Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Nissens
L LiteForce skrev:
Jag syftade på noll risk barn under 18år. Såg lite senare att artikeln beskriver 18år vilket är tonåring inte barn men jag skulle i vart fall avråda min tonåring med den information jag har i dag. Då unga klarar detta med i det närmaste noll risk.
Jaså, får de inte post-covid menar du?
25-åringar får det, men alltså knte 18-åringar? :rolleyes:

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L LiteForce skrev:
Ja nu vill dom få våra barn till sprutan ? Undrar om det snart kommer uppgifter på att många barn ligger på sjukhus med. Jag kommer aldrig att utsätta mina barn för riskerna med vaccinet. Jag vet inte vad jag skulle göra om man själv som förälder orsakade sitt barn skada på något sätt risken måste vara 0.0.0.0.0.0 med skriftliga garantier i vart fall när det gäller mina barn jag skulle inte vilja förlora något av dem på grund av vårt i så fall galna beslut som föräldrar. Fattar inte våra myndigheter hur viktig säkerheten för våra barn måste vara och man kastar inte tärning med sina barn.
Snart? Det har redan varit en hel del nyhetsinslag om ökningar av barn på sjukhus med Covid-19.
https://www.gp.se/nyheter/världen/fler-barn-på-sjukhus-med-covid-i-usa-lugnt-i-sverige-1.62932905

https://sverigesradio.se/artikel/snabb-okning-av-barnpatienter-med-covid-19-i-usa

https://amp.cnn.com/cnn/2022/01/04/health/us-coronavirus-tuesday/index.html

I genomsnitt 672 barn om dagen hamnade på sjukhus med Covid häromveckan i USA. Över 1000 barn under 18 har dött hittills bara i USA.
(Jag kan ju inte veta säkert, men tror att många - om inte alla - av DE föräldrarna ångrar att de inte lät vaccinera barnen).

Jag säger inte att man ska tvinga någon att vaccinera sig, bara att man ska ha fakta klart för sig så man kan ta välavvägda beslut baserat på en korrekt riskbedömning.

Att gå runt och tro att barn inte kan drabbas särskilt allvarligt av Covid, är ett stort misstag. De kan det, och de gör det.
Och ja, de kan även drabbas av biverkningar av vaccin.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
B
Fairlane Fairlane skrev:
Min matematiska förmåga är rätt hög faktiskt, även om jag erkänner att den minskat med åren.
Du märker inte att dina åldrar sjunker hela tiden? Du började med en 25-åring i inlägg #12420
I inlägg #12432 blev den en 18-åring och nu är det någon som kan vara så ung som 10?

Svårt att debattera mot rörliga mål. Min grundtanke var dock att man känner till vissa riskgrupper, som ålder, övervikt etc, men det finns också genetiska, som är kända, men de kan vi inte sålla på för vi vet inte om vi har genen eller inte.
BRA! Du kan se tendenser! Fast mina inlägg började faktiskt med mig själv och min egen åldersgrupp där jag istället för att tycka en massa räknade fram min risker. Kom fram till att risken för allvarlig biverkning av vaccinet var större än risken att hamna på IVA. (plus ootroligt låg risk att dö).

Men det var inte ok utan man kunde då hamna i övrig sjukvård och det var ju inte heller bra då.. och därför skulle jag ta vaccinet..

Valde då att gå ner ett åldersspann eftersom riskerna hela tiden sjunker. Även då gå över till kvinnor som generellt har lägre risk att råka ut för elände av Covid- men har ännu mer allvarliga biverkningar. DÅ var det inte längre sjukvården som var problemet utan Postcovid.. DÄRFÖR skulle dessa vaccinera sig. succe!

Nu är vi nere på 18åringar. (att det blir 10-18 beror på de olika sökfunktionerna).

EN frisk 18åring har alltså större risk att dö av vaccinet än av sjukdomen!

DU Fairlane behöver inte svara för tidigare åldergrupper och inte debetara "ett rörligt mål" utan bara svara på 18års frågan. Vilket du ännu inte gjort..

Hur ser din uträkning ut?

Enligt dig- skall en frisk 18åring vaccinera sig?

J
perra i skogen perra i skogen skrev:
Genom detta inlägget så bevisar du att du har en skev människo syn och att nu nog inte tillhör dom smartaste.... ‍♂️
J Jocke Best skrev:
Man får tacka. Skrivet av någon vars 25 av de 30 senaste inläggen handlar om vaccinmotstånd. Bara det bevisar min tes.
Edit. Fick mig att tänka på dig Perra (Vad är det som missats? Många stenar att bo under där i skogen?):
https://www.expressen.se/gt/vardoron-for-nya-vagen-vad-ar-det-som-missats/

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
A aka_the_barf skrev:
kanske dags för ett vaccin som också muterar för att kontra virus mutationer, vem vet kanske kommer med nano teknologin?
Ett vaccin kan inte mutera av sig själv så att det motsvarar hur ett virus har muterat på egen hand. Däremot så går det att uppdatera vaccin så att de fungerar bättre mot en ny variant och detta görs för närvarande. I april lär det finnas covidvaccin som är gjort just mot omikron. Då går skyddsnivån upp igen och det kan bli tal om flockimmunitet mot omikronvarianten.

BirgitS
L LiteForce skrev:
Nej det gynnar inte alls alla om 20% till skulle vaccinera sig. Det kränker ju människors rätt att välj om det är påtvingat en form av diktatur faktiskt där man inte har rätt att bestämma över sin egen kropp längre.
Det gäller förstås om de som inte har vaccinerat sig än väljer att göra det. Det skulle få bort en massa ovaccinerade från sjukvården.
L LiteForce skrev:
Sedan varar vaccinering bara 6mån sedan behövs förnyad vaccinering bosters mm vilket inte är hållbart eller rimligt att begära att människor regelbundet ska vaccinera sig
Det är ju bara för att det nu är ett vaccin som är gjord för den ursprungliga varianten medan det är en helt annan variant som går runt. Två doser vaccin skyddade väldigt bra mot deltavarianten i mer än 6 månader. Tre doser vaccin ser ut att ge ett bättre skydd än två och dessutom avtar effekten långsammare så troligen så dröjer det längre tid innan en fjärde dos behövs. Förstår inte varför vaccinmotståndare envisas med att det alltid ska gå 6 månader mellan doserna när det finns forskning som visar på att tredje dosen ger en effekt som varar längre tid än andra dosen (på samma sätt som med många andra vaccin).

Sen missar du ju helt att när folk har vaccinerat sig ett antal gånger och/eller varit sjuka flera gånger så har det fått upp sitt skydd mot allvarlig sjukdom även när det har gått lång tid och då är det bara de som har sämre immunsystem eller stora risker med sjukdom (alltså äldre och riskgrupper) som behöver vaccinera sig men där är vi inte idag.
L LiteForce skrev:
Läkemedelsföretagen dom skär guld just nu
De skulle fortfarande tjäna ändå mer om ändå fler behövde sjukhusvård.
L LiteForce skrev:
vaccinering skapar mutationer med olika varianter som följd dessutom.
Nej, alla kända varianter hittills har uppstått bland ovaccinerade.
L LiteForce skrev:
restriktioner kommer inte att gynna någon utan drabba alla negativt
Fel, personalen inom sjukvården gynnas av restriktioner som får ner smittspridningen nu när det finns så många ovaccinerade.
L LiteForce skrev:
för man har ju accepterat restriktionerna som lika gärna kan komma att bli långvarigare än man först trot
Alla restriktioner vi har haft har tagits bort allt eftersom belastningen på vården och dödstalen har gått ner. Ingen har velat att ha restriktioner i onödan.

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bus1t skrev:
Av de som är inlagda på IVA i år är det enbart 10 st som INTE är i riskgrupp.
Var är källan till det?

B Bus1t skrev:
Och majoriteten av de 10 GISSAR jag har gjort sin egen riskgrupp med fetma, rökning eller för den delen vara född i något annat land som är överrepresenterat- Det kan vi ju dock inte lasta dem för =p
Fetma är en känd riskgrupp som tas med. Sjukdomar som rökning leder till tas med och det är först när rökningen har orsakat lungskador som det medför en risk gör allvarlig covid.
Det är inte just att vara född i ett annat land som är en risk i sig utan vad det har lett till, vilket i sin tur orsakar problem som ökad frekvens av fetma, hjärt- och lungproblem (kända riskfaktorer).

BirgitS
B Bus1t skrev:
Ahhh det är postcovid som är den stora boven då.. Men den gruppen, med "bara" 6st döda varav minst 4 syns i statistiken varit riskgrupp är väl knappast utsatt för "svår" covid som grupp? Det är ju bland den minst berörda gruppen!?
Det finns många risker med att få covid, samtliga är större än motsv. risk pga. vaccinering.
B Bus1t skrev:
Däremot har de hela 401 Allvarliga biverkningar rapporterade...
Nej, det är möjliga allvarliga biverkningar rapporterade. Jag hoppas du inser att bara för att någon har kontaktat sjukvården inom tre veckor efter vaccinationen så betyder inte det att vaccinationen faktiskt orsakade det de kontaktade sjukvården för. Som ett exempel bara för att en människa på ett äldreboende blir sämre pga. hjärtsvikt 3 veckor efter vaccinationen så behöver inte försämringen bero på vaccinationen.
B Bus1t skrev:
nu är det Postcovid man ska vaccinera sig emot.
Man kan vaccinera sig av flera anledningar, minska risken för död, allvarlig sjukdom, sjukdom och/eller postcovid, eller helt enkelt för att man är en empatisk människa som inte vill orsaka att andra människor blir sjuka i onödan.
B Bus1t skrev:
Fast gäller det omikron med?
Eftersom omikron bara har varit känd i lite drygt en månad kan man förstås inte veta hur många som kommer att ha symtom 3 månader efter sjukdomen.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bus1t skrev:
Så med några otroligt i sammanhanget små avvikelser som grund så skall alla unga och friska 18åringar vaccinera sig- trots att risken för dem är så nära noll man kan komma att räkna...
Risken med att vaccinera sig är ju ändå mindre.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
B Bus1t skrev:
utöver det så är det just nu 135 st allvarliga biverkningar rapporterade för män/pojkar 10-19 år..
Nej, det är misstänkt allvarlig biverkan som är rapporterade.

Så hur många 10-19 år av manligt kön har behövt sjukhusvård?
Det är det antalet som ska ställas till antalet bekräftade allvarliga biverkningar av vaccinet.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jodå, jag vet precis vad det är.
Den lät inte så eftersom du bara pratar om dig själv och inget om vad en persons vaccinering har för betydelse för andra.

Måste ju först finnas en risk för allvarlig sjukdom. Anser att den risken är extremt liten.
Men ändå är den större än risken med vaccinering.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
L leecher skrev:
Som svar på frågan, har haft covid, inga sympton förutom bortfall av lukt och smak. Har nu naturligt förvärvade antikroppar vilket gör vaccinering överflödigt. Tyvärr är mina 180 dagar av frihet snart över. Förutom att dagarna tickar ner börjar fler och fler länder kräva just vaccinatation. Jag frågar mig varför det inte räcker med det faktum att jag har antikroppar? Varför är det så viktigt att just jag tar sprutan? Dessa frågor verkar inte vara så intressanta.
Det har skrivits om det i tråden förut.

Dina antikroppar förvärvade av en annan virusvariant än omikron skyddar dig dåligt när du blir smittad av omikron. Dina antikroppshalter sjunker med tiden så att skyddet av dem sjunker med tiden precis som efter vaccinering. Om du däremot nu vaccinerar dig får du upp antikroppshalterna så att de även kan ge dig ett bättre skydd mot omikron, precis på samma sätt som en tredje dos vaccin för dem som inte har varit sjuka men är dubbelvaccinerade får upp antikroppshalterna.
L leecher skrev:
Har även märkt att många dubbelvaccinerade känner sig lurade och tveksamma till den tredje dosen. Den återgång till det normala som utlovades uteblev, tror inte tredje dosen kommer göra någon skillnad heller.
Tyvärr kunde ju ingen veta att omikron skulle uppstå. Den har ju kullkastat mycket som tidigare var sant. Men en tredje dos för dubbelvaccinerade liksom vaccinering för tidigare sjuka får upp skyddet mot omikron.

Än en gång, eftersom den visar hur mycket en tredje dos gör när det gäller omikron:
Graf som visar effektiviteten av två doser vaccin med en booster mot Omikron och Delta över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://assets.publishing.service.g...3/Vaccine_surveillance_report_week_1_2022.pdf

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
För att vara en tråd angående varför man på ett eller annat sätt valt avstå vaccinet mot covid-19, så är det väldigt många som tagit vaccinet som är här inne och gnäller.

Kan inte ni skapa en egen tråd där ni kan berömma varandra över hur duktiga ni varit och där ni kan diskutera varför ni valde att ta vaccinet.
Det finns redan en sån tråd, men det blir ju inte så mycket diskussion när alla är eniga.

• Haha
perra i skogen
  • Laddar…
BirgitS
L LiteForce skrev:
Ja nu vill dom få våra barn till sprutan ? Undrar om det snart kommer uppgifter på att många barn ligger på sjukhus med. Jag kommer aldrig att utsätta mina barn för riskerna med vaccinet. Jag vet inte vad jag skulle göra om man själv som förälder orsakade sitt barn skada på något sätt risken måste vara 0.0.0.0.0.0 med skriftliga garantier i vart fall när det gäller mina barn jag skulle inte vilja förlora något av dem på grund av vårt i så fall galna beslut som föräldrar. Fattar inte våra myndigheter hur viktig säkerheten för våra barn måste vara och man kastar inte tärning med sina barn.
Även för barn 12 år och uppåt är riskerna med vaccinering mindre än riskerna med sjukdomen.

Under pandemin har mer än 600 i åldersgruppen 10-19 år behövt sjukhusvård.
Bara under vecka 48 skrevs 7 i åldersgruppen 10-19 år in på sjukhus (alltså precis när nuvarande våg började).
Under perioden 8/11 - 12/12 var det 12 gånger högre risk för ovaccinerade i åldersgruppen 12-39 år att behöva sjukhusvård än för vaccinerade.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/

Så hur många i åldersgruppen 10-19 år har varit inskrivna pga. vaccinering?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
B Bus1t skrev:
Kom fram till att risken för allvarlig biverkning av vaccinet var större än risken att hamna på IVA. (plus ootroligt låg risk att dö).
Fast det är ju att jämföra äpplen med päron. Du måste förstås jämföra allvarlig vaccinbiverkan med risken för sjukhusinläggning.

B Bus1t skrev:
Även då gå över till kvinnor som generellt har lägre risk att råka ut för elände av Covid- men har ännu mer allvarliga biverkningar.
Det är faktiskt vanligare för unga kvinnor att ha behövt sjukhusvård än för män. 1400 kvinnor 20-29 år har legat på sjukhus jämfört med 1000 män. I den åldersgruppen är det också fler kvinnor än män som har diagnosticerats för postcovid.

För ändå yngre se mitt förra inlägg (t.ex.).

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.