Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
J
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja. Det vet man ju av egen erfarenhet. Ähh. Det gör jag imorgon :D.

Staffans
Snarare så är det väl att man inte upplever att det är värt jobbet om det är kända biverkningar. De är ju redan kända liksom...

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Det visste jag inte. I min enfald trodde jag att bipacksedel uppdaterades någon gång om året. Så ifall en biverkan kommer senare, ignoreras den?
Nu är jag inte medicinskt kunnig alls men jag kan tänka mig att biverkningar som uppstår inte kan relateras till varken vaccin eller medicin om det gått alltför lång tid. Hur kan man härleda en biverkning av något och särskilja just den från allt annat som inträffat hos individen under ett år?
Rätta mig gärna om jag tänker fel :confused:

• Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
J Jonobe skrev:
Snarare så är det väl att man inte upplever att det är värt jobbet om det är kända biverkningar. De är ju redan kända liksom...
Det också! Med kaka på kakamentaliteten så finns det hur många anledningar som helst att inte rapportera in biverkningar.

Staffans

• Haha
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu funderade jag på 2m regeln och 10m
Men jag ska alltså inte börja sjunga i kör.
Men det hade jag inte tänkt.göra ändå.
En kör är inte samma sak som att gå att handla
I så fall, Tegnell har inte sagt något om just 10 m. Det var mer ett exempel på vad som skulle kunna gälla om man verkligen ville eliminera risken för smittspridning. För riskeliminering finns det inga säkra avstånd inomhus som gäller i alla lägen utan det beror på många olika faktorer t.ex. ventilation, hur luftströmmar går, om folk är tysta eller pratar tyst, högljutt eller skriker, om folk andas genom näsan eller munnen, är folk bakom varandra eller har ansiktena vända mot varandra osv.

Staffans2000
A Abies koreana skrev:
Nu är jag inte medicinskt kunnig alls men jag kan tänka mig att biverkningar som uppstår inte kan relateras till varken vaccin eller medicin om det gått alltför lång tid. Hur kan man härleda en biverkning av något och särskilja just den från allt annat som inträffat hos individen under ett år?
Rätta mig gärna om jag tänker fel :confused:
Ta Nevrocedyn till exempel. Det hade ju några små biverkningar. Kan tänkas att åtminstone några ansvarstagande läkare inte bara sade -ähh, det har säkert någon annan rapporterat in. Men allteftersom fler och fler arm och benlösa föddes, kunde till slut inte läkemedelsbolagen skylla ifrån sig längre. Men hade läkarna gjort det de skulle göra, hade troligtvis ett antal barn klarat sig.

Staffans

• Gilla
EPG
  • Laddar…
BirgitS
Ta Nevrocedyn till exempel. Det hade ju några små biverkningar. Kan tänkas att åtminstone några ansvarstagande läkare inte bara sade -ähh, det har säkert någon annan rapporterat in. Men allteftersom fler och fler arm och benlösa föddes, kunde till slut inte läkemedelsbolagen skylla ifrån sig längre. Men hade läkarna gjort det de skulle göra, hade troligtvis ett antal barn klarat sig.

Staffans
Problemet med Neurosedyn var ju att det är svårt att hitta sambandet mellan två händelser som inträffar med ett halvårs mellanrum. Så problemet var ju inte att läkare inte rapporterade in barnen som en biverkan utan att läkarna inte förstod att det var en biverkan. Förrän det hade inträffat för många och man då började lägga pussel om vad det fanns för gemensamma nämnare mellan alla dessa mödrar.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
problemet var ju inte att läkare inte rapporterade in barnen som en biverkan utan att läkarna inte förstod att det var en biverkan.
Det vet vi ju faktiskt ingenting om. Eller?

Staffans

Staffans
Hmm...nu väljer du det kanske mest dramatiska som hänt inom medicinen, när något sådant inträffar inser nog även den medicinskt okunnige att det finns ett samband någonstans men om biverkningarna resulterar i något allmänt förekommande t.ex. yrsel, är det troligt att man då härleder detta till influensa vaccinet eller de Alvedon tabletter patienter ordinerades för åtta månader sedan?

