939 552 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Ja, det är inte lätt.Bananskalare skrev:
Men när staten bekostar vaccin och resurser för att medborgarna inte skall bli sjuka och knäcka vårdapparaten och vissa personer då får för sig att tacka nej till de resurserna så får ju individen ta ett ansvar för sitt beslut..
Att individen sedan blir sjuk och vill ha dyr sjukhusvård och belasta vården som kanske medför att någon annan inte får adekvat vård är ju något som man gamblat med och därmed valt.
Jag kan tycka att en sådan person åtminstone skall få betala vården ur egen ficka…
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tänk... Går det att få dig att förstå att vi alla är lika mycket värda?Nissens skrev:
Ja, det är inte lätt.
Men när staten bekostar vaccin och resurser för att medborgarna inte skall bli sjuka och knäcka vårdapparaten och vissa personer då får för sig att tacka nej till de resurserna så får ju individen ta ett ansvar för sitt beslut..
Att individen sedan blir sjuk och vill ha dyr sjukhusvård och belasta vården som kanske medför att någon annan inte får adekvat vård är ju något som man gamblat med och därmed valt.
Jag kan tycka att en sådan person åtminstone skall få betala vården ur egen ficka…
Ja, det förstår jag. Men de som väljer att riskera att vårdapparaten blir överbelastad och någon som är värd lika mycket som de själva kanske inte får adekvat vård borde ta någon konsekvens av det. Vad menar du med lika värda? Jag har aldrig någonsin sagt att människor har olika värde.Bananskalare skrev:
Den andra personen som kanske inte får rätt vård på grund av någon annans egocentiska val känner jag mer empati för.
Tar jag en medveten risk i något sammanhang så är jag definitivt beredd att ta konsekvenserna av det. Det ingår i rollen att vara en vuxen människa.
Jaså? Gör du?Nissens skrev:
Livet är fullt av medvetet risktagande. Så, gäller ditt "vuxna" ansvarstagande bara andra. DVS de som inte vaccinerat sig? Eller skall du ställa dig sist i sjukhuskön ifall du inte skött din hälsa helt optimalt, alltid?
Som nästan alla förstår, blir det en fullständigt omöjlig avvägning att bedömma vilket riskbeteende som skall nedprioriteras i sjukvården. Kanske ditt lullande på den knökfulla Smögenbryggan kan likställas med mitt val att avvakta med vaccineringen? Sedan kommer alla de som av olika anledningar inte kan/bör/skall vaccinera sig. Vem skall avgöra det och hur skall det gå till. Det blir ännu en omöjlig gränsdragning.
Alternativet är naturligtvis att helt ignorera annat risktagande såsom rökning, krökning, oskyddat sex, MC:körning, icke absolut nödvändig bilkörning, riskfyllda sporter, dåliga matvanor, drunkningar, samt allt annat vårdslöst beteende vi utsätter oss för dagligen och bara ge oss på en minoritet i taget.
Vem vet. Nästa gång kanske det är de med läs och skrivsvårigheter som anses vara en samhällsfara
Staffans
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Du är rolig du! Om man säger att en grupp människor inte har rätt till all vård Så hur kan man då säga att du tycker att dessa har lika värde? Om man då kryddar det med vaccinpass så har man garderat sig för att verkligen visa öppet att man gör skillnad på människor.Nissens skrev:
Ja, det förstår jag. Men de som väljer att riskera att vårdapparaten blir överbelastad och någon som är värd lika mycket som de själva kanske inte får adekvat vård borde ta någon konsekvens av det. Vad menar du med lika värda? Jag har aldrig någonsin sagt att människor har olika värde.
Den andra personen som kanske inte får rätt vård på grund av någon annans egocentiska val känner jag mer empati för.
Tar jag en medveten risk i något sammanhang så är jag definitivt beredd att ta konsekvenserna av det. Det ingår i rollen att vara en vuxen människa.
För det är människor som väljer att inte vaccinera sig.
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
En fråga jag försökt ställa många gånger här...
Hur kan man tycka att en viss grupp människor inte ska ha rätt till sjukvård?
Hur kan man tycka att samma grupp inte ska ha rätt att vara på vissa platser?
Detta enbart för att man valt att inte vaccinera sig?
Självklart är det bäst om alla vaccinerar sig, men vill inte alla det. Det är bara att leva med.
Vem ger er rätt att tycka att dessa människor inte har samma värde?
Självklart är det bäst om alla vaccinerar sig, men vill inte alla det. Det är bara att leva med.
Vad har värde med det att göra? Någon bedömer att det är för riskabelt och då blir det förbjudet. Fortkörning bla bla exempel. Det har inget med människovärde att göra.Bananskalare skrev:
En fråga jag försökt ställa många gånger här...
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det är väl klart att det har med värde att göra. Om du tycker att alla människor är lika mycket värda, hur kan du då tycka att vissa inte ska få läkarvård?halper skrev:
Troligtvis för att du vill försöka försvara ditt eget samvete.
Här är en grupp som passar digF frasen_36 skrev:Oj va d trött man blir över allt personligt käbbel mellan vissa här.
Mer eller mindre självpåhittade procentsatser över ditt och datt haglar fram och tillbaka.
Många anser sig tydligen veta mycket mer än forskare och läkarvetenskapen.
Jag har valt att vaccinera mig.
Inte för att jag VET att det är ofarligt, men jag TROR risken pga Covid är större än risken pga ev. biverkningar.
Ni som valt att inte vaccinera er anser jag vara ett hot mot oss övriga pga smittspridningen samt att ni fördröjer kampen mot Covid och därmed gynnar spridning av fler och möjligtvis farligare mutationer av viruset.
Därför hoppas jag att Sverige också genomför vaccinationspass för att få tillgång till offentliga platser.

Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 619 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 619 inlägg
I vilket samhälle vill du att våra barn ska växa upp ... att rasera en demokrati går snabbt om samhället går in på diktaturspåret ... dvs införa diverse suspekta lagar och tvång i covidens namn ...F frasen_36 skrev:
Ja. Tänk vad lite det krävs för att pöbeln skall greppa högafflar och grepar.Mats-S skrev:
Staffans Frankenstein
Söker du runt finns mallen redan klar med stjärnan, och länk var du kan beställa.Staffans2000 skrev:
Förlåt mina ordval men frasen är en komplett idiot som skriver "Därför hoppas jag att Sverige också genomför vaccinationspass för att få tillgång till offentliga platser."
Stanna för fan hemma om du är livrädd. Jävla diktaturfasoner.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg