Troberg skrev:
Mitt tips mot flugor: Strunta i sopsorteringen och släng komposterbart bland brännbart. Problemet löst.
Nja, det är inte hela problemet.. vi har kompostkvarn och har aldrig något organiskt avfall stående i mer än typ 10 minuter efter vi käkat färdigt, men vi har ändå mängder med flugor i år.

Troberg skrev:
Mitt tips mot flugor: Strunta i sopsorteringen och släng komposterbart bland brännbart. Problemet löst.
Och resten in i kökskvarnen :)

Idag då vi kom in i sovrummet , rekord! Minst 30 stora, feta, svarta flugor. Fy. Dammsugaren fick ta hand om dessa...

Har mest problem med dom små jävlarna som tvunget ska åt mitt vin.
Och det fast dom fick ett eget glas :(

Det måste vara ett mycket gott vin ;)
Du bör inte vara så snål! Dela med : D

Det gjorde jag.
Först i en skål, då bara lurade dom längs kanten.
Sen ett snapsglas, då blev dom för blyga.
Men MITT vill dom ha.

L
Daniel78 skrev:
Vi har mängder med flugor i år, och hundarna och katterna har för första gången på 5 år fått fästingar, trots samma spring i skogen/ängar.
Om alla inte höll på sitt krig mot naturens mest nyttig djur myrorna. Så skulle du inte ha det problemet. Myror letar upp och dödar flugor, myggor, fästingar.

Det och det faktum att jägare använder naturen som sin privata bondgård. Dvs de håller upp antalet älgar och rådjur. Och nere antalet vargar och lo. Ja då blir det på detta viset.
Dessutom så ökar fästingarnas farlighet då de nu bär på TBE och borelia. TBE går inte att bota och sprider sig fort över landet nu.

Min teori; det fåtal flugor som funnits i sommar kan bero på - getingboet! De föder upp sin avkomma med just flugor o insekter. Brukar inte ta död på spindlar heller i första hand, de är också bra på att fixa flugor. Kanske ligger nåt i det att vi ska låta naturen ha sin gång som Lolight säger? Har en mindre myrstack på allmänningen bakom huset som jag gått runt när jag slår "ängen" (ett blivande projekt iaf). Men har ingen erfarenhet av älgar o rådjur så det kan jag inte riktigt uttala mig om.

Kjell G

Kjell_G skrev:
Min teori; det fåtal flugor som funnits i sommar kan bero på - getingboet! De föder upp sin avkomma med just flugor o insekter. Brukar inte ta död på spindlar heller i första hand, de är också bra på att fixa flugor. Kanske ligger nåt i det att vi ska låta naturen ha sin gång som Lolight säger? Har en mindre myrstack på allmänningen bakom huset som jag gått runt när jag slår "ängen" (ett blivande projekt iaf). Men har ingen erfarenhet av älgar o rådjur så det kan jag inte riktigt uttala mig om.

Kjell G
Kan hända hmmm :S

...och nu en uppdatering av getingboet, som inte längre finns. Det fick som sagt sitta kvar, och eftersom värmen hängde kvar länge var det aktivitet där. I slutet på oktober hade det avstannat, någon vecka/veckor senare hade getingarna försvunnit och efter ytterligare nån vecka hade boet trillat ner och lagt sig till ro i en utekruka som stod på altanen.

Lät det ligga och efter någon dag var det borta! Kanske kom det till nytta för något djur, vad vet jag. Känns iaf ok att inte ha rökt ut det utan nu får kanske drottningen en chans att bygga nytt till våren :)

Bara hon inte gör det hos mig :D

Kjell G

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.