939 622 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Kan man inte nöja sig med svaret på grundfrågan i tråden utan att allt ballar ut:"Jag anser att vaccin, för min del är onödig i.o.m att jag har genomgått infektionen."B b8q skrev:Om det funnits siffror som visar att sjukhusinläggningar världen över ÖKAT istället för att minska när man började vaccinera, så hade man ju kunnat misstänka att folk blir mer sjuka av vaccinet än av sjukdomen.
Men nu är det ju inte så, tvärtom. Så alla som tror att vaccin är värre än sjukdom, har en ganska stor uppförsbacke för att bevisa att de har rätt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Vi andra är inte egoistiska utan kan tänka oss att vaccinera oss för att minska belastningen på sjukvårdspersonalen, minimera risken att de personer som inte är skyddade av vaccinet blir smittade osv.B B-coy skrev:
Alla förstår att du inte kommer vaccinera dig, det är inte det vi försöker övertala dig. Det vi inte förstår är hur du tänker och varför. För oss 90%? eller fler som vaccinerat sig är det intressant att höra olika anledningar varför och de flesta i din situation svarar jaget före laget!B B-coy skrev:Måste beröma dig för ordmärkning. Du får tycka precis vad du vill och tro att du har rätt, det är terapi för dig. Du är säkert sjukskriven i någon biverkning och har tid att hänga här 24/7.
Inget du säger kommer att få mig att vaccinera mig, det förstår du väl, eller hur? Jag kommer i fortsättningen att lita på mitt immunförsvar och du på vaccin. Har vi verkligen mer att säga till om saken?
Men, du kommer som vanligt att avfärda allt som trams, vilket är naturlig psykologisk reaktion när man vet att man sitter där med Svarte Petter. Jag förstår dig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Nej, lika lite som i andra trådar i forumet.B B-coy skrev:
Du hade väl vetat mer om det om du ägnade dig åt fler trådar än den här tråden, Du tyckte att det var på tok för mycket när du fick för dig att jag hade 50 % av mina inlägg i den här tråden (långt ifrån sanningen) men du har ju 87 % av dina inlägg i den här tråden och inte skrivit i några andra trådar sen förra sommaren.
En närstående till en kollega har fått en blödningsrubbning (nej, det är inte en biverkning av vaccinet, om det inte kan påverka saker som hände för 10+ år sedan). Den närstående kan därför inte vaccineras, eftersom läkarna inte vet om blödningsrubbningen kan förvärras av vaccinet. De är samtidigt livrädda för att få Covid, eftersom följderna kan vara ännu värre. Att behandlas för lungskador med blödningsrubbning känns inte som en hit.
Därför vill kollegan att han och vi i närheten har så bra skydd mot smitta som möjligt. Tänk på att vaccinering inte smittar, men det gör Covid.
Så, det var ett anekdotiskt bevis för vaccinering.
Därför vill kollegan att han och vi i närheten har så bra skydd mot smitta som möjligt. Tänk på att vaccinering inte smittar, men det gör Covid.
Vad skrev jag om förra sommar? Kan du kolla upp det åt mig? Vore intressant att veta.BirgitS skrev:
Nej, lika lite som i andra trådar i forumet.
Du hade väl vetat mer om det om du ägnade dig åt fler trådar än den här tråden, Du tyckte att det var på tok för mycket när du fick för dig att jag hade 50 % av mina inlägg i den här tråden (långt ifrån sanningen) men du har ju 87 % av dina inlägg i den här tråden och inte skrivit i några andra trådar sen förra sommaren.
Trams. Det sägs att vaccinet är säkert för alla. Hon borde vaccinera sig. Även gravida uppmanas att vaccinera sig med detta mRNA vaccin.kashieda skrev:
En närstående till en kollega har fått en blödningsrubbning (nej, det är inte en biverkning av vaccinet, om det inte kan påverka saker som hände för 10+ år sedan). Den närstående kan därför inte vaccineras, eftersom läkarna inte vet om blödningsrubbningen kan förvärras av vaccinet. De är samtidigt livrädda för att få Covid, eftersom följderna kan vara ännu värre. Att behandlas för lungskador med blödningsrubbning känns inte som en hit.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Den här bilden har jag visat många gånger i tråden. Den visar att de första tre månaderna efter tredje dosen är risken för att få symtom när man utsätts för smitta mer än halverad.Blodsoppen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://assets.publishing.service.g...e_surveillance_report_12_May_2022_week_19.pdf
När det nu gäller omikron, så länge som det var deltavarianten som var aktuell så visar det att risken att få symtom endast var 20 % under 6 månader efter andra dosen. Vaccinet skyddar alltså mycket bra mot att bli sjuk så länge som den variant som gick runt var lik den variant som vaccinet är gjort för, men betydligt sämre mot en variant som är väldigt annorlunda som omikron.
Det är likartat när det gäller influensavaccinering, de år som innehållet i vaccinet stämmer överens med de influensavarianter som går runt är nästan alla vaccinerade skyddade, men de år som det blir fel varianter i influensavaccinet så blir det ett svårt influensaår men många allvarligt sjuka och överdödlighet.