939 605 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Mitt inlägg var ett svar på påståendet att SwebbTV skulle släppa fram alla och inte censurera någon oliktänkande.Snailman skrev:
Och det är de andra alltså? Är det väldigt ofta du ser 'klimatförnekare' och 'antivaxers' få säga sin mening i vanliga massmedia? Jag har nog inte sett det en enda gång, bortsett från de gånger man har med en liten utklippt snutt av vad någon säger där man typ valt ut någon som är väldigt dålig på att argumentera för sin sak och dessutom klippt maximalt till nackdel för den personen.
Jag tycker det är tydligt att SwebbTV släpper fram de som passar deras profil. Det är självklart deras val, men påståendet att SwebbTV släpper fram alla blir inte mer korrekt för det.
Övriga delar av ditt inlägg ser jag som personangrepp, kanske för att du inte förstått vad som diskuterades, som jag inte besvarar.
För att svara på frågan från frasen_36: "Så du tycker dig ha rätt att föra smitta vidare och orsaka andras sjukdom och död?" Nej, det tycker jag ingen har.Fairlane skrev:
Nej inte 100% (vilket ju verkar vara din måttstock). När vaccinerna kom så var det ett 95% skydd, med nya varianter lite lägre. Dvs har man otur så är man dåligt skyddad trots vaccinering. Mrn visst hjälper det bra i de flesta fall.
Bara för tydlighetens skull, 95% är riktigt bra resultat, så att vänta på något bättre är märkligt
Sånt gillar vi, även om det även framkom att det var lika höga koncentrationer av viruset i kroppen oavsett om man var vaccinerad eller ej, vilket borde översättas med att alla som har covid smittar lika mycket, iallafall under dom fem första dagarna.J Jocke Best skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Fairlane skrev:
Mitt inlägg var ett svar på påståendet att SwebbTV skulle släppa fram alla och inte censurera någon oliktänkande.
Jag tycker det är tydligt att SwebbTV släpper fram de som passar deras profil. Det är självklart deras val, men påståendet att SwebbTV släpper fram alla blir inte mer korrekt för det.
Övriga delar av ditt inlägg ser jag som personangrepp, kanske för att du inte förstått vad som diskuterades, som jag inte besvarar.
De ni diskuterade hade kanske varit intressant om Swebbtv hade enormt gott om pengar och resurser, men det lär de ha begränsat av, då bör de ju lägga de resurserna på områden som inte täcks in av vanlig press, inte göra reportage med åsikter och personer som det går tretton på dussinet i vanlig press. De skulle ju vara komplett tokiga om de gjorde på något annat sätt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Och då är det ju lämpligt att du vaccinerar dig. Se grafen i inlägg #14116 som visar att det är mycket mindre risk att bli smittad om man först har varit sjuk och sen vaccinerat sig än att bara ha varit sjuk.M mickef skrev:
Chansen ökar om du vaccinerar dig.M mickef skrev:
Se då till att minska din risk att göra det genom att vaccinera dig.M mickef skrev:
Det essentiella i Snailmans inlägg har du censurerat: "Jag tycker att det är väldigt förståeligt och vettigt att man försöker täcka de områden som saknas hos övrig media i stället för mera av samma?"Fairlane skrev:
Mitt inlägg var ett svar på påståendet att SwebbTV skulle släppa fram alla och inte censurera någon oliktänkande.
Vem betalar dig?BirgitS skrev:
Och då är det ju lämpligt att du vaccinerar dig. Se grafen i inlägg #14116 som visar att det är mycket mindre risk att bli smittad om man först har varit sjuk och sen vaccinerat sig än att bara ha varit sjuk.
Chansen ökar om du vaccinerar dig.
Se då till att minska din risk att göra det genom att vaccinera dig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Till det ska då läggas den undersökning som visade att vaccinerades virus i luftvägarna i stor utsträckning hade antikroppar på sig så att de inte längre kunde infektera någon annan, vilket ledde till minskad risk att smitta någon annan även under den (kortare) period då virushalten var hög. Det har varit uppe tidigare i tråden.H Huspappan skrev:
En trippeluppmaning att vaccinera sig, herrejesus. Det var nog ett rekord för dig i ett enda inläggBirgitS skrev:
Och då är det ju lämpligt att du vaccinerar dig. Se grafen i inlägg #14116 som visar att det är mycket mindre risk att bli smittad om man först har varit sjuk och sen vaccinerat sig än att bara ha varit sjuk.
Chansen ökar om du vaccinerar dig.
Se då till att minska din risk att göra det genom att vaccinera dig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Men det innebär ju just att du hade fel när du tyckte att Swebbtv framförde alla åsikter.M mickef skrev:
Men det som är uppe "tidigare i tråden", ska det vara aktuellt för evigt när det kommer studier var och varannan dag som kanske utdaterar äldre info? Visste du att en vaccinerad hade lika mycket virus i kroppen innan denna (förvisso lilla) studie eller var du bombsäker på att det skulle vara mycket mycket mindre? Jag själv hade ingen aning, men nu vet jag oavsett om motsatsen diskuterades för 6 månader sen.BirgitS skrev:
Till det ska då läggas den undersökning som visade att vaccinerades virus i luftvägarna i stor utsträckning hade antikroppar på sig så att de inte längre kunde infektera någon annan, vilket ledde till minskad risk att smitta någon annan även under den (kortare) period då virushalten var hög. Det har varit uppe tidigare i tråden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Står mer i den här artikeln: https://www.hbl.fi/artikel/vaccinerade-som-insjuknar-sprider-mindre-smitta/J Jocke Best skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Ja, det har jag sett redovisat tidigare. Typ under hösten, liksom den studien som visade att en stor del av viruset var mer eller mindre inaktiverat.H Huspappan skrev:Men det som är uppe "tidigare i tråden", ska det vara aktuellt för evigt när det kommer studier var och varannan dag som kanske utdaterar äldre info? Visste du att en vaccinerad hade lika mycket virus i kroppen innan denna (förvisso lilla) studie eller var du bombsäker på att det skulle vara mycket mycket mindre? Jag själv hade ingen aning, men nu vet jag oavsett om motsatsen diskuterades för 6 månader sen.
Summan av mindre risk att bli infekterad (kring 90 % kort tid efter vaccinationen för att sedan avta), virus i luftvägarna under 30 % mindre tid och att allt virus i luftvägarna inte fungerar gör mycket. Vaccineringen gjorde ju att smittspridningen på äldreboendena var mycket låg under 3:e vågen jämfört med resten av samhället, det har gjort att smittspridningen har varit mycket lägre på gymnasierna under hösten än på högstadiet, nu på senare tid minskar smittspridningen även på högstadiet i takt med att allt fler elever där blir vaccinerade.
Ett exempel med den gode Bern som är en återkommande gäst hos Swebb TV inom vitt skilda områden men för att hålla mig till trådens ämne så får det bli om vaccinering.Snailman skrev:
Nej, covidvacciner får inte kroppen att producera gift - Källkritikbyrån Källkritikbyrån (kallkritikbyran.se)
Kommentarer?