Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Paul-Staffanstorp
laidback skrev:
Skall tillägga att jag bara varit med om en enda hantverkare som gjort strutsen.

Alla andra har inte gladeligen ställt upp och hjälpt mig men då har de talat om att de inte utför den typen av jobb eller att de helt enkelt har för mycket att göra. Och det är inga problem så länge man får reda på det.

En entreprenadfirma lämnade en offert på dränering som var mer än dubbelt så dyr som den näst dyraste och det är ju också ett sätt att tala om att man inte är intresserad av jobbet, även om det är omständigare än att helt enkelt säga nej. För offerten var rätt genomarbetad i övrigt. :)
Eller så var de intresserade men ville tjäna ordentligt med pengar om de skulle ta sig an jobbet.
Många företagare gör så när de har mycket jobb att de lämnar ett rejält högt pris...
De behöver inte jobbet för de har annat att hitta på, men får de jobbet så tjänar de bra med pengar i gengäld.

Tack för alla synpunkter. Har börjat förstå en hel del nu tack vare er. Jag skall inte komma och begära in offerter... Det är det som är haken. Helst skall de bara kunna köra igång när de har tid och jag skall sedan snällt be att få betala vad notan nu slutar på...? Allright. Men då tar jag den billigaste och med bäst rykte. Och dom brukar inte tala svenska.

Min första lektion: Det går helt inte att få uppdragen dokumenterade när man vill anlita hantverkare. Exempel: Köper jag tex. ett monteringsfärdigt kök för 100 papp får jag kvitto på varenda skruv om jag vill. Och lämnar jag in bilen på service är rubbet specat på papper när jag sedan pröjsat 7.000.
Men! Vill jag att något skall snickra/gjuta/lägga tak etc. för bellopp som liknar halva årslöner kan jag se mig i stjärnorna efter dokumentation. JAG TRODDE ATT DET VAR DEN SÄKERHETEN MAN BETALADE FÖR NÄR MAN ANLITAR SVENSKA "HEDERLIGA" HANTVERKARE? Okej, jag generaliserar lite nu. Men ändå. Alla är ute efter snabba cash. Det är mänskligt. Men då blir det konkurrens på allvar. Det är kanske det vi börjar se nu..

Alla är tyvärr inte som du Paul-Staffanstorp. Kanske är det ett Stockholmsfenomen?

Slutsats: om några veckor dyker det upp ett takläggargäng här som jag fått rekomenderat av kollegor. De har tydligen mycket gott ryckte och tar mindre än hälften i timmen gämfört med vad man "normalt" betalar för mina behov. Jag tror inte att en enda av dem kan tala svenska, och ordet offert kan dom nog inte ens stava till så det tänker jag inte fråga efter. Men det har jag ju fattat nu att det går ju inte med svensktalande hantverkare heller.

Problemet är snart löst :)

kram
Nussen

Grymt bra inlägg, Nussen.

Paul-Staffanstorp
Tolka det hur du vill...:o
Personligen anser jag att kunderna har rätt att få en skriftlig och utförlig offert om de så önskar och är jag inte beredd på att ge dem detta utan endast vill jobba på löpande räkning så hade jag varit ärlig och sagt det från första stund.
Dock föredrar jag att arbeta med ett fast pris som båda parter är överens om.

Med risk för att bli anfallen ska jag vara ärlig att säga som så här...

Det är nog tyvärr inget Stockholmsfenomen heller för jag vet s.k kollegor ganska så runt omkring mig som missköter sig ganska rejält och i många fall är det jag som blir uppringd av deras uppdragsgivare om ifall jag kan åka och fixa ditt och datt hos kunderna eftersom inte ens kunderna vill ha dit dem igen.
Kanske är det jag som är för pedantisk och onödigt trevlig och tillmötesgående.:o

Vissa arbetar med ett sätt som gör att de tjänar fruktansvärt mycket pengar eftersom de bokar upp sig till maximal grad och far å flyger mellan kunderna.
En timme hit, två timmar dit, fram och tillbaka....
Detta resulterar i missnöjda kunder som blir mer eller mindre vansinniga för att saker å ting inte blir färdiga och hur länge lever en sådan verksamhet... :confused::cool:

Personligen håller jag alltid tiderna och skulle det mot förmodan vara något som händer så ringer jag ju i alla fall och meddelar kunden detta.
Jag försöker bara se till mig själv och hur jag skulle vilja bli behandlad...
Varför ska det vara så svårt...

De flesta hantverkare jag varit i kontakt med har varit "vanliga" schyssta Svenssons, men i princip alla har haft problem med kommunikationen. Att meddela när/om man kommer, vad som är "på gång" etc. verkar vara väldigt svårt för de flesta.

I ärlighetens namn så finns detta fenomen även inom mitt arbetsområde, ofta så lovas att kontakt skall ske under veckan men kan dröja både två, tre eller fler, veckor, om man inte tar kontakt själv först. Detta gäller telefon/mejlkontakt, möten som folk inte kan komma på meddelas självklart innan.

Nussen skrev:
Slutsats: om några veckor dyker det upp ett takläggargäng här som jag fått rekomenderat av kollegor. De har tydligen mycket gott ryckte och tar mindre än hälften i timmen gämfört med vad man "normalt" betalar för mina behov. Jag tror inte att en enda av dem kan tala svenska, och ordet offert kan dom nog inte ens stava till så det tänker jag inte fråga efter. Men det har jag ju fattat nu att det går ju inte med svensktalande hantverkare heller.
Bra jobbat Nussen! Blev dina kollegor nöjda med slutresultatet, borde du också bli det. Bara att tuta och köra.

bonnier skrev:
De flesta hantverkare jag varit i kontakt med har varit "vanliga" schyssta Svenssons, men i princip alla har haft problem med kommunikationen. Att meddela när/om man kommer, vad som är "på gång" etc. verkar vara väldigt svårt för de flesta.
Fenomenet med hantverkare som inte meddelar ändrade planer har jag också råkat ut för några gånger. Var kommer denna uppenbara bristen på respekt ifrån?
Jag tror inte den har med glömskan att göra - Snarare olusten. Att våga ringa upp en kund och meddela att man planerat galet, dvs erkänna att man haft fel, känns motigt för många. Det gäller inte bara hantverkare. Resultatet blir att man helt enkelt struntar i att höra av sig och låter saken bero.

P
Jag har skickat ut en offertförfrågan på div. snickerimaskiner (för drygt 30.000:-) till ett antal handlare. Tre av sju har återkommit med ett pris, och då är det ett betydligt enklare "uppdrag" att räkna på än vilket byggjobb som helst.

Går jag ut på stan och tar kontakt med ett tiotal olika yrkesgrupper så kommer jag garanterat att tycka att minst 75% av dom är jävla nötter som borde se sig om efter ett annat jobb.
Då är det väl inte så konstigt om det skiter sig på någon punkt när man har att göra med den genomsnittlige småföretagaren inom bygg?
Han ska ju vara punktlig, skicklig, snabb, påläst, allmänt trevlig och serviceminded, behörig inom det mesta, alltid svara i telefonen, sköta företagets skatter och ekonomi och vara prisvärd. Dessutom ska han helst vara grovis, snickare, lite elektriker, röris, plattsättare, murare, målare, konstruktör, säljare, kundmottagare och psykolog. Han ska också kunna knäcka lite plåt och vara en fena på att städa...:rolleyes:

ACME skrev:
alltid svara i telefonen

Fast aldrig när han arbetar hos kund.........eller, hur blev det nu då?!?

P
Jodå, han får svara i telefonen även hos kunder, fast bara hos andra kunder..!;)

P
isolde skrev:
Sedan verkar du förutsätta att utländska hantverkare gör ett dåligt jobb som per automatik innebär åtskilliga fel att åtgärda.
Det kan ju bero på att vi ser mycket elände som utländska hantverkare har ställt till med. Det kan också vara så att i många fall så är kunden nöjd, men vi tycker att det är bedrövligt utfört eftersom vi oftast är bättre insatta i hur det ska utföras.
Att dom konkurrerar med oss på andra villkor påverkar ju så klart inställningen också, och det märks bland folk i branschen där många fullkomligen hatar hantverkare från öst.

