38 640 läst ·
288 svar
39k läst
288 svar
Varför kommer inte hantverkaren??
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Den kommentaren syftade på din kommentar om att ta in offerter som ett första test. Det intressanta är väl inte om byggaren kan formulera sig i text utan om han kan bygga?
Vill du testa byggaren så är det väl bättre att be honom slå i en spik, men det vore minst lika korkat och intetsägande som ditt test.
Vill du testa byggaren så är det väl bättre att be honom slå i en spik, men det vore minst lika korkat och intetsägande som ditt test.
Mja, de egenskaper som krävs för att plita ihop en offert är väldigt snarlika de som krävs för att kunna kommunicera och passa tider, det är väl det den här tråden handlar om??ACME skrev:Den kommentaren syftade på din kommentar om att ta in offerter som ett första test. Det intressanta är väl inte om byggaren kan formulera sig i text utan om han kan bygga?
Vill du testa byggaren så är det väl bättre att be honom slå i en spik, men det vore minst lika korkat och intetsägande som ditt test.
(Är också jävligt less på folk, inte bara hantverkare, som inte fattar att kommer man överens om om tisdag 07:30 så ÄR det tisdag 07:30, inte 08:30 eller ens 07:32...)
Redigerat:
Jag var lite otydlig kanske. Själva "testet" består inte om firman har tillräcklighet yrkesskicklighet eller ej. Att kompetensen finns där får man utgå ifrån. Det är en risk man får ta som konsument. Jag skrev om det tidigare det och det hela handlar alltså om FÖRTROENDE.
En del av den förtroendebyggande "processen" är en tydlig offert från firman. Offerten fungerar som ett formellt bevis på att hantverkaren dels antagit sig uppgiften, omfattningen av jobbet, vad gränserna för mitt och hans ansvarsområde går. Dessutom har man en prisuppskattning av jobbet. Vidare är man ju helt skyddslös vid en eventuell tvist.. och detta är ömsesidigt i juridisk mening.
Alltså: offerten är ett första test på hur seriös och ansvarstagande en firma är - inte något som styrker eventuell yrkesskicklighet.
OBS! När sedan ett förtroende mellan hantverkaren (firman) och beställaren (privatpersonen) fins där med lyckade jobb och kundnöjdhet, är det ju fullt tänkbart att man hoppar över steget med offert eftersom man redan litar på varandra..
En del av den förtroendebyggande "processen" är en tydlig offert från firman. Offerten fungerar som ett formellt bevis på att hantverkaren dels antagit sig uppgiften, omfattningen av jobbet, vad gränserna för mitt och hans ansvarsområde går. Dessutom har man en prisuppskattning av jobbet. Vidare är man ju helt skyddslös vid en eventuell tvist.. och detta är ömsesidigt i juridisk mening.
Alltså: offerten är ett första test på hur seriös och ansvarstagande en firma är - inte något som styrker eventuell yrkesskicklighet.
OBS! När sedan ett förtroende mellan hantverkaren (firman) och beställaren (privatpersonen) fins där med lyckade jobb och kundnöjdhet, är det ju fullt tänkbart att man hoppar över steget med offert eftersom man redan litar på varandra..
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Naturligtvis tar det lång tid att skriva offerter om kunden själv skall detaljspeca varje liten grej. Så arbetar inte en seriös entreprenör! En seriös firma tar fram vilken lösning kunden skall ha och presenterar den. Varför man inte jobbar på detta sätt finns en väldigt enkel förklaring till - genom att låta kunden (lekmannen) speca materialval så kan man komma undan att arbetet är gjort på helentreprenad, dvs man har inte något asvar för funktionen. Det luktar osunt!!!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Att lita på och ha ett förtroende för en hantverkare är ju en förutsättning för att hantverkaren skall få jobbet.
Men hur trevliga och förtroendegivande de än är (man känner dem ju inte sedan lång tid tillbaka), blir det en tvist eller man har olika uppfattningar om vad som är sagt, då är det bra för både båda parter att det finns på pränt.
En ritning är aldrig fel heller.
Men hur trevliga och förtroendegivande de än är (man känner dem ju inte sedan lång tid tillbaka), blir det en tvist eller man har olika uppfattningar om vad som är sagt, då är det bra för både båda parter att det finns på pränt.
En ritning är aldrig fel heller.
Det är precis det som den här tråden handlar om. Jag upplever som beställare att jag inte kan få någon hantverkshjälp över huvud taget om jag börjar fråga efter saker som offert eller kontrakt.... då är man jobbig helt enkelt.
