Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Fairlane
harry73 harry73 skrev:
Så därför säger jag en gång till att jag rekommenderar alla som tillhör en riskgrupp eller av annan anledning tror att de ska undvika covidinfektion att vaccinera sig. För alla andra finns det dock många anledningar att inte vaccinera sig.
Och de som inte tillhör riskgrupp utan tror att de inte kommer ha ett problem med en Covid-infektion (tror, för det vet man ju inte), de bör undvika att vaccinera sig? Hur gör vi med de som tillhör riskgrupp och som inte kan vaccinera sig, ska de tvingas leva som eremiter resten av sina liv?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Det är nog svårt att svara på i exakta siffror då det varierat med ett antal faktorer, såsom hur utsatt man är (arbetar man inom vården eller ensam hemma), kön, vikt, och framförallt vilken variant av viruset som det gäller. Nu gäller det ju framförallt delta-viruset och där är skyddet lägre, men inte noll, med vaccination. Dessutom finns det ju alltid en mörkertal.

På denna länk finns lite statistik.
Några exempel från sidan:
Under juli månad anmäldes 10126 fall av infektioner totalt. Av dessa var 696 (6,9%) genombrottsinfektioner, dvs infektioner två veckor eller senare efter den andra sprutan.
Under 1-15 augusti var motsvarande siffror: 10422 (fler smittade på en halv månad än under juli), 1107 (10,6%).
Så, ja man kan bli smittad och smitta andra trots att man är vaccinerad, men att det är en lägre andel som blir smittade av de som är vaccinerade och därmed även en lägre andel vaccinerade som smittar vidare tycker jag är tydligt.

Sen kan en vaccinerad såklart bli smittad utan att märka av det ett dugg och smitta andra, men det har ju hänt med ovaccinerade också.
Den springande punkten (anser jag) är att om vaccinerade fortfarande sprider smitta så kommer ett vaccinpass som bara låter vaccinerade att delta i valda delar av samhället inte bidra nämnvärt till att minska smittspridningen.

Det är väl det vi kanske ser i Israel, en massa vaccinerade ute i samhället och sprider smitta.

Vaccinering leder främst till att den vaccinerade skyddas mot svårt sjukdom och död och minskad belastning på vården och i mindre utsträckning till att förhindra smittspridning.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Så därför säger jag en gång till att jag rekommenderar alla som tillhör en riskgrupp eller av annan anledning tror att de ska undvika covidinfektion att vaccinera sig. För alla andra finns det dock många anledningar att inte vaccinera sig.
Då även en stor del som inte hör till de uttalade riskgrupperna blir alvarligt sjuka, så kan man ju tolka in att alla tillhör en riskgrupp. Dvs alla som blir smittade riskerar att bli alvarligt sjuka, och bör därför förebyggande vaccinera sig.....

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
harry73
Skulle jag skriva att de inte bör vaccinera sig, då uppmanar jag folk (eller delar av befolkningen) att inte vaccinera sig. Det gör jag inte, men jag erkänner att det finns bra anledningar att inte vaccinera sig.
Så om någon inte ser en (tillräckligt stor) personlig nytta med vaccinet och framförallt nackdelar, ja då är det ett självklart val att inte vaccinera sig.

• Gilla
garvin
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du skrev själv: "framstår ovaccinerade som större chans till flockimmunitet och borde hyllas i st f bannas."

Själva avstår jag från att vare sig hylla eller banna, lite beroende på vad och hur man agerar.
Om man väljer att inte vaccinera sig samtidigt som man ser till att skydda sig så gott det går så tycker jag det är bättre än om man avstår ifrån att vaccinera sig och springer runt och trängs med många människor. Bäst tycker jag det är om man vaccinerar sig, men jag kommer vare sig hylla eller banna någon, möjligen med undantag från de ovaccinerade som demonstrerar för att allt är en bluff etc, men inte ens de kommer jag banna, bara tycka lite synd om för att de inte begriper bättre.
Det finns ingen motsats i det jag skrev. I övrigt håller jag med dig.

harry73 harry73 skrev:
Här nådde diskussionen ännu ett lågpunkt
[bild]
Iallafall en ändpunkt. Vill du inte läsa hela sammanhanget av det jag svarar på så går det ju inte att diskutera vidare eftersom du börjar prata om något helt annat. Men det är ok det med.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
tusenett skrev:
Den springande punkten (anser jag) är att om vaccinerade fortfarande sprider smitta så kommer ett vaccinpass som bara låter vaccinerade att delta i valda delar av samhället inte bidra nämnvärt till att minska smittspridningen.

Det är väl det vi kanske ser i Israel, en massa vaccinerade ute i samhället och sprider smitta.

