852 läst ·
2 svar
852 läst
2 svar
Varför kvartslist?
Har blivit med ett 50-talshus och det sitter kvartslister mellan golv och golvlist i princip överallt. Säljaren antydde att det ska vara så i hus från den här tiden, att det liksom var en inredningsdetalj. Kan det stämma? Är det inte nästan alltid bara för att man har en glipa som golvlisten inte täcker? Nu renoverar vi och har tagit bort golvlisterna. Avståndet parkettgolv och vägg är på sina ställen 30 mm (!) så det är ju omöjligt att hitta nya golvlister som är så tjocka, väl? Blir jag tvungen att sätta på kvartslisten igen då? Hur hade ni gjort?
Går att sätta smyglist också om kvartstaven inte känns så tilltalande. Har sett relativt tjocka golvlister men de har då varit i allmogestil, dock inte 30 mm, tror jag sett 28 mm. Eller så specialbeställer ni golvlister som är tillräckligt breda.
Att det skulle vara en inredningsdetalj har jag aldrig hört, men är väl hyfsat vanligt då folk velat lägga trägolv på gamla linoleumgolv men inte velat ta loss golvlist.
I teorin skulle man kunna fälla in en eklist i höjd med golvet, i praktiken är det nog kvartslist eller nytt golv som gäller.
I teorin skulle man kunna fälla in en eklist i höjd med golvet, i praktiken är det nog kvartslist eller nytt golv som gäller.
Klicka här för att svara