939 627 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Du kommer att dö av något förr eller senare. Precis som alla vi andra.B B-coy skrev:Jag ser det tvärtom, speciellt efter att jag haft skiten. Frisk hela tiden och när Omikron kom så fortsatte jag vara frisk medan mina vaccinerade arbetskamrater insjuknade och sjukskrev sig.
Varför, isåfall, skulle jag inte lita på mitt immunsystem och immuniteten jag fått efter genomgången infektion. Finns verkligen ingen anledning att, i mitt fall, ta till vaccin.
Jag respekterar fullkomligt ditt val att vaccinera dig. "Problemet" är att, hittills, ingen vaccinerad person har sagt detsamma till mig. Det är som ett sektliknande beteende.
En vacker eller ful dag åker du kanske på något som ditt immunförsvar inte fixar, problemet är att du inte vet i förväg vad det är som kommer att ta dig.
Om du betänker att stora internationella organ som FN och WHO går ut och informerar om att vaccinmotstånd bidrar till lika mycket död som själva sjukdomarna gör, så kanske du förstår dina medmänniskor bättre när de inte riktigt vill respektera ditt val? https://unric.org/sv/vaccinmotstand-lika-dodlig-som-sjukdomen/B B-coy skrev:
Jag undrar bara hur det är bevisat, inget annat.R RoAd skrev:
Genom att räkna och jämföra. Om du läser artikeln och följer länkarna så får du svar. https://www.euronews.com/2021/11/25...-nearly-half-a-million-lives-who-and-ecdc-sayBlodsoppen skrev:
Än en gång. Det är inga bevis, det är ju bara uppskattningar. Jag förstår mycket väl statistik. Men det måste finnas tillförlitliga källor till statistiken. Inte bara uppskattningar och gissningar. Jag har som regel att alltid vara kritisk till allt jag läser och ser.Fråga mig själv, kan detta stämma och är det rimligt?B b8q skrev:
Jag inser att det enda bevis du skulle köpa är att man åker tillbaka i tiden och vaccinerar någon som dött. Snömos som sagt.Blodsoppen skrev:
Än en gång. Det är inga bevis, det är ju bara uppskattningar. Jag förstår mycket väl statistik. Men det måste finnas tillförlitliga källor till statistiken. Inte bara uppskattningar och gissningar. Jag har som regel att alltid vara kritisk till allt jag läser och ser.Fråga mig själv, kan detta stämma och är det rimligt?
För oss andra räcker den mycket tydliga statistiken gott.
Du verkar ha en massivt selektiv kritisism. Du är inte speciellt kritisk till alla antivaccinteorier. Det vore mer trovärdigt om du litar på fakta istället för helt egensnickrade konstruktioner.Blodsoppen skrev:
Än en gång. Det är inga bevis, det är ju bara uppskattningar. Jag förstår mycket väl statistik. Men det måste finnas tillförlitliga källor till statistiken. Inte bara uppskattningar och gissningar. Jag har som regel att alltid vara kritisk till allt jag läser och ser.Fråga mig själv, kan detta stämma och är det rimligt?
Som så många gånger konstaterats i denna tråd. Vi är två läger, som nog aldrig kommer mötas.Nissens skrev:
Nej, jag är inte med i något läger. Men jag tänker kritiskt åt alla håll, har inga skygglappar på.Blodsoppen skrev:
Och det är som sagt märkligt att du är helt okritisk till vissa saker medan du bestämt dig för att inte tro på andra saker hur vedertagna de än är.
Med läget menar jag det som tråden från början handlar om, vilket sedan länge spårat ur. Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 respektive dom som gjort det.Nissens skrev:
Och nej, jag är inte okritiskt mot något. Sen tror jag mer eller mindre på saker beroende på varifrån dom kommer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Helt rätt, ingen kan veta om just de personerna hade dött utan sprutorna, därav är det omöjligt att säga på individnivå, men väl på gruppnivå där man kan se att betydligt färre vaccinerade avlider.Blodsoppen skrev:
Det är som med säkerhetsbälte i bilen. På gruppnivå kan man säga att säkerhetsbälten räddat väldigt många liv, men ingen kan säga att en specifik person som åkt väntat och överlevt en krasch inte hade överlevt även utan bälte. Det går inte att bevisa, så jag antar att du inte använder bilbäkte heller eftersom det inte går att bevisa att det hjälper på individnivå.
Jag antar även att du frånsäger dig vedertagen vård mot olika cancerformer om du drabbas av det, för även om behandling på gruppnivå visat sig göra nytta så kan man ju inte säga något om den enskilde individen klarat sig lika bra utan den vården.
Så kan vi hålla på länge.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
NejF Feratin skrev:
Du vet alltså inte hur många som insjuknade resp. dog under andra resp. tredje vågen?
Nej, innan omikron var det en minoritet (typ 1/3 i Sverige) som hade haft covid. Däremot hade en mycket stor majoritet antikroppar mot covid.F Feratin skrev:
Lika mycket (eller lite) som det är ditt uppdrag om propagandaspridare att skriva som du gör. Dömer du andra efter dig själv?F Feratin skrev:
Nej, det är ditt påhitt.F Feratin skrev:
Nej och nejF Feratin skrev:
Du hittar på igen.
