Hej. Vi bor sen 2år tillbaka i ett hus byggt -68 som har haft oljepanna med ettrörssystem. Huset är ca 118kvm med källare. För 5år sen byttes pannan ut mot en luft-vatten panna. Man la in vattengolvvärme i bostadsplanet utom i de 3 sovrummen som har kvar sina element. Alla rum i källarn har också kvar sina element.
Problemet är att elementen bara blir fisljummiga och i ett av sovrummen som ligger i hörna och i norrläge är det svinkallt om vintrarna!
Funderar nu på om man ska höja utvärmen från pannan och se om det blir någon skillnad eller det är kanske idiotiskt ur kostnads synpunkt.
Annars funderar vi på att lägga in en elslinga med komfortvärme i bara det sovrummet men källarn är ju också svinkall...
Jag är inte så kunnig i detta ämne så om det finns någon med mer erfarenhet så tar jag tacksamt emot er kunskap :)
Mvh Kicki

Det är klart att du kan höja temperaturen ut till elementen, men det blir ju såklart dyrare. Kolla först så att alla termostater är fullt öppna och att elementen är avluftade. Berätta också vad du har för panna och värmepump så kanske jag kan hjälpa dig att höja kurvlutningar osv...

C
Det beror ju lite på hur systemet ser ut, men det känns rent spontant som att man har kopplat in anläggningen mot golvvärmen, och sen kör elementen på samma temp som golvvärmen. Lösningen är isåfall att konvertera dom kvarvarande elementen till tvårörssystem, och dimensionera dom (vilket iofs lär bli enorma element, om inte det sitter flera) efter temperaturen på golvvärmen. Alternativet vore förstås att lägga golvvärme i dom rummen också.

Möjligheten finns ju, med tanke på att källarens element också sitter kvar, att man istället har anpassat systemen till elementen, och med lågtempsystem från en värmepump och enrörssystem på elementen, säkert för små element också, kan det lätt bli lite trickigt att få tillräcklig värme. Isåfall är det konvertering till tvårör och eventuellt större element som gäller.

Du får gärna berätta lite vilken utrustning du har i huset och sådär, kanske några bilder, så är det lättare att räkna ut vad problemet är.

en rörs system kräver hög värme & är ofta mycket olämpliga att ha mot värmepump

Hej och tack för era svar.
Det är en Ctc Eco Air 7,9 ute och en Eco El 1550 inne.
Ringde till Ctc och fick lite tips om att man kanske skulle mäta flöde, det kunde ju vara skit i systemet och ev att man fick sätta ett större Element i sista sovrummet.
Är det någon som kan se vad det är för sorts element vi har om jag lägger in en bild?
Just nu är det ändå något fel, förmodligen med utekännaren för värmen slogs av och informationstexen: Husvärme från utetemp 20grader. Och det vet jag ju säkert att det inte är ute....
Så nu kör vi manuellt i väntan på att reparatören ska ha tid, och det verkar som att det bara finns en i Skåne! Mycket märkligt.

K kickiv skrev:
Hej och tack för era svar.
Det är en Ctc Eco Air 7,9 ute och en Eco El 1550 inne.
Ringde till Ctc och fick lite tips om att man kanske skulle mäta flöde, det kunde ju vara skit i systemet och ev att man fick sätta ett större Element i sista sovrummet.
Är det någon som kan se vad det är för sorts element vi har om jag lägger in en bild?
Just nu är det ändå något fel, förmodligen med utekännaren för värmen slogs av och informationstexen: Husvärme från utetemp 20grader. Och det vet jag ju säkert att det inte är ute....
Så nu kör vi manuellt i väntan på att reparatören ska ha tid, och det verkar som att det bara finns en i Skåne! Mycket märkligt.
Gammal tråd, men löste det sig med ny givare? Har samma problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.