(mariatherese: ingen har sagt att kunden skall speca detaljer i en offert. Det skall den som utfärdar offerten göra såklart.)
(mariatherese: ingen har sagt att kunden skall speca detaljer i en offert. Det skall den som utfärdar offerten göra såklart.)
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Det är fantastiskt att det finns så många sätt att misstänkliggöra hantverkare på. Men det här tar nog priset. Är man noggrann som hantverkare och intresserad sig för vad kunden önskar sig så luktar det osunt! Jösses!mariatherese skrev:Naturligtvis tar det lång tid att skriva offerter om kunden själv skall detaljspeca varje liten grej. Så arbetar inte en seriös entreprenör! En seriös firma tar fram vilken lösning kunden skall ha och presenterar den. Varför man inte jobbar på detta sätt finns en väldigt enkel förklaring till - genom att låta kunden (lekmannen) speca materialval så kan man komma undan att arbetet är gjort på helentreprenad, dvs man har inte något asvar för funktionen. Det luktar osunt!!!
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Nussen skrev:
51 § Vid småhusentreprenad gäller vad konsumenten påstår har avtalats om
1. arbetets omfattning,
2. priset eller grunderna för hur priset bestäms,
3. tiden för betalning, och
4. tiden för arbetets avslutande,
om inte annat framgår av ett skriftligt avtal eller av omständigheterna i övrigt.
Nej, det formella beviset på att man har antagit sig uppgiften är inte offerten utan avtalet som sluts mellan beställare och hantverkare när offerten antagits.
Nej! Tvärtom. Kunden har rätten på sin sida. Konsumenttjänstlagen är tydlig på den punkten:
51 § Vid småhusentreprenad gäller vad konsumenten påstår har avtalats om
1. arbetets omfattning,
2. priset eller grunderna för hur priset bestäms,
3. tiden för betalning, och
4. tiden för arbetets avslutande,
om inte annat framgår av ett skriftligt avtal eller av omständigheterna i övrigt.
Redigerat:
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Nussen, jag får ursäkta mig för att jag inte citerade de där karln från Skåne som beskrev varför det tog sådan tid för honom att skriva en offert. Han menade att han låter kunden bestämma alla detaljer och det var därför vi *d*oter inte kunde förstå varför det tog tid att skriva offerter.
Själv skriver jag offerter för andra typer av industriellt inriktade byggnationer lite då och då i mitt yrke, vi tar ett totalansvar för det vi gör och låter inte kunden bestämma detaljer annat än då det handlar om att välja samma typ av utrustning som den befintliga för att minska reservdelslagret. Det tar i princip ingen extra tid. Priset för offerten (vilket oftast är ganska litet i sammanhanget då det handlar om några få ingenjörstimmar) bakas in i det fasta priset. Det tror jag nog hantverkarna gör också, det finns inga gratisluncher.. och att man inte får alla jobb det får man faktiskt köpa och inte bli arg över i en fri marknad. Och nu iom rotavdragets införande så är det väldans vad hantverkstimmarna har blivit dyra. :eek:
mariatherese; allright
Snickar-Urban: Jag tror säkert att du har formellt rätt i detaljerna där. (Även om jag är VÄLDIGT skeptisk till det du skriver som paragraf 1-5. Låt mig smålé lite åt detta om du ursäktar..)
Som sagt: finge jag något som liknar en offert eller avtal av något slag vore jag mycket tacksam, och det är ju det den här tråden handlar om.
Snickar-Urban: Jag tror säkert att du har formellt rätt i detaljerna där. (Även om jag är VÄLDIGT skeptisk till det du skriver som paragraf 1-5. Låt mig smålé lite åt detta om du ursäktar..)
Som sagt: finge jag något som liknar en offert eller avtal av något slag vore jag mycket tacksam, och det är ju det den här tråden handlar om.
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Du får gärna smålé men jag kanske är lite dum i huvudet för, uppriktigt sagt, så förstår jag inte åt vad. Jag skulle uppskatta om du förklarade för mig.Nussen skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Varför konstruera ytterligare en ny myt om hantverkare? Räcker det inte med alla de som redan finns?mariatherese skrev:
Inom husbygge finns det inget som heter helentreprenad och inget annat heller som fråntar hantverkaren hans ansvar.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Tja, du får gärna diskutera det med juristen som hjälpte mig sist jag hade en konflikt med en svensk hantverkare.