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
A Abies koreana skrev:
Hmm...nu väljer du det kanske mest dramatiska som hänt inom medicinen, när något sådant inträffar inser nog även den medicinskt okunnige att det finns ett samband någonstans men om biverkningarna resulterar i något allmänt förekommande t.ex. yrsel, är det troligt att man då härleder detta till influensa vaccinet eller de Alvedon tabletter patienter ordinerades för åtta månader sedan?
Vasst. Skall man komma med exempel där en mer alert läkarkår skulle gjort skillnad, är det bättre att ta i från tårna, än att ta exemplet med pubishårens växthastig vid intagandet av Imodium.

Staffans

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
I så fall, Tegnell har inte sagt något om just 10 m. Det var mer ett exempel på vad som skulle kunna gälla om man verkligen ville eliminera risken för smittspridning. För riskeliminering finns det inga säkra avstånd inomhus som gäller i alla lägen utan det beror på många olika faktorer t.ex. ventilation, hur luftströmmar går, om folk är tysta eller pratar tyst, högljutt eller skriker, om folk andas genom näsan eller munnen, är folk bakom varandra eller har ansiktena vända mot varandra osv.
Å andra sidan så smittas de flesta på jobbet eller hemma

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Nissens

Staffans
Är du gravid?
Om inte, vad har detta med din rädsla för covid vaccinerna att göra?

• Haha
Pin
  • Laddar…
Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
@Staffans2000 Angående din ståndpunkt i vaccinationsfrågan… så kunde väl inlägg #1 också passa? Jag trodde du syftade på
dvs att tidsaspekten och inte mängden vaccinerade avgör.
Med tiden kan biverkningar upptäckas som tidigare avfärdats för att man inte insett eller förstått sambanden.
Varken läkare(vetenskapen) och läkemedelsindustrin är inte direkt kända för att agera snabbt när det gäller nya sjukdomar eller hantera biverkningar på nya läkemedel. Ett år är väldigt kort tid i sådana här sammanhang.
Samtidigt kan man konstatera att Covid infektionerna har massor med kända biverkningar…

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
F
Oj va d trött man blir över allt personligt käbbel mellan vissa här.
Mer eller mindre självpåhittade procentsatser över ditt och datt haglar fram och tillbaka.
Många anser sig tydligen veta mycket mer än forskare och läkarvetenskapen.
Jag har valt att vaccinera mig.
Inte för att jag VET att det är ofarligt, men jag TROR risken pga Covid är större än risken pga ev. biverkningar.
Ni som valt att inte vaccinera er anser jag vara ett hot mot oss övriga pga smittspridningen samt att ni fördröjer kampen mot Covid och därmed gynnar spridning av fler och möjligtvis farligare mutationer av viruset.
Därför hoppas jag att Sverige också genomför vaccinationspass för att få tillgång till offentliga platser.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, mitt svar gällde Sverige.

Ja, det är ju inte första gången under pandemin som ambulanser och liknande har cirkulerat runt i städer för att försöka hitta ett sjukhus som inte redan är överfullt. Det har rapporterats från flera håll i världen inkl. i Europa under första vågen.
Då fanns inget vaccin så läget var allvarligare än nu (än så länge). Ja, i Sverige kommer det knappast att gå så långt som i Texas. Där verkar högsta statsledningen vara fast besluten att ta kål på sina väljare med hjälp av covid-19.
Ironiskt i sammanhanget är att guvernören nyligen fick covid-19. Han blev dock inte långvarigt sjuk eftersom han var vaccinerad.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
Det råder det för det första delade meningar om.
Men det beror i hör grad på den livsstil den eventuellt smittade har.
Att det råder delade meningar är ett ointressant påstående om man inte samtidigt redovisar vilka de delade meningarna är och vilken evidens de är baserade på.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.