879 läst ·
8 svar
879 läst
8 svar
Varför isolera förråd?
Hej!
Jag håller på och funderar på om det är värt kostnaden och insatsen att isolera en förrådsbod. Därför är jag nyfiken på vilka fördelar ni ser med ett isolerat förråd (frostfritt).
Ni som har isolerat förråd, vad förvarar ni där som kräver frostfritt?
Posta gärna era bästa argument för att isolera eller inte isolera förrådet.
Jag håller på och funderar på om det är värt kostnaden och insatsen att isolera en förrådsbod. Därför är jag nyfiken på vilka fördelar ni ser med ett isolerat förråd (frostfritt).
Ni som har isolerat förråd, vad förvarar ni där som kräver frostfritt?
Posta gärna era bästa argument för att isolera eller inte isolera förrådet.
Jag har en gång byggt ett oisolerat förråd som isolerades några år senare när det inreddes till ett rum att sova i. Skall det bara vara förråd är det ju inte så stor poäng att värma. Färgburkar brukar skola stå frostfritt. Om du vill kunna vistas där längre stunder på vintern är det också bra med isolering.
Boden är inte färdigbyggd så det vore enklare, om än inte enkelt, att isolera det nu. Om det skall isoleras så finns det en del byggtekniska saker som jag behöver lösa. Och jag har läst på för mycket om fuktproblem för att vara annat än ödmjuk inför uppgiften.
Avsikten med förrådet är att förvara verktyg, cyklar, utemöbler, trädgårdsredskap. Ingen kommer att vistas där som vi har tänkt nu.
Fler argument för / emot att isolera?
Avsikten med förrådet är att förvara verktyg, cyklar, utemöbler, trädgårdsredskap. Ingen kommer att vistas där som vi har tänkt nu.
Fler argument för / emot att isolera?
Då ör det ingen mening med att isolera. Jag håller också på med en bod med liknande syften och tänker absolut inte isolera något.
Behöver jag isolering i framtiden bygger jag en ny byggnad för om jag vill ha det isolerat ska det vara rejält med isolering mm och då krävs det nästan uppvärming året runt för att det ska bli bra.
Behöver jag isolering i framtiden bygger jag en ny byggnad för om jag vill ha det isolerat ska det vara rejält med isolering mm och då krävs det nästan uppvärming året runt för att det ska bli bra.
I förrådet jag byggde satte jag dit lister för att hålla upp en trossbotten. Detta eftersom dessa monterade underifrån var det enda som skulle vara svårt att sätta dit i efterhand. Det må vara mer jobb att isolera i efterhand än att göra det från början. Men inte mycket mer jobb. Behöver du inte en isolerad bod och inte vet vad du skulle behöva en isolerad bod till i framtiden så tycker jag att du bygger den oisolerad. Det är inga större problem att ångra sig i ett senare skede och isolera den då.
Jag lät byggarna isolera golvet eftersom jag ville ha det förberett. Det är en friggebod som står på plintar. Väggarna och taket består av ett skal med panel, vindpapp och 12 cm reglar. Jag har kommit till att sätta panel på insidan av väggarna. Planen är att spika upp liggande slätpanel på reglarna. Denna blir lite omständig att ta bort om jag kommer på att jag vill isolera.
Det jag tänker på nu är att det verkar vara så vanligt att man isolerar sin bod och jag är fundersam på om jag kommer att komma på om ett halvår att jag borde ha gjort det. Klassisk FOMO.
Men om det enda argumentet för är att förvara färg eller för att vistas i boden vintertid så skulle jag inte sakna det särskilt mycket.
Det jag tänker på nu är att det verkar vara så vanligt att man isolerar sin bod och jag är fundersam på om jag kommer att komma på om ett halvår att jag borde ha gjort det. Klassisk FOMO.
Men om det enda argumentet för är att förvara färg eller för att vistas i boden vintertid så skulle jag inte sakna det särskilt mycket.
T Torsten234 skrev:Jag lät byggarna isolera golvet eftersom jag ville ha det förberett. Det är en friggebod som står på plintar. Väggarna och taket består av ett skal med panel, vindpapp och 12 cm reglar. Jag har kommit till att sätta panel på insidan av väggarna. Planen är att spika upp liggande slätpanel på reglarna. Denna blir lite omständig att ta bort om jag kommer på att jag vill isolera.
Ja, och då friggebod på plint bland det sämsta... Mycket yta kontra volym så och ingen markvärme. Stekhett på sommaren och kallt på vintern.A AndersS skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isolera ovanför ett varmförråd
Isolering -
Uppvärmt förråd på oisolerad betongplatta i verkstad/loge
Golv -
Ventilera värme ur isolerat förråd
Ventilation -
Kan man ha varmförrådsdörr som ytterdörr? Om inte - varför?
Fönster & Dörrar -
Isolerat förrådet. Varför blött i hörnen??
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus