Hej, vi installerade en ny 100L VVB från Jula i Juni i vår stuga. VVB sitter ute, skyddad i ett uterum. Mitt emot är blandaren monterad. VVBr kopplad med utomhusförlängningssladd under tak i ett jordat uttag.

Rör från VVB ner till altangolvet i uterummet och som sedan är kopplade med ”metallrör i vita plaströr” under altangolvet i/på jorden under. Dessa plastmetallrör är det enda som kopplar samman blandaren och VVB:n.

Vi får, när duschen är igång så att säga, kittlande strömkänsla från blandaren och blandarfästet. Inget när blandaren är avstängd. Och det är inte konstant men min sambo känner det med vänsterhand bara och jag höger långfinger. Men hon fick en sån ”jag är elektrisk från metal närsomhelst”-stöt nån gång. Svårt att beskriva men inget i vattnet och inte överallt vad vi försökt känna hittills. Vi har inga kablar öht som man skulle kunnat skriva i heller.

Kan det vara så att VVB är defekt?
Eller är blandaren defekt?
Eller kan det ha med uttaget att göra?

Allt monterat med hjälp av auktoriserad VVs:are.

Tips hur jag felsöker tills jag får tag på min VVSare mottages tacksamt!

Spontant skulle jag rekommendera att kolla upp alla jordanslutningar noga. Inte ovanligt att detta failar i någon punkt och då kan det bli obehagligt.

• Gilla
CxxxxxxO och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Spontant skulle jag rekommendera att kolla upp alla jordanslutningar noga. Inte ovanligt att detta failar i någon punkt och då kan det bli obehagligt.
Det där när "blandaren inte är igång" är det alltså när ni står på golvet och det är torrt där?

Cruzze Cruzze skrev:
Det där när "blandaren inte är igång" är det alltså när det är torrt på golvet?
Ja, jag vet inte hur jag skulle säga det men det kommer inget vatten från duschmunstycket!

Tom Tom Tom Tom skrev:
Ja, jag vet inte hur jag skulle säga det men det kommer inget vatten från duschmunstycket!
Jo men jag menade om ni själva är "jordade" via ett blött golv eller inte när ni berör blandaren.

Cruzze Cruzze skrev:
Jo men jag menade om ni själva är "jordade" via ett blött golv eller inte när ni berör blandaren.
Haha, jaha. Blött golv är svaret.

Tom Tom Tom Tom skrev:
Vi hade en gång liknande i ett sommarhus. Lite pirrande känsla när man dushade. Var rejält gamla vvs grejer och en gammal elektrisk elpanna. Visade sig när elektrikern kontrollerade att en fas (har jag för mig) var ansluten till stålröret som gick ut från pannan. I stället för en jord som det borde vara. Syntes inte innan man tog av kåpan på tanken.

Kunde säkert ha slutat illa
På nått sätt, men elektrikern löste det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.