Det är knappast en myt. Och skulle jag någonsin beställa något från en svensk hantverkare idag så skulle jag bannemig se till att både det ordet och funktionsgaranti ingick i kontraktet. Nu har vi byggt ut huset mha polacker och grannen hade svenska hantverkare. Grannens utbyggnad var dubbelt så dyr och då fick han ändå sätta upp vinskivorna själv för snickaren sjukskrev sig och vägrade då han tyckte det var för högt! Grannen har byggt om sitt badrum med polska arbetare och det var riktigt proffsigt enligt byggkeramikrådets alla råd.
En kollega hade svensk hantverkare som hade alla certifikat, fick ändå vattenskada inom två år och inte ut ett öre på försäkringen då försäkringsbolaget ansåg att det var felkonstruerat.
Det finns både dåliga och bra svenska hantverkare, precis som det finns bra och dåliga utländsk arbetskraft. En sak är iallafall säker - konkurrensen skadar inte!!! Och den hantverkare som svartmålar annan arbetskraft har antagligen inte helt rent mjöl i påsen.
Vill rekommendera alla som anlitar hantverkare att låta en jurist titta över, eller ha juridisk hjälp via villaägarna eller liknande. Jag hade det tidigare via mitt jobb. Det är värt varenda krona!!!
En kollega hade svensk hantverkare som hade alla certifikat, fick ändå vattenskada inom två år och inte ut ett öre på försäkringen då försäkringsbolaget ansåg att det var felkonstruerat.
Det finns både dåliga och bra svenska hantverkare, precis som det finns bra och dåliga utländsk arbetskraft. En sak är iallafall säker - konkurrensen skadar inte!!! Och den hantverkare som svartmålar annan arbetskraft har antagligen inte helt rent mjöl i påsen.
Vill rekommendera alla som anlitar hantverkare att låta en jurist titta över, eller ha juridisk hjälp via villaägarna eller liknande. Jag hade det tidigare via mitt jobb. Det är värt varenda krona!!!
Snickar-Urban,
Det vore ju absurt. Om det vore som du påstår, att konsumenten alltid har rätt då avtal saknas; varför har vi då alla dessa konflikter? Answer that please?
Kom in i matchen..
Utan ett avtal mellan köpare och säljare finns det ingenting som styrker någonting... eller hur? och som vi tjatat om i den här tråden verkar de flesta hantverkare tycka att det är för jobbigt att skriva avtal med allt vad det innebär med "pappersarbete" och ANSVAR så dom skiter i att höra av sig igen om man råkar nämna att man vill ha in en liten offert innan dom börjar..
Det börjar kännas som att den här tråden bara går runt runt nu?!
Jag tror inte att du är dum i huvudet, det var dina egna ord. Möjligen är du bara VÄLDIGT naiv, eller så skämtar du? Jag väljer det senare tror jag. Ha det så gott nu Urban och ta och läs den här tråden från början istället..
Det vore ju absurt. Om det vore som du påstår, att konsumenten alltid har rätt då avtal saknas; varför har vi då alla dessa konflikter? Answer that please?
Kom in i matchen..
Utan ett avtal mellan köpare och säljare finns det ingenting som styrker någonting... eller hur? och som vi tjatat om i den här tråden verkar de flesta hantverkare tycka att det är för jobbigt att skriva avtal med allt vad det innebär med "pappersarbete" och ANSVAR så dom skiter i att höra av sig igen om man råkar nämna att man vill ha in en liten offert innan dom börjar..
Det börjar kännas som att den här tråden bara går runt runt nu?!
Jag tror inte att du är dum i huvudet, det var dina egna ord. Möjligen är du bara VÄLDIGT naiv, eller så skämtar du? Jag väljer det senare tror jag. Ha det så gott nu Urban och ta och läs den här tråden från början istället..
Därför att gemene man är för dåligt insatt i sina rättigheter.Nussen skrev:
Den senaste kursen jag gick i ämnet konsumentavtal inleddes med en fråga;
-Vad är en konsument?
Även om svaret är lite skämtsamt så säger det en hel del om konsumenttjänst- och konsumentköplagen:
-Det är en person som inte kan något, som inte vet något, som aldrig lyssnar, men som ändå alltid har rätt.
Vid småhusentreprenader är det precis som Urban skriver:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1985:716&rm=1985&bet=1985:716
Varför inte ta reda på fakta istället för att sitta och vara dryg?