Mikael_L skrev:
12V kittlar inte ordentligt, under några som helst omständigheter,...
....det kittlar inte det minsta!

Tror du mig inte så gå ut till bilen och lägg händerna på bilbatteriets poler så får du se.
Jag vet inte det, det är amperen som ger stötar inte volten.....
Bilbatteri 60amp, statisk stöt ca 1000 volt

så ok vi kompromissar, när jag fick urladdningen så sändes det som, vi säger 47 V.När jag mätte upp så lös markeringen aldrig upp till 48 V "bara" till 12V , så mellan 2 och 47V volt visade Pasar Multitest. Så jag antog att det var 12V

När ska det vara spänning på nollan?

Indus123 skrev:
Men för att det ska bli ampere krävs det volt i förhållande till kroppens resistans. Ledtråd 1: kroppens resistans är spänningsberoende. Ledtråd 2: Kroppens och hudens resistans är tillräckligt hög för att farliga strömstyrkor inte uppstår under ca 50V.

Så, hur stor är kroppens resistans, hudens resistans och hur stor strömstyrka tål kroppen? Hur stor strömstyrka krävs för att det ska bli väldigt obehagligt?

Mikael_L
Kroppens resistans är rätt kraftigt varierande, det är mest hudresistansen som varierar.
Just nu mätte jag upp 1,5 Mohm på mig själv, med låg mätspänning pålagd.
Skulle jag vara lite svettig efter ett gympass så bleve det säkert neråt ett eller några hundratal kohm. Kroppens inre resistans är betydligt lägre, typiskt 1-5 kohm.

När väl strömmen brutit genom huden och det börjat gå ström genom kroppen är risken stor att hudresistansen sjunker kraftigt. Detta är en farlig grej vid elolycka, strömmen ökar när det väl börjat.

För att räkna ut resulterande ström kan ohms lag användas: I = U/R
I = ström, U = spänning, R = resistans ; i ampere, volt och ohm

Man brukar säga att 1mA känns som en kittling, och 10-20 mA (0,01 - 0,02 A) börjar vara farligt.
3- 5 mA känns riktigt obehagligt, men är fortfarande nästan ofarligt.
Vid 10-50 mA så är effekterna muskelkramper, hjärtflimmer och hjärtstillestånd.
När strömmarna börjar gå uppåt 500mA och över så tar brännskadorna över. Blod och nervbanor leder strömmen bra och bränns sönder, inte så kul kan jag tänka mig ... :(

Även frekvensen har betydelse. Likström är mindre farligt. Höga frekvenser, typ över 1 och 10 kHz är också mindre farliga, iaf för hjärtflimmer och hjärtstillestånd.

Jag bifogar 3 PDFer med lite läsvärt, som jag googlade fram.

http://www4.tsl.uu.se/~staffanj/Elektroteknik/Forelasningar/Forelasning8.pdf
http://www.its.bth.se/courses/eta011/Elsäkerhet/Kompendium.pdf
http://www.s3.kth.se/mst/edu/pdf/2e1119elsak.pdf

edit: OT så det stänker om'et JA ... :o

Redigerat:
Indus:

Frågan är om strömmen var bruten på den grupp du arbetade med? Om den var dte och du ändå fick en stöt från nollan, då har du något fel som du bör kalla på hjälp för.

Om du däremot bröt upp nollan och bara hade brutit brytaren till lampan så hade du ström i nollan från något annat längre bort på gruppen, och då är det fullt normalt att du skall få en stöt (livsfarlig sådan). Om det går ström i nollan (dvs om något är påslaget), då är det 0 volt på nollan så länge strömmen kan försvinna ut mot centralen. Bryter du nollan så får du 230V på den avbrutna nollan.

Allt tyder på att det är en lös nolla nånstans, men om det är i centralen borde andra armaturer på samma säkringsgrupp också käka glödlampor.

pefo skrev:
Men för att det ska bli ampere krävs det volt i förhållande till kroppens resistans. Ledtråd 1: kroppens resistans är spänningsberoende. Ledtråd 2: Kroppens och hudens resistans är tillräckligt hög för att farliga strömstyrkor inte uppstår under ca 50V.
Så du menar att du hellre tar en stöt med låg spänning och hög impedans?

Indus123 skrev:
Det där har du nog fått om bakfoten. Det är precis tvärtom.

Kanske att man kan säga att det är spänningen som ger stötar, medans det är strömmen som dödar?

//Patrik

Eller kanske effekten som är relevant, stöt från ett tändstift på 10 000 V kittlar men dödar ju inte.

Hammarskallen skrev:
Allt tyder på att det är en lös nolla nånstans, men om det är i centralen borde andra armaturer på samma säkringsgrupp också käka glödlampor.
visst oftare än på de andra faserna. vad betyder lös nolla? att det glappar någon stans?och om det är i centralen pikar det bara då och syns inte?

ok hemapularen då förstår jag lite mer, visserligen bröt jag strömmen vid själva bytet, men för att mäta att det såg ok ut slog jag på strömmen. Så är man klåfingrig och tankspridd och skulle fixa till kardelerna på nollan innan jag skulle ner med den i sockeln.

esox71 skrev:
Det där har du nog fått om bakfoten. Det är precis tvärtom.
Hur menar du, hur många dör eller skadas av statiska stötar?
Slicka på ett 9V batteri det kittlar mer
Varför tror du att JFB slår ut vid milliapere och inte MiliVolt

Det var hemskt mycket spekulation här....

Strömmen genom ett föremål bestäms av Ohms lag
U=R * I vilket kan skrivas som I = U / R
U = spänning (mäts i Volt)
R = resistans (mäts i Ohm)
I = ström (mäts i Ampere)
Det betyder att strömmen som flyter fås genom att dividera spänningen med resistansen.
Påverkan och eventuell skada på människokroppen bestäms av strömstyrkan som passerar genom kroppen.
Några gränsvärden för en frisk person:
*1mA - knappt märkbart
*5mA - händerna darrar, lätt smärta och lätt förlamning av handen
*10mA - Kramp i skuldror och armar, mycket obehaglig smärta uthärdligt ca 10 sek
*50mA - dödligt efter några sekunder

För att veta strömmen som passerar kroppen måste vi enligt ovanstående formel veta spänningen och resistansen.
Hudresistansen är i bästa fall (när man är helt torr) 10kOhm, och i sämsta fall när man är svettig eller blöt kan den vara så lite som 1000Ohm. När strömmen väl passerat huden måste den igenom kroppen, som har en ganska konstant resistans runt 800Ohm. När man mäter resistanser i serie behöver man bara addera dom, det ger att resistansen vid strömgenomgång hand till hand tex kan vara 1800-10800 Ohm.

Om vi då har 230V så ger det: 230/1800=0,12A = 120mA eller om man är torr:
230/10800 = 0,021 = 21mA

Däremot om man tar 50V, i sämsta fall: 50/1800=0,02A = 20mA i bästa fall: 50/10800=0,004A = 4mA

12V som diskussionen gällde: 12/1800=0,006 = 6mA
Dvs det är inte ens farligt. Dessutom är det så att hudens och kroppens resistans blir högre vid lägre spänning, ovanstående resistanser gäller egentligen bara vid 230V, vid 12V är resistansen snarare 10k-100kOhm vilket ger en ström på 1,2mA i värsta fall alltså inte kännbart.

Att 9V-batteriet kittlas beror på att tungan är blöt och det är en väldigt kort sträcka som strömmen passerar, alltså blir resistansen ganska låg och det flyter en ström på kanske 2mA.

Baserat på ovanstående information och praktiska mätningar har man kunnat skapa nedanstående diagram:

• strömgenomgång.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Patrik_Hed skrev:
Kanske att man kan säga att det är spänningen som ger stötar, medans det är strömmen som dödar?
Ja precis, det kan man nog säga.

Indus123: Du får nog läsa på lite mer. Se gärna mrfrenzys utmärkta förklaring ovan. Felaktiga spekulationer kan leda till livsfarliga situationer för både dig och andra.

Indus123 skrev:
Så du menar att du hellre tar en stöt med låg spänning och hög impedans?
Om de menar att jag hellre lägger händerna på polerna på ett 12V bilbatteri som klarar att lämmna 200A än att hålla i en 230V-kabel som är avsäkrad 100mA så ja.

Men din fråga antyder att du inte har en susning vad du pratar om...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.