Hej
För ungefär ett år sedan byggde vi huset, murade väggen och putsade.
Man ser en tydlig skarv, de gjordes med en dag emellan och varför den ena tydligare låter stenarnas fogar synas igenom, det förstår jag inte. Det ser ungefär lika ut året om, men jag vill nog påstå att mönstret kan vara mer eller mindre tydligt.
Bakom är det delvis uppvärmd källare, delvis ett hittills ej uppvärmt garage. Men gränsen mellan dem är inte den gränsen som syns utifrån.
Är det här normalt till dess att man målat, eller är det något knas?
- Och ja, det ska göras mer markarbeten framöver!
Tack!
För ungefär ett år sedan byggde vi huset, murade väggen och putsade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man ser en tydlig skarv, de gjordes med en dag emellan och varför den ena tydligare låter stenarnas fogar synas igenom, det förstår jag inte. Det ser ungefär lika ut året om, men jag vill nog påstå att mönstret kan vara mer eller mindre tydligt.
Bakom är det delvis uppvärmd källare, delvis ett hittills ej uppvärmt garage. Men gränsen mellan dem är inte den gränsen som syns utifrån.
Är det här normalt till dess att man målat, eller är det något knas?
- Och ja, det ska göras mer markarbeten framöver!
Tack!
Fukten kryper in i murskarvarna. Vad jag vet så ska man grunda med A-bruk på lecaväggar innan man putsar dem för annars uppstår detta. Min erfarenhet är ett detta fenomen uppstår främst när putsen är tunn. Jag har satt putsnät och minst 1cm puts på en av mina lador utan A-bruk och detta uppstår inte på de väggarna.
Kanske tunnare puts, eller ett mer sugande bruk.
Kanske tunnare puts, eller ett mer sugande bruk.
Redigerat:
En silikatbinder som grund för silikatfärg kan ha vattenavvisade effekt mot inträngande vatten samtidigt som den kan andas ut eventuell fukt i väggen skulle jag tro. Detta skulle kunna reducera effekten som du just nu har på väggen, dessutom så bör även effekten kanske minska rent visuellt med vit färg.
Klicka här för att svara