Har följt diskussionerna här på forumet sedan i höstas, och jag undrar lite över de olika priserna på olika platser. Det verkar som om S-holm är förfärligt mkt dyrare vad gäller hantverkare t.ex. Konstigt tycker jag. Här i Skara t.ex. finns i princip bara en rörmokare. Han skulle ju då kunna vara svindyr, eftersom folk här satsar mkt på att renovera sina sekelskiftesvillor. Likaså finns det bara en stor elfirma. Men de är betydligt billigare än S-holmspriserna. Där borde ju den stora konkurrensen pressa priserna tycker man.. Som det ser ut här på forumet skulle jag gissa att det vore billigare att köra in vår Frank från Skara och fixa badrummen även om man betalar hotellvistelse och traktamente för honom...:)

Visst finns det fler hantverkare men ännu mer kunder så att säga! Dessuto kunder som inte känner till något om hantverkarna så även rötäggen får nya kunder hela tiden

Helt annorlunda på en liten ort. Gör hantverkaren bort sig där genom att tex "utnyttja" marknadssituationen genom att ta ruskigt bra betalt så får han dåligt rykte och sura blickar på ICA och då han lämnar ungarna på dagis. Kallas "social kontroll" då man inte vill skämma ut sig bland dom som man känner eller de som känner till en själv

Det är nog så att för det första så är det dyrare att leva i Stockholm, så hantverkarna behöver tjäna mer för att kunna få likvärdig levnadsstandard mot andra delar av landet. Dels så är det ofta överhettat på byggmarknaden i Stockholm, så trotts det stora utbudet av hantverkare är det svårt att få tag på dem.

Dessutom så har det ialla fall i perioder funnits ganska uppenbara kartellbildningar vad gäller alla byggpriser. På 90- talet vet jag att det var flera byggföretag utifrån som gick in och bjöd på byggprojekt i Stockholm, och byggde då för "landsortspriser". De utsattes för ungefär samma behandling som balterna i Waxholm, fast inte lika tydligt. De kunde inte få in några underentrepenörer som var Stockholmsbaserade. Ryktet gick att den elfirma som visade sig på ett av dessa byggen kunde glömma alla uppdrag söder om polcirkeln i fortsättningen.

I början på 90- talet var jag ordf. i en större brf. Vi såg tecken på karteller vid ett par tillfällen. Vi lade om 2 tak på sammanlagt ca 5000 kvm tegel, och ytterligare ett par tusen kvm plåtdetaljer. Vi anlitade en expert för att ta fram upphandlingsunderlag, han gav även råd om 5 olika firmor som var bra att fråga om anbud. Vi tog in en 6e firma som var ganska ny i branschen. De fem gav anbud mellan 5 och 7 miljoner, Den 6e som han inte visste om att vi frågade gjorde jobbet för 1,8 miljoner (visserligen kom de med en mycket tveksam extra nota på 400 000 sedan).

Oavsett om det förekommer kartellbildningar eller finns ett större kundunderlag så är det konstigt att priserna är högre i Sthlm tycker jag. Kundunderlag finns det även i Malmö och Göteborg. Karteller kan det finnas överallt.

Den främsta faktorn borde väl vara att bostadsmarknaden är överdrivet het i stockholm och har blivit det p.g.a. mångårig brist på hyreslägenheter. Folk är beredda att betala mer för sitt boende här än i övriga landet. Sedan tror jag att generellt sett är det "viktigare" med bra standard på boendet i Stockholmsregionen. Vi har kollat en del på hus i både Gotland och i Östersund. Inredning och tomternas utseende verkar inte ha så stor effekt på slutsumman i dessa delar som de har i Stockholm. Allstå blir det lättare för företag i Stockholm att ta betalt då det är viktigt att allt är tipp topp för att få ut värdet på huset vid försäljning.

Det är även dyrare att driva företag i Stockholm. Högre lokalskostnader, högre löner m.m.

Löneläget för alla är dessutom högre i stockholm än på andra andra orter i Sverige.
Så i slutänden blir det nog lika tomt i plånboken när hantverkarna gått var man än bor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.