939 552 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Här var det du som skrev att man bara kan förhindra allvarliga men genom att vaccinera sig, du nämnde mässling och skrev att samma resonemang gällde för lungskada pga Covid19. Så man kan bara förhindra lungskador pga Covid19 med vaccin.J Jonobe skrev:
Båda är felaktigt och det räckte med min egen erfarenhet som exempel för att bevisa det.
Nu var jag 4 år gammal när jag hade påssjukan, så jag vet inte precis hur de behandlade mig. Jag kommer ihåg att de stack en nål i ryggmärgen, men vet inte om det var för att ge medicin eller om det var för att göra tester, men hade sjukhuset inte kunnat hjälpa mig, hade jag ju kunnat stanna hemma
Sen cirka 1990 har inga mässlingsfall rapporterats enligt en graf du visade i ett annat inlägg. Det stämmer dock inte eftersom det åtminstone vid två tillfällen under den perioden har förekommit mässling i Järna. Det var kanske för få för att synas i grafen.harry73 skrev:
Det stämmer, och du drar då automatisk slutsatsen att det bara beror på vaccinet, men jag säger att det beror på bra vård som gör att de få fall som fortfarande finns har en väldigt liten risk att dö. Men det finns fortfarande en risk att dö i mässling, även i Sverige. Väntar vi tillräckligt länge (och dör mässling inte ut under tiden) kommer vi att se dödsfall i framtiden (om nu sjukvården inte blir så bra att man kan förhindra dödsfall helt)
Det står dock helt klart att vaccinering mot mässling har varit framgångsrik. Att förlita sig på vård för att förhindra dödsfall och permanenta men av mässling är ingen bra strategi. Att bra vård kan förhindra dödsfall bland de få fall som fortfarande förekommer beror ju på att det är få fall.
1. Vet ej, vet du?P pmd skrev:
2. Det var skämtsamt menat, det tror jag de allra flesta förstod, men det är såklart bara ett antagande. Men om du vill verka för att införa antikroppsräknande så får du göra det om du vill.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Det handlar inte om att lyda staten utan om att tänka själv och komma fram till att vaccinet minskar riskerna för mig och andra jämfört med att bli sjuk i stället. Se inlägg #12263 och #12264 som visar grafer som just jämför risken av biverkningar av vaccinet jämfört med risken för att få samma negativa effekt av sjukdomen.Staffans2000 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Det förs fram så konstiga åsikter i den här tråden att det är väldigt svårt att veta när någon är ironisk eller bara tycker något udda. Smiley eller annat rekommenderas vid ironi.tusenett skrev:
Missförstår du avsiktligt? Jag har inte sagt att alla som inte är vaccinerade får hjärninflammation. Jag säger att om du får hjärnhinne- eller hjärninflammation av mässling så kan inte sjukvården göra annat än att ge understödjande behandling. Ej botande. Vill du förhindra hjärninflammationen är det vaccination som gäller.harry73 skrev:
Här var det du som skrev att man bara kan förhindra allvarliga men genom att vaccinera sig, du nämnde mässling och skrev att samma resonemang gällde för lungskada pga Covid19. Så man kan bara förhindra lungskador pga Covid19 med vaccin.
Båda är felaktigt och det räckte med min egen erfarenhet som exempel för att bevisa det.
Nu var jag 4 år gammal när jag hade påssjukan, så jag vet inte precis hur de behandlade mig. Jag kommer ihåg att de stack en nål i ryggmärgen, men vet inte om det var för att ge medicin eller om det var för att göra tester, men hade sjukhuset inte kunnat hjälpa mig, hade jag ju kunnat stanna hemma
Ryggmärgsvätskeprovet var för att ställa diagnos, ej ge behandling.
Exemplet med lungskador vid covid19 och ev behandling kan diskuteras, men någon evidens för att immundämpande behandlingen vi ger förhindrar kroniska lungskador finns inte (även om jag hoppas och tror det).
Nej, då du inte förstår sjukvårdens begränsningar.harry73 skrev:
Sedan skrev jag att det inte fanns dödsfall i Sverige, det stämmer inte heller. det fanns faktiskt 5 dödsfall mellan 2000 och 2010 (alla vuxna).P pmd skrev:Sen cirka 1990 har inga mässlingsfall rapporterats enligt en graf du visade i ett annat inlägg. Det stämmer dock inte eftersom det åtminstone vid två tillfällen under den perioden har förekommit mässling i Järna. Det var kanske för få för att synas i grafen.
Det står dock helt klart att vaccinering mot mässling har varit framgångsrik. Att förlita sig på vård för att förhindra dödsfall och permanenta men av mässling är ingen bra strategi. Att bra vård kan förhindra dödsfall bland de få fall som fortfarande förekommer beror ju på att det är få fall.
Men jag ifrågasätter inte att vaccinering mot mässling var/är framgångsrik, men jag har ett problem med att ni generellt överdriver vaccinets (positiva) effekter och förminskar andra effekter
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Nu skrevs det där ju i våras eller så och jag citerade inget inlägg så du får väl i stället tänka dig att det stod:Staffans2000 skrev:
"hur den 16-åriga dottern ville vaccinera sig för att kunna träffa mor/farföräldrar utan att riskera att smitta dem i onödan"
Du får tänka dig in i situationen att de äldre längtade efter att träffa sitt barnbarn och att det skulle betyda mycket för deras psykiska välmående så att fortsätta att låta bli att träffas innebär negativa konsekvenser för de äldre. Alltså dotterdottern tänkte på de äldre i första hand inför vaccineringen och det var det som det gällde.
Redigerat: