Diskmaskinens dörr kräver ett ordentligt tryck för att starta. Det verkar som om diskmaskinen startar programmet, men dörren släpper låset och maskinen stannar. Om man trycker ordentligt ett tag fastnar låset och maskinen kör hela programmet.
Var tror ni problemet ligger? Kan det vara låset som behöver bytas ut, eller ser det ut som om låsstiftet på bilden inte fungerar?
Det är en siemens diskmaskin.
Tacksam för svar
Var tror ni problemet ligger? Kan det vara låset som behöver bytas ut, eller ser det ut som om låsstiftet på bilden inte fungerar?
Tacksam för svar
Hej,
Hej, har samma problem och tänkte höra om du fick någon lösning på problemet. Blev det hjälp av servicetekniker, eller lyckades du på egen hand?H Husbyggge skrev:Diskmaskinens dörr kräver ett ordentligt tryck för att starta. Det verkar som om diskmaskinen startar programmet, men dörren släpper låset och maskinen stannar. Om man trycker ordentligt ett tag fastnar låset och maskinen kör hela programmet.
Tacksam för svar
Hej! I mitt fall löste det sig genom ett byte av "låset" (den del som sitter i själva luckan). En ganska enkel manöver. Det visade sig även vid kontroll att luckan i stängt läge satt lite "klämt" mot angränsade skåp, vilket även det påverkade funktionen.D Dad123 skrev:
Stort tack för svar! Efter lite meckande idag med bla. smörjning av låsmekanismen upptill på maskinen så visade det sig att ena skruven som fäster maskinen i angränsande skåp hade skruvat ur sig och gjorde att luckan klämdes på liknande sätt som i ditt fall verkar det som. Med den skruven iskruvad och mekanismen smord funkar den som ny 😊M mattiaskp skrev:
Bra jobbat!D Dad123 skrev:Stort tack för svar! Efter lite meckande idag med bla. smörjning av låsmekanismen upptill på maskinen så visade det sig att ena skruven som fäster maskinen i angränsande skåp hade skruvat ur sig och gjorde att luckan klämdes på liknande sätt som i ditt fall verkar det som. Med den skruven iskruvad och mekanismen smord funkar den som ny 😊
Jag lyckades trycka upp triangeln med en skruvmejsel genom att dra haken mot mig. se bild jämfört med tidigare bildD Dad123 skrev:
Aha, det var att låset hade fällts ned utan luckan. Det har jag lyckats led ett par gånger men för mig har det i e lägena fungerat trycka in luckan lite hårdare och nästa gång man drar ut luckan så är mekanismen i synk med luckan.H Husbyggge skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför löser inte säkring i garaget?
El -
Varför kan jag inte ta ut fläktskivorna på fläkten Bejublad från IKEA?
Kök -
Hur många säkringar behövs och varför fungerar inte ugnen som den ska?
Vitvaror -
Varför låser inte vredet?
Hemma hos -
Varför "låser sig" inte vattenlåset/röret under diskbänken?
Vatten & Avlopp