939 539 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Problemet är att skyddet är halvdant nu med deltavarianten. T.ex. Israel rapporterar att många som vaccinerades i vintras nu blir sjuka. Antalet som behöver sjukhusvård och avlider stiger brant i Israel och Storbritannien trots att vaccinationstäckningen är högre än i Sverige och många har varit sjuka tidigare. Båda de två länderna har 60 % av hela befolkningen som är fullvaccinerad medan det i Sverige är 50 %.harry73 skrev:
För tre veckor sen hade Israel låga dödstal, ungefär som Sverige har, men nu avlider där 2 per dag och miljon innevånare, motsv. alltså ung. 20 avlidna per dag i Sverige. I UK är det 1,3/dag och miljon. Det är betydligt mer än vad som dör i influensa.
Trots många vaccinerade och många som har varit sjuka stiger antalet som avlider.
https://ourworldindata.org/explorer...rue&Align+outbreaks=false&country=ISR~GBR~SWE
När det gäller IVA har de 3-4 gånger fler än Sverige (justerat för befolkningsstorlek). Det är vad Sverige hade i början av juni då det fortfarande kändes tveksamt om personalen skulle få någon sommarsemester eller som i mitten av november då man hade börjat skjuta upp planerade operationer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Risken för sjukhusvårdade covidpatienter att avlida under 2 vågen var ung. 30 % högre än under sommaren och hösten.P Pin skrev:Jag har inte nämnt överbelastning i vården. Det kan vi i så fall låta rymmas i dem jag nämnde som skulle ligga på IVA varav några dör och resten tillfrisknar. Överbelastning ger sämre utkomst. Jag är inte ens säker på att överbelastning har påverkat covid patienter nämnvärt. Det är snarare vårdpersonal som slitit ut sig, samt att andra patienter fått vänta i kö under pandemin för mindre akut vård. En del av detta kan jobbas ikapp, annat inte,
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Mänskligheten överlever även om 50 % av alla avlider så det känns rätt irrelevant.Bananskalare skrev:
På vilket sätt skulle hela mänskligheten hänga på 5-10% vaccinerar sig.
Jag har verkligen svårt att se det. Har du någonting som stödjer det?
Antal smittade har nu ökat, men ingen har väl dött ännu? Hur många ligger på iva?
Allt behöver inte hänga ihop.
Det finns garanterat folk som riktigt kraftiga biverkningar av vaccinet. Så då borde man räkna med det också
Nu är det inte många som riktigt allvarliga biverkningar. Men att det förekommer är inte konstigt.
Idag rapporterades det om 3 dödsfall.
På IVA ligger det dubbelt så många än vad det gjorde för 3 veckor sen.
På övriga avdelningar ligger det drygt 50 % fler än för 3 veckor sen.
När det gäller sjukdom är det några procent som blir så allvarligt sjuka att de behöver sjukhusvård och det gäller verkligen inte biverkningar pga. vaccinering.
Pedagoger skall och bör ge den medicin som är förordnad. Trodde du jag skulle köra hem från jobbet för att ge en dos för att han ska sluta hosta? Fan va dumtT twoody skrev:
Givetvis finns där papper på vad och hur man ger det. De skriver i en "journal" när de ger också. Smidigt att vi kan göra så va?
Eller hur tänkte du annars att man gör? Skickar dit en läkare för att ge en inandning eller ett piller?
Det är föräldrarnas ansvar och ge sina barn medicin om det inte handlar om tex astma eller allergi.Rkarlsson skrev:Pedagoger skall och bör ge den medicin som är förordnad. Trodde du jag skulle köra hem från jobbet för att ge en dos för att han ska sluta hosta? Fan va dumt
Givetvis finns där papper på vad och hur man ger det. De skriver i en "journal" när de ger också. Smidigt att vi kan göra så va?
Eller hur tänkte du annars att man gör? Skickar dit en läkare för att ge en inandning eller ett piller?
Det fattar även du att det är ogörbart om ungen behöver medicin ASAP. Och även för stadigvarande.T twoody skrev:
Då kan man lika gärna säga upp sig och gå på bidrag om man får en sjuk unge.
Det är helt och hållet förskolans uppgift att tillgodose att det finns personal som kan ge medicin.
För annat har jag 8 mil för att ge en dos.
Sambon har 2 timmar ca för att ge en dos.
Vi lever på 2021, inte 1950
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Pedagoger får inte ge medicin genetellt.Rkarlsson skrev:Pedagoger skall och bör ge den medicin som är förordnad. Trodde du jag skulle köra hem från jobbet för att ge en dos för att han ska sluta hosta? Fan va dumt
Det krävs tillstånd från läkare.
Det handlar om mer än antibiotika
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
1950 hade inte problemet troligtvis varit så stort.Rkarlsson skrev:Det fattar även du att det är ogörbart om ungen behöver medicin ASAP. Och även för stadigvarande.
Det är helt och hållet förskolans uppgift att tillgodose att det finns personal som kan ge medicin.
Men det är ganska självklart att pedagoger inte ska ge medicin hur som helst. Om man tänker till. Det är inte bara att ge medicin.
En undersköterska får inte ge medicin utan ett förordnande.
Nej för då var de fler hemmafruar och dagmammor.Bananskalare skrev:
Vår förskola ger och har utbildad personal till det.
Tråkigt för alla föräldrar som måste lämna jobbet för att ge medicin. Tråkigt om det är tex lastbilschaufförer eller någon som inte kan lämna bara huxflux för att ge en dos.
Givetvis ger inte pedagoger hur som helst. De ger vad som är förordnat. Och vi har vid behov.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Du ser där kom de första dödsfallen ...BirgitS skrev:
Mänskligheten överlever även om 50 % av alla avlider så det känns rätt irrelevant.
Idag rapporterades det om 3 dödsfall.
På IVA ligger det dubbelt så många än vad det gjorde för 3 veckor sen.
På övriga avdelningar ligger det drygt 50 % fler än för 3 veckor sen.
När det gäller sjukdom är det några procent som blir så allvarligt sjuka att de behöver sjukhusvård och det gäller verkligen inte biverkningar pga. vaccinering.
När jag nämnde vaccinet så var det mer allmänt sett. De allra flesta verkar inte ha fått några allvarligare biverkningar. Så det är inget att skylla på för att inte vacca sig.
Men visst måste det lyst en och lampa på sjukhusen det är trots några miljoner som vaccinerats. Men som sagt säkerligen.väldigt få.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Ojdå? Utbildad personal? Vad för utbildning har de gått?Rkarlsson skrev:Nej för då var de fler hemmafruar och dagmammor.
Vår förskola ger och har utbildad personal till det.
Tråkigt för alla föräldrar som måste lämna jobbet för att ge medicin. Tråkigt om det är tex lastbilschaufförer eller någon som inte kan lämna bara huxflux för att ge en dos.
Givetvis ger inte pedagoger hur som helst. De ger vad som är förordnat. Och vi har vid behov.
Men du verkar ha en väldig tur. Jag tror att det är extremt ovanligt.
Men om det är en medicin som är jätteviktig så får föräldern prata med läkaren och personal. Det handlar inte om att ge antibiotika. Då får man vabba under perioden som barnet äter medicin mer än 2ggr per dag det brukar oftast inte vara så länge
Barnet är det viktigaste du har.
Varför ska man gå en stilla/plågsam död till mötes med ett sk vaccin som man blir sjukare av än covid?blackarrow skrev:
Vara labbråttor åt kapitalisterna i världen…fy f…n!
Förstöra sina organ/organsvikt av spikproteinerna. denna j…a fula metod för att minska befolkningsmängden ordentligt på jorden…
covid är ett stort intelligenstest inget annat! Detta planerades för 10 år sedan och pcr testen söktes patent på 2015 för detta ändamål.
Jag fattar att pedagoger inte är utbildade att ge medicin, så nej det är inte pedagogernas uppgift att ge barn medicin.Rkarlsson skrev:Det fattar även du att det är ogörbart om ungen behöver medicin ASAP. Och även för stadigvarande.