Allt det där går väldigt bra att säga till och om dig och alla andra antivaxxare.F Feratin skrev:
Nej, det är allmänt känt att många har haft covid minst två gånger.Om du inte känner till det så får du läsa den här tråden där det finns vaccinmotståndare som just skriver att de har haft covid två gånger. En del i Sverige blev sjukare andra gången än första.F Feratin skrev:
Naturligtvis är skyddet efter genomgången sjukdom mätbart. Man mäter antikroppshalter och T-celler. Precis som med skyddet efter vaccinering.
För att folk ska kunna få sjukhusvård för andra sjukdomar.F Feratin skrev:
Det är så många som behövt sjukhusvård fast de inte har tillhört någon riskgrupp och då har de varit dumma och inte vaccinerat sig så att de har förhindrat att andra har fått den sjukhusvård som de har behövt.
Nej, viruset muterade snabbt till allvarligare varianter. Det tog tid innan det blev en variant (omikron) som återställde risken till vad den var med varianterna under 2020.F Feratin skrev:
Är det skräckpropaganda du håller på med?F Feratin skrev:
För någon annan skräckpropaganda har jag inte sett till.
Anekdotisk bevisföring är inte mycket till bevis. Det krävs stora underlag och väl utförd statistiska beräkningar för att uttala sig om olika förhållanden.
Är det du som har en offerkofta?F Feratin skrev:
Du verkar i alla fall tycka att andra ska tycka synd om dig för att andra inte håller med dig.
Det är väl ditt jobb att tysta meningsmotståndare och sprida propaganda, åtminstone gör du det flitigt idag.
Jag behöver inte göra något för att forumägaren ska banna någon, några klarar av det så bra på alldeles egen hand genom att bryta mot forumreglerna. Jag kan inte ens påverka att någon blir bannad. Kan du?
Vad bra att du har insett att du håller på med personangrepp.F Feratin skrev:
Jag kan svara på samma sätt ibland.
Nej, för ett år sen var det fortfarande mycket vanligt med folk som inte var vaccinerade eftersom de inte hade åldern inne än.F Feratin skrev:
Det är du som sysslar med mobbning och påtryckningar, mycket flitigt idag i den här tråden, så varför gör du det om du anser att det är fruktansvärt och riktigt vidrigt?
Nej, du har uppenbarligen inte följt med i tråden.F Feratin skrev:
Fel igen, jag har aldrig skrivit eller tyckt att det inte förekommer vaccinbiverkningar. Tvärtom faktiskt.F Feratin skrev:
Det är du som kommer med absurda påståenden.
Det är ju bara du som är komisk när du tror något sånt.F Feratin skrev:
Det är mycket väl bevisat att folk kan få långvariga besvär efter covid. Finns gott om undersökningar som t.ex. visar att folk har bestående lungskador, hjärtskador, hjärnskador osv.
Finns ju en vaccinmotståndare i tråden som har postcovid, eller åtminstone hade det i ett år.
F Feratin skrev:
Rent löjligt att påstå att folk skulle få postcovid långt innan de vaccinerade sig, för att inte tala om de med postcovid som inte har vaccinerat sig.
LögnF Feratin skrev:
Det är du som har haft covid som tvingas leva resten av ditt liv utan att veta om de negativa effekterna av en ny sjukdom kommer att slå till mot din kropp som en tickande bomb.F Feratin skrev:
Som sagt den minskade hjärnvolymen man ser efter covid, inkl. efter mycket mild covid, kanske leder till en massa tråkigheter i framtiden, som demens vid 60 års ålder.
LögnF Feratin skrev:
Uppenbarligen har du ju inte gått vidare och är ute och lever livet med tanke på hur du har dedikerat ditt liv till att sprida antivaxx-propanganda.F Feratin skrev:
Inget som psyket lyckats med i alla fall. Å min ADHD och SAD går så klart att ta bort oxå om man tror tillräckligt på piller eller?BirgitS skrev:
Att minska risken att bli sjuk av pneumokocker påverkar inte det minsta att du kan få andningssvårigheter av covid. Det verkar som att du helt har missförstått vad pneumokockvaccin är och hur det verkar.
Jag känner till ångest och hur det verkar. Det är många gånger förknippat med olika sorters fobier och fobier går att arbeta bort med hjälp av utbildat personal, om man så vill.
Å sen är jag envis som en get och jag tycker det jag tycker tills jag ändrar mig. Vilket inte händer så ofta.
Så du kan inte ändra mitt tyckande det kan jag bara göra själv. OM jag vill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Förutsättningen är förstås att man vill arbeta bort sin fobi, för det kräver arbete och en bra terapeut.Plätt Fia skrev:
Så är det inte, så vitt jag vet, men det finns mediciner som gör t.ex. ADHD lindrigare för många.Plätt Fia skrev:
Naturligtvis, det är alltid upp till var och en att vara öppen för fakta eller hålla fast vid något som inte stämmer med verkligheten.Plätt Fia skrev: