Jo, men då är vi väl inne på mer permanenta och påkostade takrenoveringar. Notera att det jag pratar om är "quick fixes", även om de i praktiken tenderar att bli rätt permanenta pga plåtens överlägsna beständighet.S sin skrev:
Får det kosta blir materialvalen annorlunda, så klart. Vad som är tidstypiskt hänger ju på vilken era vi talar om. I mitt fall är byggnaderna lite för gamla för att plannplåt eller bandtäckning skulle passera som tidstypiskt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
Man väljer såklart plegel för att det är den enda profilen som kami tillverkar i "Terra". Snacka om problemfri takplåt, t o m så att älvsbyhus kör den som standard i norr trots att den är långt ifrån den billigaste.
Annars är jag väl lite beredd att hålla med, plegel är lite nödlösning då TRP:n blev så rackarns jäkla omodern för 20(???) år sen eller vad det nu kan vara. Profilen i säg är ganska opraktiskt, ömtålig och långt ifrån optimal med all taksäkerhet som ska upp på tak nu för tiden.
Annars är jag väl lite beredd att hålla med, plegel är lite nödlösning då TRP:n blev så rackarns jäkla omodern för 20(???) år sen eller vad det nu kan vara. Profilen i säg är ganska opraktiskt, ömtålig och långt ifrån optimal med all taksäkerhet som ska upp på tak nu för tiden.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Jag kommer välja Plegel på mitt garage.
På en av mina carportar har jag Plegel, det värsta med det är de svarta skruvskallarna, men som vanligt hade jag inga pengar när jag byggde den carporten.
På garaget får det bli röda skruvskallar.
Som svar på frågan: Det är billigare och enklare och "hållbarare" än enkupigt tegel.
Någon kanske vet priset på 350kvm enkupigt tegel vs Plegel?
/Workingclasshero
På en av mina carportar har jag Plegel, det värsta med det är de svarta skruvskallarna, men som vanligt hade jag inga pengar när jag byggde den carporten.
På garaget får det bli röda skruvskallar.
Som svar på frågan: Det är billigare och enklare och "hållbarare" än enkupigt tegel.
Någon kanske vet priset på 350kvm enkupigt tegel vs Plegel?
/Workingclasshero
Men varför lägga plegel och inte en plåt som ser ut som plåt? Plegeln ser ju inte ut som tegel och plåt som ser ut som plåt är ju både snyggare och ofta billigare.
Älvsbyhus är nog ingen standard man ska gå efter, deras hus är bland det tristaste man kan tänka sig, klumpig lockpanel med plastfärg, små fönster, oproportionerliga generellt.
Älvsbyhus är nog ingen standard man ska gå efter, deras hus är bland det tristaste man kan tänka sig, klumpig lockpanel med plastfärg, små fönster, oproportionerliga generellt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
Fördelen med Terra är inte estetisk utan praktisk, det estetiska får var och en tycka till om.S sin skrev:Men varför lägga plegel och inte en plåt som ser ut som plåt? Plegeln ser ju inte ut som tegel och plåt som ser ut som plåt är ju både snyggare och ofta billigare.
Snö som inte ligger still förstör många tak(för att inte nämna vad som händer när snön landar) här uppe och Terra löser det smidigt och enkelt nästan i jämförelse med papptak.
Jag skulle säga att dom flesta inte bryr sig särskilt mycket vad dom har för tak sålänge dom inte behöver tänka på tak överhuvudtaget 😉
Klicka här för att svara