Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag kan tycka att det är synd att de inte tog med en kategori med patienter med tidigare covidsjukdom. Det är trots allt en stor del av befolkningen och troligtvis en ännu större del av de ovaccinerade, eller varför inte 2 extra grupper. en med tidigare covid och en med tidigare covid och vaccin.
Jag kanske missförstod något men jag fick uppfattning om att det gällde Norge och de har totalt 160 000 bekräftade fall. Sen finns det förstås ett mörkertal, särskilt under våren 2020. Men det blir få och troligen för få för att få tillräckligt underlag för några beräkningar om inläggningar på sjukhus under senaste tiden.

Sverige har nästan fyra gånger fler bekräftade fall i förhållande till folkmängd och dessutom var första vågen betydligt större här så det blir annorlunda för oss.

BirgitS BirgitS skrev:
Ditt inlägg blir väldigt konstig i och med att mitt inlägg var en del av en sidodiskussion om man skulle kunna utrota coronaviruset om alla i hela världen samtidigt isolerade sig utan någon som helst kontakt med andra samt då om det skulle räcka med två veckor eller om det skulle behövas fler veckor.

Naturligtvis var det ett rent hypotetiskt förslag eftersom det är ogenomförbart.

Det har alltså inget att göra med strategin i något
Fanns inget riktat mot ditt inlägg från min sida.. Tog bara upp det i den tråden för att diskussionerna om dessa länder poppade upp. Och det faktum att även de som "lyckats" bättre med att isolera, också bara har det som en delstrategi inför vaccination. Har förstått att du lade fram det som ett hypotetiskt förslag. Finns ju dock vissa som faktiskt tror att det är ett fullt genomförbart projekt, som dessutom kan ses som en strategi i att undvika vaccin. Tror vi har väldigt stort samförstånd:)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Staffan, i Israel är ca 20% ovaccinerade men står för ca 50% av de allvarliga fallen. De är alltså överrepresenterade 2,5 gånger. Räcker detta nu när våra liknelser inte fungerade? Snälla sig att du förstår nu. Annars får du bjuda nästa runda.

[länk]

Why you shouldn't be concerned when more vaccinated people are getting infected than unvaccinated - ABC News [länk] />
J Jocke Best skrev:
Staffan, i Israel är ca 20% ovaccinerade men står för ca 50% av de allvarliga fallen. De är alltså överrepresenterade 2,5 gånger. Räcker detta nu när våra liknelser inte fungerade? Snälla sig att du förstår nu. Annars får du bjuda nästa runda.

[URL][länk] class="bbCodeBlock-expandLink js-expandLink">
J Jocke Best skrev:
Why you shouldn't be concerned when more vaccinated people are getting infected than unvaccinated - ABC News [länk]
er-numbers-vaccinated-people-infected/100353540[/URL]
Föga överraskande finns det tydligen flera bud. Mitt visade andra siffror.

Likaså det senaste jag lade ut. Där det visade sig att de vaccinerade över femtio år, blev fler sjuka, än de ovaccinerade. Föga överraskande passerade den förbi under total tystnad.
En röd tråd genom tråden:D, verkar vara att antingen förlöjliga eller tiga ihjäl, alla uppgifter som visar på ett olämpligt resultat.
Som en relion, helt enkelt.

Staffans

Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:

Likaså det senaste jag lade ut. Där det visade sig att de vaccinerade över femtio år, blev fler sjuka, än de ovaccinerade. Föga överraskande passerade den förbi under total tystnad.
En röd tråd genom tråden:D, verkar vara att antingen förlöjliga eller tiga ihjäl, alla uppgifter som visar på ett olämpligt resultat.

Staffans
Visst, vaccinerna fungerar inte menar du?
På riktigt???
Varför är de äldre inte på bårhusen med covid längre? Har de dött ut tror du?
Eller kan det bero på något annat?
Ser fram emot din förklaring. :)

Den lär bli underhållande…

BirgitS

Staffans
Det jag minns från ditt senaste inlägg om Israel slängde du bara ut någon siffra om andelen vaccinerade på sjukhus och inget om andelen vaccinerade och inte heller någon källa. Hur ska man då kunna ta dina inlägg på allvar?

Det är visserligen drygt 60 % av hela befolkningen i Israel som är fullvaccinerade men eftersom barn i liten utsträckning är vaccinerade och mycket mer sällan hamnar på sjukhus än vuxna så blir det inte riktigt relevant att jämföra att 60 % vaccinerade av hela befolkningen med andelen vaccinerade som är på sjukhus. Ser du varför det haltar när man gör det?

