Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
T thomas.ericson skrev:
Apropå vaxning.
RABIES är en otäck dödlig sjukdom som vi skyddar våra hundar med vaccin.
Om min hund skulle få tre doser på ett år, och trots det få rabies, då skulle i alla fall jag börja undra......
När det gäller människor och rabies så kan du läsa t.ex. https://www.1177.se/Stockholm/behandling--hjalpmedel/vaccinationer/vaccination-mot-rabies/
Du har ett bättre skydd mot sjukdomen om du är vaccinerad, men måste ändå fylla på vaccindosen senast inom två dygn om du blir biten eller slickad av ett smittat djur.
Så det verkar som att det finns risk för att insjukna även efter rabiesvaccination.

Precis som med alla andra vacciner för det finns inga vaccin som skyddar alla vaccinerade fullt ut från smitta.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att hen fick inlägg borttagna och blev avstängd därför att hen bröt mot flera regler och inte pga. sina åsikter.
Eftersom det var du som diskuterade med Bonoworld och du är erfaren här på byggahus, du anmäler ju 2-3 inlägg per dag enligt dig själv. Då får man kunskap om hur det fungerar. Så det vore intressant att veta vad du mer tror om vilka " flera regler" som Bonoworld blev anmäld/utpekad/anklagad för.
Ifrågasätter inte ovan eller nedan byggahus.se inrikting eller någon moderator. Jag ifrågasätter den norm och kultur som dess användare bygger upp i denna tråd genom exempelvis att anmäla.
Och återigen detta är inte off topic eftersom det har med mitt val av att inte vaccinera mig att göra. Här kan jag förklara mer om ni vill veta.

Idag kom dessa nyheter på Svt:
"Covid-19 klassas inte längre som samhällsfarlig sjukdom"
Det borde per definition även innebära att det borde bli friare att skriva/dela
saker relaterat till covid eftersom man per definition inte lika lätt blir
samhällsfarlig om man diskuterar något som inte är samhällsfarligt.

Eller skall man fortsatt använda kraft mot vissa åsikter: (för er som vill skippa förspelet, hoppa till 1:40, det gick ibland lite långsammare på den tiden)

Vad tycker ni i gruppen att antivaxxare får skriva när de förklarar sin efterfrågade orsak? Är det exempelvis fel att länka: Dr. John Campbell som idag har en video med titeln: Heart risk after vaccines (har inte sett den)? Får någon som skall förklara i en förlängd diskussion ang varför använda länk till Russel Brand?
Vad får då Provaxxare göra härinne? Får man kalla någon samhällsfarlig om den är ovaccinerad och 2022 gick och handlade?

När ni anmäler länkar eller inlägg så riskerar ni att vissa tror att ni inte har några motargument.

Idag skriver Statens medieråd
TÄNK ATT DET ÄR FÖRSTA APRIL VARJE DAG.
Och jag tror inte medierådet menar det som ett aprilskämt ;-)

J
Det bästa är nog att låta tråden självdö. Tror du just gjorde en bra insats. Tack:cool:(y)

Nissens
J Jocke Best skrev:
Det bästa är nog att låta tråden självdö. Tror du just gjorde en bra insats. Tack:cool:(y)
Eftersom Covid-19 till vissas förtret från och med idag officiellt inte längre är samhällsfarlig, så lär denna tråden vara lika livlig som en tråd med ämnet vinterkräksjuka vore…

• Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A arn bygg skrev:
Så det vore intressant att veta vad du mer tror om vilka " flera regler" som Bonoworld blev anmäld/utpekad/anklagad för.
Ifrågasätter inte ovan eller nedan byggahus.se inrikting eller någon moderator.
Så som jag minns det förekom det brott mot 4.2, 4.4, kanske 4.8, och 7.
A arn bygg skrev:
Jag ifrågasätter den norm och kultur som dess användare bygger upp i denna tråd genom exempelvis att anmäla.
Det är inte anmälningar som sätter normen utan hur moderatorn agerar på dem. Många anmälningar lämnas utan åtgärd.
A arn bygg skrev:
Vad tycker ni i gruppen att antivaxxare får skriva när de förklarar sin efterfrågade orsak?
För min del vad som helst.
A arn bygg skrev:
När ni anmäler länkar eller inlägg så riskerar ni att vissa tror att ni inte har några motargument.
Mycket vanligt att jag svarar på inlägg som jag har anmält eftersom jag inte har en aning om moderatorn tycker att inlägget ska åtgärdas på något sätt och i så fall hur. Så jag har fått många svarsinlägg borttagna.
A arn bygg skrev:
Idag skriver Statens medieråd
TÄNK ATT DET ÄR FÖRSTA APRIL VARJE DAG.
Tydligen ska man tänka på det när man läser dina inlägg.

