939 631 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Nej det får man inte, man blir kickad om man proklamerar mot vaccinet, det kallas för samhällsfarligt. Vill du ha referens på det? Vill bara säkra upp att jag inte blir kickad om jag lägger ut den infotexten jag fick.Nissens skrev:
Det är tillomed så att man inte behöver proklamera emot vaccinet, även om man säger att vaccinering är bra men att vissa delar av befolkningen inte skulle vaccinerats samt att man inte skulle ha pressat vissa delar av befolkningen så mycket via regler, det får man inte göra här.
Det ironiska är att det som händer här och det agerandet som "pro vaccinera alla gruppen" står för till en viss del påverkar vissa att inte vaccinera sig, det som skedde i samhället har påverkat vissa.
Det var precis liknande tendenser i samhället (som jag även ser händer här inne i denna tråd) som var en del i mitt beslut till att inte vaccinera mig.
Redigerat:
Du verkar vara lite ängslig för att skriva här, och verkar även ha synpunkter på hur forumet drivs. Känns som Groucho Marx funderingar kring att han inte kunde tänka sig att vara med i en klubb som kunde tänka sig att ta emot honom. Vad är då ditt syfte med att bli medlem? Är det för att driva opinion mot en bred vaccination så kan jag upplysa om att det tåget har gått. Varför inte engagera dig i lite mer handfasta frågor i forumet istället? Släpp hörnflaggan.A arn bygg skrev:Nej det får man inte, man blir kickad om man proklamerar mot vaccinet, det kallas för samhällsfarligt. Vill du ha referens på det? Vill bara säkra upp att jag inte blir kickad om jag lägger ut den infotexten jag fick.
Det är tillomed så att man inte behöver proklamera emot vaccinet, även om man säger att vaccinering är bra men att vissa delar av befolkningen inte skulle vaccinerats samt att man inte skulle ha pressat vissa delar av befolkningen så mycket via regler, det får man inte göra här.
Det ironiska är att det som händer här och det agerandet som "pro vaccinera alla gruppen" står för till en viss del påverkar vissa att inte vaccinera sig, det som skedde i samhället har påverkat vissa.
Det var precis liknande tendenser i samhället (som jag även ser händer här inne i denna tråd) som var en del i mitt beslut till att inte vaccinera mig.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag tror, vet inte eftersom jag inte är moderator, att det går utmärkt att framföra fakta emot vaccinerna, eller även säga att man inte vill vaccinera sig själv, eller sina barn. Däremot så när man börjar trycka ut länkar till falska sajter eller klippa in texter från där man påstår en massa saker om vaccinet som inte är sant, ja då kan man åka ut.A arn bygg skrev:
Det där tror jag du missuppfattat helt. Det är många som skrivit så länge, exempelvis mickef.A arn bygg skrev:
Det är som sagt när man publicerar rent skräp som man kan åka ut.
"Pro vaccinera alla", tja. Jag är förvisso för att så många som möjligt vaccinerar sig, men jag är kraftig motståndare till tvångsvaccinering. Jag tror det är ytterst få som väljer att inte vaccinera sig som någon sorts protest mot en grupp som förespråkar vaccinering av alla. Snarare så har de redan bestämt sig för att inte vaccinera sig och ger detta som ytterligare ett skäl.A arn bygg skrev:Det ironiska är att det som händer här och det agerandet som "pro vaccinera alla gruppen" står för till en viss del påverkar vissa att inte vaccinera sig, det som skedde i samhället har påverkat vissa.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag tycker absolut man ska respektera de som är oroliga, men man måste också kunna visa att risken för problem för de allra flesta är större av att inte vaccinera sig än den är av att vaccinera sig. Man måste också få visa att många av de biverkningar som folk är rädda för är effekter som de även kan få av sjukdomen.M mickef skrev:
Risken för allvarliga biverkningar av vaccineringen är mycket mindre än risken för allvarliga problem av sjukdomen. Säger man det till någon som är rädd för biverkningarna och dessutom visar på siffror, så kan jag fortfarande respektera att de är rädda, samtidigt som jag faktiskt tycker de är lite korkade.
Det är som folk som inte vill ha säkerhetsbälte i bilen för de är rädda att inte komma ut om de krockar och bilen börjar brinna. Risken finns, men den är väldigt liten, samtidigt som risken för allvarlig skada är mycket större om man inte har säkerhetsbälte. Den som då får veta det och fortfarande inte vill ha säkerhetsbälte anser jag vara antingen trögtänkt (för att de inte förstår fakta), eller bara jävligt envis (som inte kan acceptera fakta). Oavsett så är mina tankar om personen påverkade, men likafullt skulle jag försöka hjälpa personen i händelse av en olycka.
Ni har tappat bort mig. Vilken diskussion är viktig?A arn bygg skrev:
Om fler undrar över Reglerna för Byggahus.se så hittar man dem här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
Några regler som jag tycker är viktiga:
§ 4.9 Kvalitet, inte kvantitet
Driv diskussionen framåt och motivera dina åsikter. Har du inget konstruktivt att säga, säg inget. Att skriva bara för att få många poster leder ingen vart. Meningslösa inlägg gör det svårare att hitta det som är värdefullt och innebär att man slösar med andra människors tid.
§ 7 Respektera våra moderatorer
Moderatorerna gör ett hästjobb när de upprätthåller ordningen i forumet, visa dem respekt. Synpunkter på moderering skickas via PM och läggs aldrig ut i forumet.
§ 8 Övrigt
Vi har rätt att ta bort inlägg som strider mot dessa regler eller svensk lag, utan förvarning. Exempel på diskussioner som strider mot svensk lag är de om avkodning av tv-signaler (piratkort, cardsharing etc).
§ 9 Tänk på att du ofta inte vet vem det är som har skrivit ett inlägg. Det är omöjligt för oss att bekräfta sanningshalten i varje inlägg. Ta därför innehållet i forumet för vad det är och kontrollera själv innan du agerar utifrån något du läst i vårt forum.
§ 10 Kommentera redaktionella artiklar
Dessa regler gäller även när du kommenterar redaktionellt innehåll på sajten. Du kommenterar sakinnehållet i artiklar, ska vara konstruktiv och driva diskussionen framåt.
§ 11 När du har frågor om och synpunkter på Bygggahus.se
Frågor och synpunkter på Byggahus.ses inriktning, utveckling och innehåll ska mailas till support@byggahus.se. Kommentarer som bryter mot dessa regler raderas.
Vad folk tycker är viktigt och värt att lägga sin tid på är förstås högst individuellt.
I just denna delfråga så är det tyvärr ingen diskussion om vem som har rätt, Du tror, jag vet för jag har facit.Fairlane skrev:
Jag tror, vet inte eftersom jag inte är moderator, att det går utmärkt att framföra fakta emot vaccinerna, eller även säga att man inte vill vaccinera sig själv, eller sina barn. Däremot så när man börjar trycka ut länkar till falska sajter eller klippa in texter från där man påstår en massa saker om vaccinet som inte är sant, ja då kan man åka ut.
Vore bättre om du exemplifierar, vilka falska sajter, de fel som gjorts på det området här i denna tråden så långt bak som jag läst innehåller inget sådant, det jag sett har vart ok, vad är det du klassar som länkar man kan åka ut för, var går gänsen för när du vill "Censurera", viktigt med exempel här annars blir det lätt sublektivt tyckand och tom randomiserat borrtagande av andras åsikter de lagt in i text.
Hur länge fick Bonoworld skriva?Fairlane skrev:
Håller med dig, det är få i sammhället som tar den ståndpunkten, dock tror jag att det är fler som är intresserade av den vinkeln, men många har inte möjlighet eller tycker inte det är värt det medans man är i ekorrhjulet.Fairlane skrev:
"Pro vaccinera alla", tja. Jag är förvisso för att så många som möjligt vaccinerar sig, men jag är kraftig motståndare till tvångsvaccinering. Jag tror det är ytterst få som väljer att inte vaccinera sig som någon sorts protest mot en grupp som förespråkar vaccinering av alla. Snarare så har de redan bestämt sig för att inte vaccinera sig och ger detta som ytterligare ett skäl.
