skriver - är nuvarande bergvärmepump i drift, eller är det något fel på den?
Tyvärr är det lite av en reglerteknisk utmaning att integrera bergvärme och vedpanna. Inte så att det är direkt tekniskt komplicerat, men det finns inte direkt några bra tekniska lösningar på marknaden.
Fattar inte helt det du skriver - är nuvarande bergvärmepump i drift, eller är det något fel på den?
Tyvärr är det lite av en reglerteknisk utmaning att integrera bergvärme och vedpanna. Inte så att det är direkt tekniskt komplicerat, men det finns inte direkt några bra tekniska lösningar på marknaden.
Ja vi kör bergvärme nu men den drar enligt mitt tycke rätt mycket. Min far har lyckats få någon firma koppla ihop varmvattnet så det går att stödelda i gamla vedpannan och så tar bergvärmen över när vedpannan inte värmer. Men det var inte supersmidigt att hitta en firma som kunde få ihop det.C cpalm skrev:Jag rev ner vår gamla vedpanna härom året då den tyvärr var helt utrostad inuti och i botten och läckte som ett såll. Men letar efter en ersättare, vedpanna är ju ett perfekt komplement till bergvärme även om det inte finns någon som helst ekonomisk poäng med att installera en ny.
Fattar inte helt det du skriver - är nuvarande bergvärmepump i drift, eller är det något fel på den?
Tyvärr är det lite av en reglerteknisk utmaning att integrera bergvärme och vedpanna. Inte så att det är direkt tekniskt komplicerat, men det finns inte direkt några bra tekniska lösningar på marknaden.
Det kan jag tänka mig. Finns nog inte mycket erfarenhet och kompetens kring detta "på stan".F Fin_lampa skrev:
Det är först med senare tidens elprismarknad som det blivit intressant ekonomiskt, och då så klart med en befintlig "gratis" eller en billig begagnad vedanläggning. Och även då lockar det så klart en begränsad skara med tillgång till billig/gratis ved, gott om utrymme i pannrummet och orken att hålla på med veden.
Tack för bra input!C cpalm skrev:Det kan jag tänka mig. Finns nog inte mycket erfarenhet och kompetens kring detta "på stan".
Det är först med senare tidens elprismarknad som det blivit intressant ekonomiskt, och då så klart med en befintlig "gratis" eller en billig begagnad vedanläggning. Och även då lockar det så klart en begränsad skara med tillgång till billig/gratis ved, gott om utrymme i pannrummet och orken att hålla på med veden.
Nej du har rätt det är samma argument jag kört på mig själv och ”…Vad kostar en vettig motorsåg, en vedklyv och tiden även om ett lass stockar skulle landa på tomten gratis”. Plats för ved har vi inte heller i nuläget så vad kostar ett vettigt vedskjul. Kan köpa mycket el för dom pengarna
Men då får det bli att riva ur den och sen satsa på att kanske komplettera källaren med en liten vedkamin i framtiden.
Klicka här för att svara