Enligt vad jag kan få fram var 8 mars och två pedagoger: https://skolspanarna.libsyn.com/avsnitt-303-tnk-att-det-r-frsta-april

Däremot igår skrev faktiskt Statens medieråd något om källkritik men där nämns inget om första april: https://www.statensmedierad.se/aktuellt/nyheter/2022/sa-tanker-du-kallkritiskt
och mycket där verkar komma från en snart ett år gammal MSB-sida.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A arn bygg skrev:
Vad tycker ni i gruppen att antivaxxare får skriva när de förklarar sin efterfrågade orsak? Är det exempelvis fel att länka: Dr. John Campbell som idag har en video med titeln: Heart risk after vaccines (har inte sett den)?
Fast den videon kan ju inte varit ett skäl att inte vaccinera sig för ett år sedan? ;)
Men du kanske menar ”Vad var det jag sade! Jag fick rätt om att det fanns risker med vaccinet?”

Tyvärr så slutade det väl med att risken för hjärtsjukdom var större vid sjukdom än vaccinering. Men minnet är lite suddigt. Jag somnade ifrån det avsnittet…

A arn bygg skrev:
Får någon som skall förklara i en förlängd diskussion ang varför använda länk till Russel Brand?
Som förklaring kanske…men som källa till fakta är väl en ståupp komiker inte ett bra val, utan högst tveksam. Han är väl snarare en agitator som polariserar och spelar på tittarnas känslor (för att skaffa sig följare). Men jag har inte sett tillräckligt mycket av honom för att döma ut alla hans shower.

John Campbell är bra för han anger alltid sina källor med länkar till sina YouTube videor.
Han säger ofta typ ”Tro inte på mig. Läs i källorna själva!”

L
:cry: Jag fick just veta att den hyggliga grannen som dog så hastigt i januari gjorde det i/med corona. Jag hade hört att det var hjärtinfarkt men det var tydligen lögn.

Hon blev 49, enligt hennes egen mor, som även berättade att dottern duktigt tagit alla tre sprutor och var inställd på att ta den fjärde. Hon dog av andnöd i sömnen. Hade hon klarat sig om hon hunnit ta den fjärde, eller behövde hon kanske den femte, sjätte eller sjunde också?

Den enes sorg, den andres anekdot.

Det inspirerar i alla fall mig att fortsätta min egen linje. Att hålla mig i form och lita på en frisk kropps naturliga försvar. Vår kära granne var något överviktig men i övrigt pigg och frisk och cyklade till jobbet.

BirgitS
L Lärospånet skrev:
:cry: Jag fick just veta att den hyggliga grannen som dog så hastigt i januari gjorde det i/med corona. Jag hade hört att det var hjärtinfarkt men det var tydligen lögn.

Hon blev 49, enligt hennes egen mor, som även berättade att dottern duktigt tagit alla tre sprutor och var inställd på att ta den fjärde. Hon dog av andnöd i sömnen. Hade hon klarat sig om hon hunnit ta den fjärde, eller behövde hon kanske den femte, sjätte eller sjunde också?

Den enes sorg, den andres anekdot.

Det inspirerar i alla fall mig att fortsätta min egen linje. Att hålla mig i form och lita på en frisk kropps naturliga försvar. Vår kära granne var något överviktig men i övrigt pigg och frisk och cyklade till jobbet.
Det är ju så att en liten andel människor inte reagerar normalt på (vissa) vaccin och bildar dåligt med antikroppar och T-celler. Det är ju därför som inget vaccin skyddar absolut alla.

Tillägg: Det blir ändå mer så när viruset har muterat så mycket sen vaccinet togs fram att de antikroppar som kroppen bildar fastnar dåligt på omikronvirusets spikar. Så kanske en dos med ett uppdaterat vaccin faktiskt hade skyddat din granne eller kanske en dos med det nya proteinbaserade vaccinet.

Du menar att du gör som grannen och håller dig i form. Det hjälpte ju inte grannen så varför tror du att det ska hjälpa dig?
Att vara något överviktig är inte en riskfaktor för allvarlig covid.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju så att en liten andel människor inte reagerar normalt på (vissa) vaccin och bildar dåligt med antikroppar och T-celler. Det är ju därför som inget vaccin skyddar absolut alla.

Tillägg: Det blir ändå mer så när viruset har muterat så mycket sen vaccinet togs fram att de antikroppar som kroppen bildar fastnar dåligt på omikronvirusets spikar. Så kanske en dos med ett uppdaterat vaccin faktiskt hade skyddat din granne eller kanske en dos med det nya proteinbaserade vaccinet.

Du menar att du gör som grannen och håller dig i form. Det hjälpte ju inte grannen så varför tror du att det ska hjälpa dig?
Att vara något överviktig är inte en riskfaktor för allvarlig covid.
Du är bara för mycket.

• Gilla
arn bygg och 2 till
  • Laddar…
Jag har haft C19 i mitten av oktober då Delta var aktuell och härjade. Uppenbarligen överlevde skiten med hjälp av eget immunsystem och utan att belasta den nedmonterade vården. Anser att jag inte behöver vaccin mot covid. Är man sjuk så håller man sig hemma och ingen mer filosofi kring det.
Efter sju dagar var jag tillbaka på jobbet och har rört mig sedan dess bland mina vaccinerade kollegor som insjuknar en efter en. Och jag har hållit mig frisk sedan jag genomgick infektionen.
Så jag undrar lite vad detta är för ett vaccin där man blir sjuk i det man vaccinerat sig mot. Mig veterligen har jag aldrig varit sjuk i det jag vaccinerat mig mot, sen jag föddes till idag (senaste vaccin var mot TBE).

• Gilla
arn bygg och 1 till
  • Laddar…
J
B B-coy skrev:
Jag har haft C19 i mitten av oktober då Delta var aktuell och härjade. Uppenbarligen överlevde skiten med hjälp av eget immunsystem och utan att belasta den nedmonterade vården. Anser att jag inte behöver vaccin mot covid. Är man sjuk så håller man sig hemma och ingen mer filosofi kring det.
Efter sju dagar var jag tillbaka på jobbet och har rört mig sedan dess bland mina vaccinerade kollegor som insjuknar en efter en. Och jag har hållit mig frisk sedan jag genomgick infektionen.
Så jag undrar lite vad detta är för ett vaccin där man blir sjuk i det man vaccinerat sig mot. Mig veterligen har jag aldrig varit sjuk i det jag vaccinerat mig mot, sen jag föddes till idag (senaste vaccin var mot TBE).
Du gör en tankevurpa av rang. Just du överlevde sjukan precis som 99% av alla andra, men dom som dog (den kvarvarande procenten) har tyvärr inte möjlighet att skriva lite mer genomtänkta inlägg. Ibland gör Darwin lite fel tyvärr.

• Gilla
frasen_36 och 8 till
  • Laddar…
P
B bonoworld skrev:
Du missar vad det handlade om, det gällde återigen att BirgitS argumenterar subjektivt och argumenten kretsade kring den okonsekvens som kommer från de argumenten.

Du har rätt men polemiken grundar sig i att man måste diskutera vad som händer i samhället och kritisera det som händer därute, och den diskussionen kan ibland hamna på hur man diskuterar, inte bara lägga sig ner och säga, "det beror på oss alla för vi alla har skulden till detta genom vad vi valt så nu kan vi vila till nästa val och så får vi se vad "majoriteten väljer ", tag byggahus.se det existerar bla pga att hjälpa samhället till att bli bättre, hjälpa varandra att förstå hur man bäst drar en slipsten.
I grunden handlade det om att om man skyller på sjukvårdsbelastningen och att det är risk för att andra sjukdommar inte kan behandlas (exempelvis cancer) för att motivera någon att göra något (vaccinera sig) (och att det innebär en kostnad, och att det finns vissa i populationen som inte vill vaccinera sig), så är man inkonsekvent om man i nästa stund går totalt emot sin egen tidigare argumentering och medvetet gör så att samma sjukvård riskerar att hamna i ett läge där kirurgavdelningen står utan sjuksköterskor (och att det är mindre pengar än den första kostnaden som det handlar om)
Jag har ingen stark åsikt om hur sjukvården disponerar sina resurser utan litar i stort sett på att överläkarna vet vad de gör. (Däremot har jag starka åsikter om landstingen och hur sjukvården är organiserad av dem, men det är en annan fråga).

Vad jag kommenterade handlade om att väljarna faktiskt är ansvariga för vad de röstar på. Ingen annat.
Med en politiskt ointresserad väljarkår, som mest röstar efter slentrian eller ideologisk tradition, riskerar vi att drabbas av ett samhälle som få vill ha.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
B bonoworld skrev:
Du börjar ok, sen hoppas jag att förklaringen ligger i att du inte följt hela dialogen och/eller glömt /missat.
Du verkar tro att BirgitS har makt att styra diskussionen. Så är det ju inte. Det är bara moderatorerna som kan radera inlägg.
Det är alltså med argument i sakfrågan som du har en chans att övertyga andra deltagare i den här tråden.
Det finns ingen grund för att vaccinera någon mer än de som är i riskgrupperna idag i Sverige, vi har idag en endemisk influensa här. Återgå, finns inget mer att se, lev livet som innan
.
Hur avgör man om någon ingår i en riskgrupp?

Nota bene också att det är bra om befolkningen har en hög immunitetsnivå. Vi vet inte hur nästa SARS-CoV-2-variant kommer att vara, och skyddseffekten av vaccination och genomgången sjukdom har en begränsad livslängd.

Det är f.ö. upp till varje individ om den vill vaccinera sig eller inte.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Vad menar han då?
Det får du nog fråga honom.

P
M mickef skrev:
De som inte har behövt utnyttja vården är nog i majoritet iaf.
Det är inte så värst relevant.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.