Det är översitteriet och nedlåtenheten som du representerar, om än i förtäckta ordalag, som bygger polariseringen.Fairlane skrev:
Jag tycker absolut man ska respektera de som är oroliga, men man måste också kunna visa att risken för problem för de allra flesta är större av att inte vaccinera sig än den är av att vaccinera sig. Man måste också få visa att många av de biverkningar som folk är rädda för är effekter som de även kan få av sjukdomen.
Risken för allvarliga biverkningar av vaccineringen är mycket mindre än risken för allvarliga problem av sjukdomen. Säger man det till någon som är rädd för biverkningarna och dessutom visar på siffror, så kan jag fortfarande respektera att de är rädda, samtidigt som jag faktiskt tycker de är lite korkade.
Det är som folk som inte vill ha säkerhetsbälte i bilen för de är rädda att inte komma ut om de krockar och bilen börjar brinna. Risken finns, men den är väldigt liten, samtidigt som risken för allvarlig skada är mycket större om man inte har säkerhetsbälte. Den som då får veta det och fortfarande inte vill ha säkerhetsbälte anser jag vara antingen trögtänkt (för att de inte förstår fakta), eller bara jävligt envis (som inte kan acceptera fakta). Oavsett så är mina tankar om personen påverkade, men likafullt skulle jag försöka hjälpa personen i händelse av en olycka.
Detta handlar om vad man får lov att skriva när man förklarar: "Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?" här på byggahus.se.blackarrow skrev:
Ni har tappat bort mig. Vilken diskussion är viktig?
Om fler undrar över Reglerna för Byggahus.se så hittar man dem här:
[länk]
Några regler som jag tycker är viktiga:
§ 4.9 Kvalitet, inte kvantitet
Driv diskussionen framåt och motivera dina åsikter. Har du inget konstruktivt att säga, säg inget. Att skriva bara för att få många poster leder ingen vart. Meningslösa inlägg gör det svårare att hitta det som är värdefullt och innebär att man slösar med andra människors tid.
§ 7 Respektera våra moderatorer
Moderatorerna gör ett hästjobb när de upprätthåller ordningen i forumet, visa dem respekt. Synpunkter på moderering skickas via PM och läggs aldrig ut i forumet.
§ 8 Övrigt
Vi har rätt att ta bort inlägg som strider mot dessa regler eller svensk lag, utan förvarning. Exempel på diskussioner som strider mot svensk lag är de om avkodning av tv-signaler (piratkort, cardsharing etc).
§ 9 Tänk på att du ofta inte vet vem det är som har skrivit ett inlägg. Det är omöjligt för oss att bekräfta sanningshalten i varje inlägg. Ta därför innehållet i forumet för vad det är och kontrollera själv innan du agerar utifrån något du läst i vårt forum.
§ 10 Kommentera redaktionella artiklar
Dessa regler gäller även när du kommenterar redaktionellt innehåll på sajten. Du kommenterar sakinnehållet i artiklar, ska vara konstruktiv och driva diskussionen framåt.
§ 11 När du har frågor om och synpunkter på Bygggahus.se
Frågor och synpunkter på Byggahus.ses inriktning, utveckling och innehåll ska mailas till support@byggahus.se. Kommentarer som bryter mot dessa regler raderas.
Vad folk tycker är viktigt och värt att lägga sin tid på är förstås högst individuellt.
Det tycker jag är väldigt viktigt att fritt och öppet få diskutera.
De regler du listade tror jag de flesta försöker följa, men det upplevs av vissa att att reglerna används på olika sätt beroende på vilken ståndpunkt man har.
Jo det har du, det ser tillomed ut som att du vill försöka förändra vad som skrivs i denna tråd, jag för min del tycker att du gör rätt i att försöka påverka, felet skapas när bara vissa får lov att påverka, se nedan:BirgitS skrev:
Du skrev tidigare: "Jag har bara märkt att det är folk som kommer med lögner som har blivit avstängda."
Vad är en lögn? Det är delvis det vi diskuterar här, vem tar sig rätten att bedömma vad som är en tillräckligt stor lögn att man inte får fortsätta skriva om det? Ett exempel, är en lögn att det är dåligt att massvaccinera barn, du tycker att det är en lögn, du klassar här in inlägg i lögner och ickelögner, lögnerna är det ok att man stänger av ?
Jag har facit.BirgitS skrev:
Sen till det viktigaste:
Du skrev till mickef:
Jag anser att du har fel.
Att diskutera moderering brukar vara et pålitligt sätt att få inlägg borttagna däremot.
Denna sista rad är enkelt att tolka som ett hot.
Hade vart bättre att skicka PM om man vill hjälpa mickef.
Tidigare har ni pratat om varför många av de som kritiserar någon del kring vaccinering, det är ganska tydligt att se det här, det är få som tycker det är ok att bli behandlade så här, och det är få som klarar av att vara så skicklig vid tangentbordet som mickef är, den användaren balanserar knivskarpt på gränsen, oavsett vad man har för inställning i denna fråga så skall han ha en eloge.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 251 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 251 inlägg
Nej, jag är inte moderator för detta underforum utan det är Marlen.A arn bygg skrev:
Nej, det är vad du vill diskutera men inte jag. Det är inte heller trådens ämne.A arn bygg skrev:Vad är en lögn? Det är delvis det vi diskuterar här, vem tar sig rätten att bedömma vad som är en tillräckligt stor lögn att man inte får fortsätta skriva om det? Ett exempel, är en lögn att det är dåligt att massvaccinera barn, du tycker att det är en lögn, du klassar här in inlägg i lögner och ickelögner, lögnerna är det ok att man stänger av ?
Det är inte en lögn att skriva att man tycker det är dumt att massvaccinera barn. Men det har förekommit lögner om att folk dör i stor skala efter vaccinering, att vaccinet innehåller spikprotein, att covid och vaccinering ingår i en stor världskonspiration för att vissa ska kunna ta makten över hela jordklotet och mycket annat liknande. Där har du vad jag avser med lögner i tråden.
Du har ingen aning om varför någon har blivit avstängd.A arn bygg skrev:
Förstår att du inte vill diskutera det.BirgitS skrev:
Att du skriver att det inte tillhör trådens ämne är återigen en härskarteknik.
Skall förklara i detalj varför du faller på eget grepp:
Denna tråden handlar till del om mig och varför jag inte har vaccinerat mig, Diskussionen om lögner har med det att göra tyvärr. Så visst är det enligt trådens ämne. Blir ju svårt för dig att korrigera eller få rätt gällandes mina anledningar
Jag litar på vad man skriver till mig från byggahus.seBirgitS skrev:
Vad jag menar är att vi alla påverkar genom att försöka upplysa andra via innehållet vi skriver här, både du och jag, sen kan man även anmäla andras inlägg, då påverkar man också, anmäler man inte är det mer troligt att den texten är kvar, anmäler man är det mer troligt att den texten åker ut.BirgitS skrev:
Lite lättsam lektyr om många människors drift att ständigt slå sina medmänniskor i huvudet med "vetenskap" och i synnerhet så Agnes Wold (vars namn dyker upp ibland här i tråden.)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-de-andra-kvinnorna-som-inte-ar-vetenskapsman
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-de-andra-kvinnorna-som-inte-ar-vetenskapsman
Njae, det handlade om vad Agnes Wold säger om många människor. Rätt mycket korrekta saker skulle jag vilja säga...L Lärospånet skrev:
Medlem
· stockholm
· 13 inlägg
Apropå vaxning.
RABIES är en otäck dödlig sjukdom som vi skyddar våra hundar med vaccin.
Om min hund skulle få tre doser på ett år, och trots det få rabies, då skulle i alla fall jag börja undra......
RABIES är en otäck dödlig sjukdom som vi skyddar våra hundar med vaccin.
Om min hund skulle få tre doser på ett år, och trots det få rabies, då skulle i alla fall jag börja undra......