Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
L LiteForce skrev:
Det jag menade var att postcovid används som ett verktyg på något som är helt naturligt vilket jag tycker är svammel eftersom det används som argument för vaccinering bland annat i det här forumet det fins inte något underlag, tester, statistik som är tillförlitligt för hur utbrett just postcovid är.
Förutom Socialstyrelsens information som vanpire länkar till så har försäkringskassan information om hur många som är sjukskrivna för postcovid.

Det finns en tråd om postcovid med länkar till olika studier som är gjorda i olika länder: https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-och-langtidssjuka.398276/

Närmare hälften av de som har postcovid har nedsatt lungfunktion och det går att diagnosticera med t.ex. röntgen.

Så det finns underlag, tester och statistik som är tillförlitlig.

L LiteForce skrev:
Det fins heller inga tester eller underlag som visar att det är just sjukdomen covid som orsakat efter biverkningarna utan man antar det.
Det är vanligt med lungskador under covidsjukdomen och hos en del läker de helt enkelt inte. Lätt att diagnosticera med röntgen och liknande metoder. Även hjärtskador förekommer och är också lätt att diagnosticera.

L LiteForce skrev:
men jag tror doc att de är väldigt låg risk för unga att drabbas av efter biverkningar och att det föreligger mycket högre risk att de tar skada av vaccinet.
Postcovid är rätt jämnt fördelat över alla åldrar.
Det är betydligt vanligare med postcovid än skador av vaccinet, gäller även tonåringar.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens
L LiteForce skrev:
Jag förstår att det jag skrev på slutet ordet svammel lätt kan misstolkas på olika sätt men min menig med det var inte att det inte kan förekomma symtom när man får covid eller vilken förkylning eller influensa som helst vilket jag skrev inledningsvis symtom i varierande grad får alla som blir sjuka vilket är helt naturligt och då spelar det ingen roll vilken sjukdom. Sen vilka efterföljande biverkningar osv kan man ju aldrig heller förutse för människor har olika förutsättningar att stå emot olika typer av sjukdomar alla får ju inte cancer exempelvis har man otur kan man ju till och med dö av en vanlig förkylning. Det jag menade var att postcovid används som ett verktyg på något som är helt naturligt vilket jag tycker är svammel eftersom det används som argument för vaccinering bland annat i det här forumet det fins inte något underlag, tester, statistik som är tillförlitligt för hur utbrett just postcovid är. Det fins heller inga tester eller underlag som visar att det är just sjukdomen covid som orsakat efter biverkningarna utan man antar det. Jag menar inte att det inte kan förekomma några biverkningar utan vist är det möjlig som med alla sjukdomar men jag tror doc att de är väldigt låg risk för unga att drabbas av efter biverkningar och att det föreligger mycket högre risk att de tar skada av vaccinet.
Du är helt ute och cyklar. Fakta verkar vara något du inte bryr dig om. Inga av alla påståenden finns det belägg för någonstans, sannolikt har de tagit form mellan dina öron…

Du skriver så mycket stolligheter på en gång att det inte går att ta något du skriver seriöst.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Kan du inte delge oss andra, konkret och med tydliga exempel, vilka risker det är du oroar dig för, för barns räkning, vid en vaccinering med Covid-19?

Hjärtsäcksinflammation är en känd risk, för unga män med vaccination med Modernas vaccin (så det används inte till den gruppen), men det vore intressant att få reda vilka andra risker du ser vaccinen?
Det är väl ganska rimligt att man är försiktig med att vaccinera barn med nya vaccin när man inte är säker på vilka långsiktiga effekter det kan få. I synnerhet när barn inte är i riskzonen för allvarlig sjukdom eller död. Men det är förstås fritt fram för föräldrar att vaccinera sina barn om man känner för det.

https://www.gp.se/ledare/barn-bör-inte-vaccineras-mot-corona-1.54419535

https://lakartidningen.se/opinion/d...-12-ar-mot-vetenskap-och-beprovad-erfarenhet/

E90PZlkWQAEdsOP.jpg

Jag tycker det är lite märkligt att en del lyckas hitta udda information utanför internets ytterkanten men ändå inte lyckats läsa om hur postcovid fungerar.

Det vore, ur ett antropologiskt perspektiv oerhört intressant att få läsa googlehistoriken för en sådan person.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
FG FG skrev:
Det är väl ganska rimligt att man är försiktig med att vaccinera barn med nya vaccin när man inte är säker på vilka långsiktiga effekter det kan få. I synnerhet när barn inte är i riskzonen för allvarlig sjukdom eller död. Men det är förstås fritt fram för föräldrar att vaccinera sina barn om man känner för det.