Vaccinering leder främst till att den vaccinerade skyddas mot svårt sjukdom och död och minskad belastning på vården och i mindre utsträckning till att förhindra smittspridning.
Men pga vaccineringen minskas belastningen på vården avsevärt. Vilket gör att de får loss resurser och kan rädda livet på andra cancerpatienter mm, som idag inte får vård i tid.
Det är väl skit samma om folk får covid, om symptomen inte blir värre än säsongsinfluensa. Det skördar dock också en hel del liv, särkilt blad de "sköra" . Men det kommer vi aldrig ifrån.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
M mojjen skrev:
Men pga vaccineringen minskas belastningen på vården avsevärt. Vilket gör att de får loss resurser och kan rädda livet på andra cancerpatienter mm, som idag inte får vård i tid.
Det är väl skit samma om folk får covid, om symptomen inte blir värre än säsongsinfluensa. Det skördar dock också en hel del liv, särkilt blad de "sköra" . Men det kommer vi aldrig ifrån.
Det var ju det jag skrev, att det minskar belastningen på vården.

Fairlane
tusenett skrev:
Det är nog riktigt att det är den stora vinsten, men den vinsten är å andra sidan riktigt stor.
Att smittspridningen måste ner, när folk inte blir allvarligt sjuka eller dör ser jag inte riktigt som ett självändamål, med mer än att det skyddar även de svaga som inte kan vaccinera sig.
Det jag ser framför mig är isåfall att en vaccinerad smittar en annan vaccinerad och så får båda ett lite bättre immunförsvar efteråt och kommer minska smittspridningen på sikt.

Sen är jag inte heller förespråkare för vaccinpass eller liknade.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Det är väl v1 varianten som upptäcktes i Storbritannien är den varianten jag menar.Fanns väl inget vaccin då?
Någon variant som kallas för v1 har jag aldrig hört talas om.

En bit in i december publicerades de första rönen om alfavarianten i Storbritannien vilket var i stort sett samtidigt som de började vaccinera där. Vid det tillfället visste man att alfa verkade vara smittsammare men man visste inte om den gjorde folk mer eller mindre sjuka än tidigare varianter.

Däremot kunde man ju spåra alfavarianten tillbaks i tiden några månader men då visst man ju inte att det var något särskilt med den varianten jämfört med alla andra varianter som gick runt förra året (flera 10-tals).

F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ja å andra börjar prata om att de som inte vaccinerats sig ska inte få någon sjukvård. Jag Tror till och med att du är med i det gänget.

Dock så håller jag med om att judestjärnan inte ska vara med.
Jag anser inte, och har aldrig sagt att ovaccinerade inte ska få någon sjukvård. Så det kan du glömma! Däremot gör sedan länge tillbaka sjukvården olika prioriteringar inför vissa åtgärder t.ex. operationer. T.ex. viktminskning, sluta röka mm. Det anser jag inte är fel.
Det är val som var och en får göra, precis som vaccination - inget tvång.

• Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är det fler på iva när en stor del har vaccinerat sig?
Ja, det är större smittspridning denna sommar än förra sommaren då fler respekterade de råd, rekommendationer osv. som gäller och den mycket smittsamma delta inte fanns. Men det är ju i stort sett bara folk som inte är fullvaccinerade som finns på IVA nu.

BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Lite knepigt är det att endast "extrem fetma" tas med som en riskgrupp, medans jag läst och hört på våra helt opartiska statliga media att även måttlig feta och uppåt borde ingå i riskgruppen fetma. Det skulle isåfall få statestiken att se annolunda ut och kanske få några rundnätta att vaccinera sig iallafall.
Det lär bero på att de som hamnar på IVA är de som har t.ex. riskfaktorn högt blodtryck och de ofta samtidigt är överviktiga. Däremot bara övervikt (BMI 25-40) verkar inte vara en riskfaktor utan riskökningen inträffar när man dessutom har högt blodtryck, diabetes osv..

BirgitS
M mickef skrev:
Om det är vårdapparaten som ska skyddas kan väl resurserna riktas ditåt. Staten finansieras ju även de som är skeptiska mot vaccineringen av Coviden.
Det tar ju flera år att utbilda t.ex. IVA-sköterskor men problemet med överbelastning av IVA-vården har vi nu. Det är det nuvarande problemet som måste hanteras.

M mickef skrev:
Om överlevande, infekterade får ett bättre skydd än vaccinerade, som tydligen måste ta 3+ doser vaccin/år för att halvskydda sig mot mutationer, framstår ovaccinerade som större chans till flockimmunitet och borde hyllas i st f bannas.
Bara om de inte hamnar på sjukhus…:p

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.