10 160 läst ·
14 svar
10k läst
14 svar
Varför monteras tilluftsventiler uppe vid fönster?
Det lyckades jag inte att hitta. Varför just uppe vid fönsterna? Har man en FLVP drar det som satan. Vare det inte bättre att ha precis bakom radiatorer? Då skulle luften förvärmas lite innan den sprids.
Vem kan förklara det för mig?
Vem kan förklara det för mig?
Jag har funderat på samma sak, här hemma så "utökade" dom ventilationen för ett par år sen genom att borra upp befintliga ovan fönster samt tillägga nya vid andra fönster (ej kök). Jag har tidigare sett i både hus och lgh under radiatorer.
Jag har också en FLVP och jag tror det skulle se illa ut på utsidan med insläppen lite härodär sen vill man lätt kunna styra dom från insidan, och jag och många andra som har golvvärme för oss smälter dom in bra på insidan vid fönstren, att det drar kallt kan jag hålla med om jag brukar styra om inluften så det blir på bästa sättet sen beror det nog på att om man har för några intag så drar det onödigt mycket, sen så vill man ha bra luft i alla rum, på sommaren kan man stänga på solsidan så man får in mindre varmluft i huset, då skulle jag vilja kunna få in kallare luft typ från en jordkällare eller ska man dra ner på hastigheten på fläkten ???
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har man en injusterat FLVP ska man ge fan i dessa ventiler. Då stör man luftvolymen och COP på pumpen. Man ska ställa dem en enda gång. Därför är jag undrande...norrgårn skrev:Jag har också en FLVP och jag tror det skulle se illa ut på utsidan med insläppen lite härodär sen vill man lätt kunna styra dom från insidan, och jag och många andra som har golvvärme för oss smälter dom in bra på insidan vid fönstren, att det drar kallt kan jag hålla med om jag brukar styra om inluften så det blir på bästa sättet sen beror det nog på att om man har för några intag så drar det onödigt mycket, sen så vill man ha bra luft i alla rum, på sommaren kan man stänga på solsidan så man får in mindre varmluft i huset, då skulle jag vilja kunna få in kallare luft typ från en jordkällare eller ska man dra ner på hastigheten på fläkten ???
Av tradition skulle jag tro.kamilenski skrev:
Gamla dåligt isolerade hus med jättestora radiatorer och framledningstemp på 50grader gjorde att man fick en oerhört kraftig konvektionsström som höll kallraset i schack. Det var nog inga problem på den tiden.
Själv kommer jag sätta ventiler i yttervägg, inte vid fönster. Och hitta ventiler som sprider luften som skickas in på ett gynnsamt vis.
Får strunta i att det inte är det snyggaste utanpå fasaden.
kamilenski skrev:
Det jag gjorde när vi byggde var att sätta in flera ventiler än det behövdes för att kunna styra lite varifrån luften ska tas in i huset ..
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
Hur du än gör,har du ändan bak, och det drar kallt ändå,det är lite svårt att montera bakom rad. i efterhand,
Ovanför fönstren ligger iftast en avlastningsbalk vilket gör att det inte alltid är så enkelt att fräsa hål men orsaken till att de oftast sitter där är att den kalla uteluften skall hinna blanda sig med den varma luften vid taket innan dem sjunker. På övervåningen är det oftast fel att placera uteluftsdonen högt pga tryckförhållandet mellan under o övervån. Det blir lätt att luften istället strävar att tryckas ut i ö-vån:s don. Där borde ett elementdon istället vara bättre.
Det förklarar en del i en villa jag var i och jobbade, jag funderade faktiskt över varför dom satt olika på de två våningarna.exerg skrev:Ovanför fönstren ligger iftast en avlastningsbalk vilket gör att det inte alltid är så enkelt att fräsa hål men orsaken till att de oftast sitter där är att den kalla uteluften skall hinna blanda sig med den varma luften vid taket innan dem sjunker. På övervåningen är det oftast fel att placera uteluftsdonen högt pga tryckförhållandet mellan under o övervån. Det blir lätt att luften istället strävar att tryckas ut i ö-vån:s don. Där borde ett elementdon istället vara bättre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden