P pmd skrev:
Där avslöjade du dig som vetenskapsförnekare.
Hoppas du haft en trevlig lördagkväll 🥰

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
P
Rkarlsson skrev:
Alltså jag tycker det är fel att ge bidrag för saker.
Bidragen för elbilar (borttaget nu), solceller och billaddare är till för att Sverige ska minska sin klimatpåverkan. Dvs det är politiska åtgärder för att styra medborgarnas beteenden åt ett visst håll (rätt håll, enligt den politiska majoritet som har infört bidragen).

Om du tycker att alla bidrag i syfte att ändra befolkningens beteende är dåliga så är du konsekvent. Jag undrar därför om du tycker lika illa om barnbidrag, VAB-bidrag och subventionerad offentlig barnomsorg. Dessa är nämligen, precis som ovan nämnda bidrag, politiska verktyg för att få medborgarna att bete sig på ett visst sätt.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Sen har jag tappat lite förtroende för allt det där för från början var det att det blev varmare som var grejen. Nu spelar det ingen roll vilket väder det är, det är ändå klimatförändringarnas fel. Kallt? Varmt? Regn? Torka? Allt ska förklaras med koldioxidutsläpp.
Jordens medeltemperaturen stiger, men klimatet är en mycket komplicerad process där det mycket väl kan bli varmare på en del håll och kallare på andra. Jag håller dock med om att massmedia ibland är lite väl hysteriska och skriver om "extremväder" i onödan.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hörde en intressant snubbe på radion som var "gamla skolans" miljökämpe, såna som band fast sig i träd som skulle avverkas och som brydde sig om typ fåglar som får olja på sig. Han kände inte igen sig i rörelsen längre. Nu handlar allt om klimat. Det är rätt mycket miljö som är viktig och inte handlar om koldioxidutsläpp.
Klimat är viktigare än miljö. Miljöförstöring är ofta lokal och det går att återställa den lokala miljön (om man inte låter det gå för långt, som t.ex. Aralsjön). Klimatet vet vi inte om det går att återställa.

Men visst är miljö viktig att värna om också. Om det blir konflikt mellan mellan klimat och miljö sätter jag dock klimat först.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Bidragen för elbilar (borttaget nu), solceller och billaddare är till för att Sverige ska minska sin klimatpåverkan. Dvs det är politiska åtgärder för att styra medborgarnas beteenden åt ett visst håll (rätt håll, enligt den politiska majoritet som har infört bidragen).

Om du tycker att alla bidrag i syfte att ändra befolkningens beteende är dåliga så är du konsekvent. Jag undrar därför om du tycker lika illa om barnbidrag, VAB-bidrag och subventionerad offentlig barnomsorg. Dessa är nämligen, precis som ovan nämnda bidrag, politiska verktyg för att få medborgarna att bete sig på ett visst sätt.
Bidragets form för både cyklar och bilar var helt fel utformat. Du fick inga krav på dig.

Utan du kunde köpa en bil, få bidraget och sen sälja med vinst.

Cyklarna behöver vi ens diskutera den? Köp en elcykel för folkhälsan, vilken bullshit på riktigt. Den skulle begränsas till äldre och funktionshindrade personer inte friska människor.

Så ja alla dessa bidra tycker jag är dåliga.

Absolut, ta bort barnbidrag för alla.

Skolomsorg som dagis och upp är gynnande för sverige, inte att folk ska kunna köpa elbilar och cyklar för att tjäna pengar.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Purre
P
K Kasken skrev:
Det finns ingen logik eller rimlighet när det kommer till vägskatten för personbilar.
Förmodligen beror skillnaden i fordonsskatt på att de båda bilarna släpper ut olika mycket koldioxid.

YSA737, Årsskatt 1520 kronor
Koldioxidutsläpp, CO2 enligt Testcykel NEDC
Landsvägskörning 108 g/km, Stadskörning 139 g/km, Blandad körning 119 g/km

YYK818, Årsskatt 2679 kronor
Koldioxidutsläpp, CO2 enigt Testcykel NEDC
Landsvägskörning 116 g/km, Stadskörning 146 g/km, Blandad körning 127 g/km

Källa: Transportstyrelsen.

Man behöver veta hur formeln för skatteberäkningen ser ut för att avgöra om det är något mer som påverkar fordonsskatten. Vikt är rimligen en faktor.

Tillägg: inlägg #75, av klaskarlsson, är en utmärkt översikt av hur fordonsskatten beräknas.

Redigerat:
P
A Avemo skrev:
Förklaringen till vad? Menar du att dieselns höga utsläpp inte har att göra med den höga skatten? Om det uppdagas att dåliga mätregler och systematiskt fusk gjort att miljöklassade dieselbilar i praktiken har mycket högre utsläpp än uppgett är det väl högst rationellt att ta bort den miljöklassningen?
Volkswagens fusk handlade om andra utsläpp än koldioxid. Kväveoxider (och eventuellt partiklar).
VW erbjöd sig att fixa "problemet" för alla som ägde en bil av berörd modell och år, men det var nog rationellt att inte acceptera det erbjudandet eftersom det fanns en risk att bränsleförbrukningen skulle öka.

P
K Kasken skrev:
Ta bara exempel som att om du plockar bort baksätet i bilen så får exact samma bil skatten sänkt med 3/4...
Lastbilar står för nyttotrafik, medan personbilar är lyx. I Sverige ska vi ha det obekvämt. Förmodligen ett arv från reformationen.

P
Lill72 Lill72 skrev:
Hoppas du haft en trevlig lördagkväll 🥰
Tack! Den var mycket trevlig.

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Vetenskap är inte alltid lätt och vad som klimatpåverkar.😉
Vetenskap är ofta mycket svårt, men det är aldrig religion. Definitionsmässigt. Det kan du lita på.

P
Rkarlsson skrev:
Skolomsorg som dagis och upp är gynnande för sverige, inte att folk ska kunna köpa elbilar och cyklar för att tjäna pengar.
Det tycks alltså som att du är för vissa bidrag (sådana som passar i din politiska ideologi) men mot andra (sådana som är emot din politiska ideologi). Inget fel i det, men jag är lite extremare. Jag är emot alla sorters statliga bidrag.

P
Purre Purre skrev:
Här i december så kom en artikel där man kommit fram till att en dieselbil på HVO100 är bättre ur miljösyn än en elbil på svensk el. Men ska man köra HVO100 så var den ett tag över 30kr/l så man blir straffad på alla sätt och vis för att köra miljövänligt. Vad vinner det då till att ens försöka?

[länk]
Hur mycket HVO100 går det att producera? Räcker det till hela världens bilpark? Eller ens till Sveriges?
Resonemanget i artikeln var lite vagt om koldioxidutsläpp, tycker jag.

P
S Styrman_jansson skrev:
Det är ju inte riktigt så vårt system fungerar eftersom man inte direkt tar hänsyn till körsträcka.

Fundera på vad som släpper ut mest, en Ford Mustang GT 5l V8 som kör 300mil om året eller en Toyota Yaris som kör 3000mil om året och ställa det mot vad de kostar i skatt…
Det går att åtgärda med obligatoriska kilometerräknare i alla bilar som släpper ut växthusgaser. Det kommer nog.

P
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
[…] många 320+ år gamla bilar kan användas som pendlarbilar nuförtiden)
Det gäller dock att hålla dem i bra skick. Det kan t.ex. vara svårt att få tag på reservdelar.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.