[länk]

[länk]

[bild]
Jag har full förståelse för att föräldrar är oroliga när det gäller vaccinering av sina barn men tyvärr så slår riskbedömningarna ju slint ibland.

Barn och tonåringar har blivit sjukare i år när de har smittats än förra året när många av dem hade inga symtom alls eller endast mycket lätta symtom. Tycker Agnes Wold fortfarande samma sak eller har hon ändrat sig i år när barnen har blivit sjukare?

Tillägg angående Wolds uttalande så kan det ju tolkas som att hon faktiskt är emot en del av de vanliga barnvaccineringarna.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
FG FG skrev:

[länk]

[länk]

[bild]
Drygt ett år senare år senare är hon (Agnes Wold) inte lika tvärsäker.

Se från ca. 4.25 i klippet.

https://www.tv4.se/klipp/va/13596399/agnes-wold-om-vaccinkritiken-kan-inte-veta-allt

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du är helt ute och cyklar. Fakta verkar vara något du inte bryr dig om. Inga av alla påståenden finns det belägg för någonstans, sannolikt har de tagit form mellan dina öron…

Du skriver så mycket stolligheter på en gång att det inte går att ta något du skriver seriöst.
Fakta är du säker på att den fakta du pluggat in och besitter i dag är 100% korrekt om en månad ? Om du är osäker på svaret är då din fakta korrekt ?

Sen försökte jag tydligare förklara en misstolkning. Ditt svar var väldigt otrevligt och elakt tycker jag. Jag hoppas ändå att du förstod förklaringen.

FG FG skrev:

[länk]

[länk]

[bild]
Det där är inte en konkretisering, där det beskrivs av dig själv, och det finns länkar till verifierbara fakta.

Det är exempel på åsiktsyttringar, från olika tyckare.

Så, vad för effekter är du orolig för, vilken vetenskaplig statistik visar hur stor risken är, jämfört med att bli ordentligt sjuk?

L LiteForce skrev:
Jag förstår att det jag skrev på slutet ordet svammel lätt kan misstolkas på olika sätt
Nejdå, svammel är svammel och det kan knappast misstolkas. Men du tror på allvar att regionen tillsätter medel och öppnar en post covid mottagning utan att ha några som helst belägg för att det behövs? Det tror nämligen inte jag, resursknappheten är synnerligen påtaglig inom sjukvården just nu.

A Abies koreana skrev:
Vem är man? Och vart vill man få folket? Vilket är syftet?

Seså...berätta nu vad som utspelar sig i kulisserna och som i varje fall jag är helt ovetande om.
Du svarade aldrig på min fråga om vem man är och vart vill man få folket? Sånt där är inget man bara kastar ur sig utan belägg så vad avses?

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
L
Nissens Nissens skrev:
Jag känner en tjej som var 25 när hon fick Covid. När hon inte återfått lukt o smaksinne efter ett år så sade läkarna att hon får vara beredd på att hon aldrig får tillbaka dem. Nu har det gått 1,5 år…
Och hon känner fortfarande varken lukt eller smak.

En kompis i 40-årsåldern kan inte äta ägg efter att hen hade Covid, de smakar vedervärdigt enlgt vad hen säger.
Jag kan (tyvärr) bekräfta att postcovid är väldigt verkligt. Mitt smak-luktsinne har inte repat sig helt efter över ett år, jag fick smak-luktbortfall omedelbart i anslutning till coviden och än i dag luktar och smakar mycket absolut inte som det ska.

Dock känner jag personer som drabbats av samma sak för mer än tre år sedan - före covid19 "as we know it" - varav en av dem fortfarande registrerar vissa avvikelser i smak-luktsinnet. Fenomenet tycks alltså inte vara unikt för covid19 - men förekomsten av fall är absolut mångfaldigt fler.

• Ledsen
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Det där är inte en konkretisering, där det beskrivs av dig själv, och det finns länkar till verifierbara fakta.

Det är exempel på åsiktsyttringar, från olika tyckare.

Så, vad för effekter är du orolig för, vilken vetenskaplig statistik visar hur stor risken är, jämfört med att bli ordentligt sjuk?
Nu var det vaccination av friska barn det handlade om. Hur många friska barn utan underliggande sjukdomar blir svårt sjuka eller dör av Covid? Tycker det säger en hel del när barnläkare och docenter i immunologi är tveksamma när det ställs mot eventuella biverkningar i och med att barnens immunförsvar inte är färdigutvecklade.