Överhuvudtaget verkar du ha en mycket trist inställning till utländsk arbetskraft, med tanke på dina tidigare inlägg.
Vad har det inlägget med Pauls inställning till utländsk arbetskraft att göra?!
Han svarar ju bara på frågan om alkohol på arbetsplatser.

De skall börja med jobbet i september, men jag får väl återrapportera när det är klart...

ACME
Just precis. Alla grejjerna du räknar upp måste en yrkesarbetare i vara duktig på. Det är självklarheter i de flesta andra branscher på en fri marknad. Egentligen är det smått otroligt att man ens behöver diskutera saken? Du skriver det som att det vore något konstigt, eller missförstår jag dig kanske?
Det är hur som helst vardag för oss "andra" som säljer kunskap och arbetstid. Det är självbevarelsedrift som det brukar heta. Men det tycks många hantverkare inte bry sig om eftersom havet redan är fullt av fisk.. så har jag fattat det iaf?

Fixar man inte att vara serviceinriktad, trevlig, svara i telefon, hålla ingångna avtal, marknadsmässiga priser och ändå klara ekonomin, marknadsföring etc. så spelar det liksom ingen roll om man är sveriges bästa snickare. Sorry. Det är därför vi ser utländsk arbetskraft här i landet. Dom klarar det antagligen för att dom inte betalar skatt och ger taskig lön till sina anställda. Men vad spelar det för roll för mig? Branschen skiter i min trygghet - så jag skiter i dom tillbaks. Jag (dvs vanliga svensson) bryr mig inte längre om ålderdomliga begrepp som "svenska kollektivavtal" och om att "stödja svenskt". Det var på1980-talet det senast gick att nämna utan att låta som komiker.
Money talks!

P
Nussen skrev:
Det är självklarheter i de flesta andra branscher på en fri marknad....Det är hur som helst vardag för oss "andra" som säljer kunskap och arbetstid. Det är självbevarelsedrift som det brukar heta.
Hur kommer det sig då att jag möts av all denna inkompetens i min vardag?

Vi kan alla sitta här och slå oss för bröstet, men ingen av oss är perfekt. I den här världen finns det bara olika nivåer av dåligt, och så länge människor är inblandade i processen så blir det skit någonstans i ledet.

Om 75% av alla människor inte klarar av sitt jobb, trots att dom är anställda för en enda uppgift, så är det inte så konstigt att vissa byggare inte klarar av att fylla 8-10 olika yrkesgruppers skor.
Min uppräkning av yrkeskategorier är en smula överdriven, men bara lite eftersom man som småföretagare inom bygg (tänker närmast på badrumsrenoveringar nu) måste hålla reda på en jäkla massa som egentligen ligger på andra yrkesgrupper.

ACME, Om du vill ha hjälp med att spekulera i varför du upplever "inkompetens i din vardag" får du först ge några ledtrådar i vad det består av? Jag kan alltid gissa, men det är väl dumt.

Jag tror, att den stora skillnaden mellan hantverkare och andra yrkesgrupper som säljer arbete och kunskap är behovet av nöjda kunder EFTERÅT. Hantverkare här i stockholm har ju i teorin hundra tusentals privathushåll som marknad. Vad spelar ett par missnöjda kunder för roll?? Egentligen?

Vi kan ta mig själv som exempel. Jag arbetar som mekanikkonstruktör och säljer mina tjänster som konsult här i mälarregionen. Mina viktigaste kunder utgörs av företag inom tillverkningsindustrin. Kärnkunderna kan räknas till färre än ca 10 st. Ett ganska vanligt scenario skulle man kunna säga. Det finns gott om konkurrens. Jag är totalt beroende av att kunden gillar det jag gör, och att helhetsintrycket är gott - annars ringer dom inte igen. Naturligtvis begår jag misstag ibland som alla andra människor. Självklart. Men jag kan lova att jag gör mitt yttersta för att rätta till det - om det beror på mig. Om det inte beror på mig hjälper jag kunden i alla fall. Man har några chanser på sig. Sedan kan man börja vidareutbilda sig i något annat. Naturligtvis vill jag bara konstruera - och inte "ta diktamen" som någon här sa. Men arbetsdagen består i massor av pappersarbete. Inte för att jag gillar det - utan för att kunderna frågar efter det. Bemötande, pris, kunnighet - det kallas också affärsmässighet. UTAN KUNDEN ÄR MAN INGENTING.

JAG VET att det finns undantag. Men så länge vi behöver ha dessa diskussioner på dessa forum om svenska hantverkare, så kommer vårt land att fyllas av utlänsk arbetskraft. Helt säkert. Numer går det knappat att köra över Lidingöbron utan att se en polskregistrerad minibuss full med folk. Dom kommer inte att ta över helt. Men dom kommer att sänka lönen för svenska arbetare.

Sorgligt men sant.

P
Nussen skrev:
ACME, Om du vill ha hjälp med att spekulera i varför du upplever "inkompetens i din vardag" får du först ge några ledtrådar i vad det består av? Jag kan alltid gissa, men det är väl dumt.
I min vardag stöter jag mest på säljare av alla de slag, men även andra yrkesgrupper. Anledningen till inkompetensen beror väl oftast på brist av erfarenhet och kunskap, och ointresset av att skaffa detsamma. Vet man inte svaret på frågan så ljuger man ihop något som låter bra, eller bara rycker på axlarna.
En person som har blivit duktig på det han gör lyfts oftast upp i hierarkin inom företaget och ersätts av något nytt pucko..

Jag tror, att den stora skillnaden mellan hantverkare och andra yrkesgrupper som säljer arbete och kunskap är behovet av nöjda kunder EFTERÅT. Hantverkare här i stockholm har ju i teorin hundra tusentals privathushåll som marknad. Vad spelar ett par missnöjda kunder för roll?? Egentligen?
All roll i världen. Jag skrev om det i en annan tråd:
ACME skrev:
Jag har haft eget företag i snart fem år och under den tiden har inte en enda kund letat upp mig via Eniro eller liknande. I princip så har samtliga jobb har kommit in via kontakter och rekommendationer, och samma sak gäller för mina kollegor som också är småföretagare.
Bara för att man verkar i en storstad så kan man ju inte bara gå vidare och knacka på nästa dörr om man har bränt sig hos en kund..

Numer går det knappat att köra över Lidingöbron utan att se en polskregistrerad minibuss full med folk. Dom kommer inte att ta över helt. Men dom kommer att sänka lönen för svenska arbetare.
Det är jag inte det minsta orolig för. Allt fler specificerar att dom vill ha svensk arbetskraft när dom ska upphandla ett jobb. Anledningen är att man vill ha byggare som man kan kommunicera med och man är rädd för den numer typiska "hantverkaren" som svarar "Ja, ja, no problem" på en fråga han inte förstår och därpå bygger något som är käpprätt åt helvete.
Dom som däremot är duktiga och bygger upp ett gott rykte kommer snart att börja ta bättre betalt, för det är som någon sa;

Money talks!

Okej
Tråkigt att du stöter på dåliga säljare. Jag kan säga att jag känner igen mig i beskrivningen. Kanske har dom också ett forum där man kan gnälla av sig? Men även om man i sin vardag träffar oproffiesionella eller otrevliga yrkesutövare är det ingen ursäkt för att rycka på axlarna och göra lika dant själv. Inte om man vll bli frmagångsrik och vinna självrespekt.

Och du har säkert rätt i att utlänska arbetare än så länge inte klarar de språkliga krav och standardiserade arbetsmetoder som krävs när svenska byggbolag gör upphandlingar med underleverantörer. Det är bara "svenssons" som anlitar dom nu. Men utlänningarna förbättrar antagligen sina dåliga sidor allt eftersom och jag är ganska säker på att min ödesprofetia kommer att vara verklighet inom 5-8 år. (Gud vet vad som hänt med mekanikkonstruktörerna då också?)
Tiden får utvisa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.