Som titeln säger... varför är det alltid rekommenderat att sätta renoveringsgips med kakelfix eller monteringslim och inte bara spik om underlaget är hyfsat jämna lättbetongväggar? Misstänker många kommer säga att det sitter inte tillräckligt "tätt" mot underlaget om man bara spika men enligt de flesta gipsleverantor ska man lägga monteringslim i strängar med 200 mm mellanrum så skivan kommer ändå "sväva" mellan limsträngarna. Spikar jag i 200 mm rad sitter alltså gipset faktiskt tätare mot väggen än med monteringslim. Tänker sätta spikerna vinklade lite neråt så att det finns ingen risk att de rör på sig över tid och åker ut.

Som sagt är underlaget i mitt fall (Siporex element ca 900 x 2400) hyfsad jämn, men det är fler lager slarvigt satt tapet som sitter som berget som jag vill täcka över. Av tidigare erfarenhet är ett jävla jobb att få bort det gamla tapeten med ånga från en tapetborttagare. Så det finns ingen risk att det bildas stora hålrum bakom gipset.

Tacksam för all tips och råd!

Jag har skruvat renoveringsgips med långa gipsskruv direkt in i putsad lättbetongvägg. Fungerat i många år…

• Gilla
Jack2001
  • Laddar…
Är det inte bara att spackla upp väggen?

Verkar överkurs att sätta nytt gips.

• Gilla
Sander54
  • Laddar…
J jawen skrev:
Är det inte bara att spackla upp väggen?

Verkar överkurs att sätta nytt gips.
Har gjort det tidigare men det var så mycket jobb med att skrapa bort lössittande tapet och sen bredspackla 2-3 ggr för att få ytan jämn. Vill dessutom ha infälld skugglist längst ner istället för vanliga golvlist så jag ska sätta renoveringsgipset 6 mm ovanför parketten och limma dit en liten svart plast vinkelprofil och sen spackla mot den med skarvspackel som tålar stryck från dammsugaren etc.. Har gjort det i andra rum (fast med 12,5 gips på reglar), det blir jävla snyggt och håller lika bra som vanliga golvlister. Det gör att möbler sitter dikt mot väggarna också!

F FDT skrev:
Jag har skruvat renoveringsgips med långa gipsskruv direkt in i putsad lättbetongvägg. Fungerat i många år…
Ja, jag har skruvautomat så det går kanske ännu snabbare än att spika. Tack för tipset!

J Jack2001 skrev:
Ja, jag har skruvautomat så det går kanske ännu snabbare än att spika. Tack för tipset!
Går säkert bra, enda undantaget med renoveringsgips är att den är tunn och mjuk, om väggen är ojämn, så blir gipsen med kanske gropar i.

• Gilla
Jack2001
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Går säkert bra, enda undantaget med renoveringsgips är att den är tunn och mjuk, om väggen är ojämn, så blir gipsen med kanske gropar i.
Tack för inputen. Det fanns några hål och hack längst upp och längst ner på lättbetongelementen men jag spacklade lite snabbt med B-bruk för några dagar sedan så det inte skulle bli hålrum bakom renoveringsgipset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.