När det gäller långtidseffekter av mediciner är det alltid observation och empiri som gäller. Man får helt enkelt se vad som visar sig. Så det ligger i sakens natur att ingen kan berätta exakt vad som påverkas i kroppen av mediciner man stoppar i sig.

De flesta kan dricka alkohol hela livet utan större bekymmer. Tills den dagen 30 år senare prostata/tjocktarmscancer/bröstcancer dyker upp som ett brev på posten från ungdomssynder.

S skogaliten skrev:
Så, vad för effekter är du orolig för, vilken vetenskaplig statistik visar hur stor risken är, jämfört med att bli ordentligt sjuk
Ett exempel är risken för myokardit som tagits upp tidigare och viftats bort lite för lättvindigt tycker jag. Enligt en studie från Hong Kong var incidensen hos män (medianålder 15,25 år) 5,57 och 37,32 per 100000 efter första respektive andra dosen, alltså totalt nästan 43 per 100000 vaccinerade med Pfizer Biontech. Det vaccin som rekommenderas till barn om jag inte fått det om bakfoten.
Det låter kanske inte så farligt men enligt denna så uppskattas incidensen vanligtvis vara 10-20 per 100000. Dessutom kan man läsa följande angående dödligheten av myokardit: "Depending on the cause and extent of myocardial damage, the mortality rate is up to 20% at 1 year and 50% at 5 years."
Jag tycker inte att det är orimligt att räkna med de kommande dödsfallen när man gör en risk/nytta-bedömning.

Och om incidensen efter en eventuell 3:e dos vet vi väl inte än så det kan ju bli än värre.

A Abies koreana skrev:
Nejdå, svammel är svammel och det kan knappast misstolkas. Men du tror på allvar att regionen tillsätter medel och öppnar en post covid mottagning utan att ha några som helst belägg för att det behövs? Det tror nämligen inte jag, resursknappheten är synnerligen påtaglig inom sjukvården just nu.

Du svarade aldrig på min fråga om vem man är och vart vill man få folket? Sånt där är inget man bara kastar ur sig utan belägg så vad avses?
Jag har ingen aning om hur regionen tänker vad avser post covid eller vem dom hämtar sin information från. Jag visste heller inget om någon ny post-covid mottagning förens du tog upp det vilken är en nyhet för mig. Men innebär det per automatik att det är massor med post-covid fall ? I Amsterdam exempelvis filmades mängder med tomma covid sjukvårds byggnader som aldrig användes eller kom till användning varför investerades det i det ?

Ingenting som har med covid att göra är skrivet i sten särskilt länge det kommer ju ny information ständigt. 2 sprutor blir 3 sprutor som blir 4 sprutor mutationer osv. Problemet är också tycker jag att vanlig media, myndigheter går ut med informationen som sedan visar sig inte stämma och ändras hela tiden vilket skapar förvirring sen täcker inte media det negativa med vaccinet, restriktionerna, protesterna och jag tror att dom inte får det heller på grund strikta avtal varför kan man ju i alla fall fråga sig. Var och en får i vart fall ta ställning om hur viktigt argument, risk man tycker post-covid är för att ta sprutan men för min del är det inget argument att välja vaccinet för barn och unga friska som ändå har mycket låg risk.

Du ställer tre frågeställningar vilket jag väljer att inte besvara.

L LiteForce skrev:
I Amsterdam exempelvis filmades mängder med tomma covid sjukvårds byggnader som aldrig användes eller kom till användning varför investerades det i det ?
Hur många är ”mängder”?

L LiteForce skrev:
och jag tror att dom inte får det heller på grund strikta avtal
Med vilka skulle dessa avtal vara skrivna?

Det tror jag inte stämmer för fem öre.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Nissens
L LiteForce skrev:
Fakta är du säker på att den fakta du pluggat in och besitter i dag är 100% korrekt om en månad ? Om du är osäker på svaret är då din fakta korrekt ?

Sen försökte jag tydligare förklara en misstolkning. Ditt svar var väldigt otrevligt och elakt tycker jag. Jag hoppas ändå att du förstod förklaringen.
Det du påstår är inte fakta idag, och sannolikheten för att den kommer att bli det i framtiden är mikroskopisk eller rättare sagt helt obefintlig.
Det jag skriver om är fakta här och nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.