Det kan vara vettigare att ta hänsyn till ålder både på vaccinerade och de som ligger på sjukhus så att man t.ex. jämför bara vuxna eller bara de som har fyllt 50 eller något annat där man har samma sak i båda vågskålarna.

Men så vitt jag vet är det ingen som har förnekat att vaccinerna tappar skydd med tiden utan det gäller väldigt många vacciner. Men för närvarande i Sverige ser man ett väldigt gott skydd mot sjukhusinläggningar när det gäller fullvaccinerade. Med tanke på den stora smittspridning som är och har varit bland unga vuxna under en dryg månad så hade den spridit sig uppåt i åldrarna och orsakat hög belastning på sjukvården om det inte hade varit så många medelålders och äldre som hade vaccinerat sig.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Det finns 3 typer av lögner...
Lögn, förbannad lögn och statistik
Jag kan få saker att se helt annorlunda beroende på hur man presenterar siffrorna.

Ja jag tror att vaccinering är det bästa sättet att uppnå flock immunitet.
Vänd på siffrorna istället för att bråka om att ännu fler måste vaccinera sig. Se det som att vaccinet skyddar. Den största delen inlagda är ovaccinerade. Alltså fungerar vaccinet väldigt bra.

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
[länk]

:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Åsikterna dessa hade stämmer bra överens med vad många i denna tråden verkar ha.

Slutade visst inte så bra för dom…
Du ser, nu verkar de flesta här förespråka vaccin. Det finns vaccinerade som har dött...
Lika självklart som att man dör som ovaccinerad. Det är mycket större risk
Det är väl inget nytt?

J

Staffans
Det ska ju bli fler. De är ju fler både numerärt och proportionellt. Vetenskap, religion är ett opium för folket.
Jocke Lenin

P pmd skrev:
Att lita på sin kropp är riskfyllt i det här sammanhanget. De övriga argumenten har viss validitet, men om du inte vill vaccinera dig rekommenderar jag att du regelbundet räknar dina antikroppar.
Intressant tanke. Varför inte mäta antikroppsnivåerna och om nivån är hög nog får man sitt Covid-bevis utan att behöva vaccinera sig. :)

Har man åkt på en ny andra covid-19 infektion lär immunförsvaret reagera med höjda nivåer av antikroppar på samma sätt som en boosterdos skulle gjort.

Men hur tillförlitligt är antigenstestet och…
P pmd skrev:
Om du vill införa en sådan gradering av vaccinpass så vore det väl bättre att basera den på att räkna antikroppar?
Det räcker egentligen inte att bara räkna antalet för att vara säker på att ha en fungerande immunitet. Antikropparna ska vara effektiva för den variant man smittas av om de ska stoppa att man smittar vidare.
Det går att räkna på tid från vaccination och vaccintyp för att bedöma immuniteten vid ett givet tillfälle.

Vad gör man om man som fullvaccinerad har för låga nivåer?
Får man inte ut sitt Covid-pass om nivåerna är för låga?
Ska man mäta nivåer av de olika varianterna antikroppar man har? (Jfr vaccinens namn).

Med en dåres envishet återvänder jag till frågan om varför ni inte vaccinerat er.:geek:

Någon?

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara vettigare att ta hänsyn till ålder både på vaccinerade och de som ligger på sjukhus så att man t.ex. jämför bara vuxna eller bara de som har fyllt 50 eller något annat där man har samma sak i båda vågskålarna.
Precis det, gjorde jag.

Staffans2000
R RalleB skrev:
[länk]

:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Åsikterna dessa hade stämmer bra överens med vad många i denna tråden verkar ha.

Slutade visst inte så bra för dom…
Jaså. Nämn någon som tror att Coronan inte finns, samt är imot vaccin på det hela taget.

Staffans

Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Det ska ju bli fler. De är ju fler både numerärt och proportionellt. Vetenskap, religion är ett opium för folket.
Jocke Lenin
Marx:D

BirgitS
Precis det, gjorde jag.
Okej.
Det gäller väl detta inlägg: #2495

PDF-filen har en bild över hur många som är vaccinerade resp. ovaccinerade av de som ligger på sjukhus eller dör, uppdelat på över resp. under 50 år. Men jag kan inte se något i samband med den bilden hur stor andel av av befolkningen över resp. under 50 år som är vaccinerade.

Så jag saknar fortfarande information om den ena vågskålen.

Om t.ex. 90 % av alla över 50 år är fullvaccinerade är det väl en framgång för vaccinet att det bara är 58 % fullvaccinerade på sjukhus.

Så jag förstår fortfarande inte vad du vill ha sagt.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.