12 466 läst ·
50 svar
12k läst
50 svar
Varför så många bits?
Att Phillips "kuggar över" är väl inte en brist, det är väl per design? Den gjordes så att man inte skulle dra åt skruven för hårt?
Sen är det ju så att alla dessa varianter av skruvar inte har nåt direkt med bits att göra, det finns ju mejslar till alla sorter också. Och jag har t.ex. vinklade torx-nycklar (samma modell som man brukar ha insexnycklar).
Poängen med bits är att man med en hållare och en hög med bits automatiskt får möjlighet att skruva en hel uppsjö skruvar istället för att behöva ha en helt väska med olika mejslar.
Men vanliga bits har en väldigt stor nackdel: De är för korta. Skruvar som sitter nedsänkta i hål rår man inte på med vanliga bits. Det finns "långa" bits, men de är nästan lika dyra som mejslar och såna köper man nog bara om man verkligen vill kunna dra med maskin.
Sen är det ju så att alla dessa varianter av skruvar inte har nåt direkt med bits att göra, det finns ju mejslar till alla sorter också. Och jag har t.ex. vinklade torx-nycklar (samma modell som man brukar ha insexnycklar).
Poängen med bits är att man med en hållare och en hög med bits automatiskt får möjlighet att skruva en hel uppsjö skruvar istället för att behöva ha en helt väska med olika mejslar.
Men vanliga bits har en väldigt stor nackdel: De är för korta. Skruvar som sitter nedsänkta i hål rår man inte på med vanliga bits. Det finns "långa" bits, men de är nästan lika dyra som mejslar och såna köper man nog bara om man verkligen vill kunna dra med maskin.
Ja detta är vad jag också hört.Nerre skrev:
Phillips-spåret utformades för att vara självcentrerande för maskinell iskruvning, men det fanns inte manicker med momentinställning då så man utformade kryssspåret med lite vinklar och så för att det skulle kugga över när lagom moment uppnåtts.
PZ var i princip svaret på att förändra PH till ett icke kuggande spår, när man istället började ha momentinställning på maskiner och dragare.
Jag trodde jag hade allt i bitsväg. Kom på andra tankar idag när jag letade skruv och hittade den perfekta, rätt längd, rätt grovlek och en bra skalle. Men vad tusan ska man ha för bits.
http://toolmonger.com/2006/08/31/hands-on-lox-screws/
Sökte på internet. https://www.google.se/search?q=bits...sRyHfmL2YXioSCY_1SBsw13ryqEbWcPtYNKsjF&q=bits
Ibland ger man bara upp.
Skruven på bilden är hämtad från nätet, mina har större skalle och är flatare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://toolmonger.com/2006/08/31/hands-on-lox-screws/
Sökte på internet. https://www.google.se/search?q=bits...sRyHfmL2YXioSCY_1SBsw13ryqEbWcPtYNKsjF&q=bits
Ibland ger man bara upp.
Skruven på bilden är hämtad från nätet, mina har större skalle och är flatare.
"Storlekarna är standardiserade, ett Pozidrivspår storlek 2 är alltid samma oavsett skruvar, bits och mejslar."
Eftersom IKEA nämndes i artikeln: Författaren har uppenbarligen inte försökt sätta ihop en IKEA möbel på sistone. Deras PZ2 passar varken med mina Bacho eller Wera PZ2 bits.
Lärdomen torde vara att alltid investera i kvalité både på bits och på SKRUV. Som nybörjare är det annars lätt att tro att man själv gör fel när det är fel tolerans på bits eller skuv som gör att man konstant rundar spåret.
Eftersom IKEA nämndes i artikeln: Författaren har uppenbarligen inte försökt sätta ihop en IKEA möbel på sistone. Deras PZ2 passar varken med mina Bacho eller Wera PZ2 bits.
Lärdomen torde vara att alltid investera i kvalité både på bits och på SKRUV. Som nybörjare är det annars lätt att tro att man själv gör fel när det är fel tolerans på bits eller skuv som gör att man konstant rundar spåret.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 258 inlägg
För den som skruvar mycket el är plus-minus bit/mejsel bra.
Krokar och öglor tror jag..
Självbyggare
· Stockholm
· 10 258 inlägg
För ving/skruv muttrar.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 258 inlägg
och krokar/öglor.
Jajust, har nog provat någon gång men fungerade lika bra som flatskruvs-bits, dvs. vinglar och jävlas. Lättare dra i krokar och öglor för hand, särskilt så små som ska passa den där saken.