7 137 läst ·
39 svar
7k läst
39 svar
Varför så hög förbrukning?
Även nya armaturer kan vara fel (eller helt sakna) kompenserade och spöka ordentligt med det reaktiva uttaget samt även dra mycket aktivt i form av värme istället för ljus.dof skrev:Sitter nya armaturer i både garage och förråd. Hf-don i garaget och drossel i förrådet om jag inte har helt fel. Kan verkligen detta göra så mycket på förbrukningen? Har varit ute där mycket men inte dygnet runtAnnars stämmer det mesta då det var efter inkopplingen av lysrören som förbrukningen drog iväg.:@
På de anläggningar jag varit ute och mätt på där det drog mycket reaktivt på belysningsgrupperna så var det nästan lika mycket reaktivt som aktivt när man bara körde belysning som enda last och dioderna på mätaren blinkade i takt så att säga.
Dessutom uppträdde bonusfenomenet att elmätaren inte gillade det extremt höga reaktiva uttaget utan fick ett betydligt större mätfel på det aktiva uttaget (dock kan jag nämna att den fortfarande mätte inom normen som gäller vid helt rent aktivt uttag för en hushållsmätare)
Fast elmätare ska ju klara av även reaktiva laster utan att visa fel, så att energiförbrukningen gått upp så pass mycket enbart på grund av lite reaktiv last håller inte. Åtminstone inte om elmätaren inte är felkonstruerad...ANDHOL skrev:Även nya armaturer kan vara fel (eller helt sakna) kompenserade och spöka ordentligt med det reaktiva uttaget samt även dra mycket aktivt i form av värme istället för ljus.
På de anläggningar jag varit ute och mätt på där det drog mycket reaktivt på belysningsgrupperna så var det nästan lika mycket reaktivt som aktivt när man bara körde belysning som enda last och dioderna på mätaren blinkade i takt så att säga.
Dessutom uppträdde bonusfenomenet att elmätaren inte gillade det extremt höga reaktiva uttaget utan fick ett betydligt större mätfel på det aktiva uttaget (dock kan jag nämna att den fortfarande mätte inom normen som gäller vid helt rent aktivt uttag för en hushållsmätare)
Har en likadan elmätare som alla andra här omkring så felkonstruerad är den nog inte. Hade även lysrör i gamla meklokalen och det reagerade den inte på.ampz skrev:
Produkter som diskuteras: "Tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
En rätt häftig kyl/frys i så fall som drar c:a 1kW 
Finns inga elvärmare utom den som står i garaget , och den har som sagt varit på hela vintern. Ska se om jag får något mail från elleverantören så jag får lite bättre överblick. En skum sak hände nu dock. Hade ett 4h strömavbrott idag och nu verkar förbrukningen ha gått ner igen :S