939 622 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Sluta vara en barnunge och tramsa. Det är sådana som dig som gör det otroligt ensidigt för att vi orkar inte berätta för er extrema att du minskar tex inte risken för avsaknad av smaken. Men du ligger troligtvis inte i 8 veckor på soffan även utan vaccinet heller.Demmpa skrev:
Jag kör utan bälte nu och är fullt frisk efter ett par timmar med sjukdom. Åt en förbannat god ost med full smak och doft för en halvtimme sen.
Medans en kollega fullsprutad inte kan dricka kaffe för det smakar inget. Kanske 2-3 fullsprutade släktingar som tappade hoppet för de tappa lukt och smak och tappa matlusten helt.
Mycket märkligt att jag känner så många fullsprutade med de skadorna.
Jag tror det för att folk uppriktigt säger det rakt ut.Jonatan79 skrev:
"jag har tagit 3 sprutor så jag kan inte bli sjuk, jag kan inte smitta dig. Så det kvittar om jag går nära dig" var en mening förra veckan när jag bad en hålla avstånd från mig då jag skulle operera mig.
"jag har tagit vaccin nu så ni ovaccinerade är de farliga"
"jag kan inte tappa smak och lukt"
Det är axplock från de jag hört senaste 3 veckorna. Sen av de jag känner nu som blivit av med smak och lukt och blivit rejält sjuka är fullsprutade.
När infon står så lätt tillgängligt så kan man undra om människor är korkade på riktigt.
Ja, jag kan hålla med dig om att homo sapiens är mer korkade än man kan tro. Folk är för trötta/ointresserade att läsa på ordentligt,Rkarlsson skrev:Jag tror det för att folk uppriktigt säger det rakt ut.
"jag har tagit 3 sprutor så jag kan inte bli sjuk, jag kan inte smitta dig. Så det kvittar om jag går nära dig" var en mening förra veckan när jag bad en hålla avstånd från mig då jag skulle operera mig.
"jag har tagit vaccin nu så ni ovaccinerade är de farliga"
"jag kan inte tappa smak och lukt"
Det är axplock från de jag hört senaste 3 veckorna. Sen av de jag känner nu som blivit av med smak och lukt och blivit rejält sjuka är fullsprutade.
När infon står så lätt tillgängligt så kan man undra om människor är korkade på riktigt.
Som de flesta vettiga.tusenett skrev:
Ta det eller inte. Är du provaxxer, sluta ljuga om att du inte kan smitta mig eller en annan vaccinerad.
Är du anti, så låt bli att övertala folk att inte ta det.
Simpelt. Det finns några här som är åt helvete för långt på båda sidor =)
Det är väl där 80% av befolkningen står.tusenett skrev:
Man vet att vården är ansträngd och att man kan få ganska otrevliga biverkningar av Covid, så man tar ett vaccin trots att det innebär mikroskopiska risker och inte är någon garanti för att inte bli sjuk.
Och eftersom man vet att vaccinet inte är hundraprocentigt så tar man till de enkla medel som står till buds, jobba lite hemma, håll avstånd och tvätta händerna.
Sen finns det ju alltid virrpannor i normalfördelningens ytterkanten, tyvärr har ju internet försett dem med megafoner.
Man får ju försöka se lite längre än näsan räcker också. Med den här vansinniga smittspridningen så är det väl snart dags för nästa mutation. Man får ju hoppas och tro att den är ännu mer harmlös än Omikron men några garantier finns ju inte.
I april-maj någon gång så borde det finnas ett Omikron-vaccin så att vi är redo till hösten om det behövs. Med lite tur så biter det på de nya varianterna också.
Ok du skriver att provaxxer ljuger om att man inte kan smitta ovaccinerade eller en annan vaccinerad och är man antivaxxer håller man på och övertalar andra om att inte ta det.Rkarlsson skrev:
Jag tänker mest på provaxxers är sådana som är för vaccinet och antivaxxer mot vaccinet och inte så mycket på hur extremt man uttrycker sig i sammanhanget eller far med osanningar.
Jag ser mig själv t.ex. som provaxxer eftersom jag tror på vaccinet och är för att alla ska vaccinera sig men uttrycker det sällan till andra.
Men jag tror jag förstår vad du menar och håller med.
Redigerat av moderator:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Själva forskningen om t.ex. vilket skydd vaccin ger får väl anses vara så objektiv som det går, dvs. vare sig positiv eller negativ. Det finns också forskning om vaccinbiverkningar och den får väl anses vara kritisk då. Vad är det för forskning som du saknar?Bananskalare skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Eftersom TBE inte är smittsam mellan människor så är det ju inte riktigt relevant. Däremot förekommer det att människor vaccinerar sig mot influensa för att skydda en person de lever ihop med eller för att skydda gamla föräldrar som de vill kunna besöka med så liten risk för att smitta dem som möjligt.G Ganescha skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Eftersom vaccinering skyddar en stor andel från att bli sjuka med symtom under några månader så minskar risken att smitta någon annan när man vaccinerar sig.Bananskalare skrev:
Plus att du minskar risken att bli riktigt sjuk och hamna på plåsterkåken och belasta vården = att tänka på andra!Bananskalare skrev:
Så du menar att man som ovaccinerad riskerar att överbakasta vården inte spelar någon roll??Bananskalare skrev:
Sicket trams.