Elcentral med kablar, brytare och äldre mätartavla. En vit vridströmbrytare syns ovanför en gammal mätartavla. Verktyg finns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är mitt missfoster till elanläggning. Jag kunde inte låta bli att lyfta på locken för att kolla hur det såg ut. Det som gör mig förvånad är att grupp 8, som förutom radikalfeminism har till jobb att försörja fjärrvärmen med ström, har två av varandra oberoende brytare. Dels den vita vridströmbrytaren i mitten ovanför den gamla mätartavlan, dels den strömbrytaren på den gamla mätartavlan. När båda dessa är av är fjärrvärmen strömlös. Så vitt jag kan bedöma behövs ingen av dessa, fjärrvärmen bör ha el hela tiden.

Kronologin i evolutionen i huset tror jag har varit enligt följande:
Oljepanna ->
Elpanna ->
Ny elmätare ->
Fjärrvärme

Det skulle förklara situationen med brytarna, men inte varför man i samband med detta behöll trådarna från centralen till den gamla mätartavlan? Det spelar ju roll eftersom man inte kan riva ur den nu utan att paja plomberingen. Den sitter ju i vägen för den kommande normkapslingen...

• Gilla
slothy och 1 till
  • Laddar…
En elfirma får bryta plomberingar, elfirman sköter kontakten med nätägaren som kommer och sätter dit nya plomberingar när jobbet är klart.
Det är inget problem så länge du använder en elfirma med auktoriserad elinstallatör för centralbytet

• Gilla
mrbackstrom och 6 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
En elfirma får bryta plomberingar, elfirman sköter kontakten med nätägaren som kommer och sätter dit nya plomberingar när jobbet är klart.
Det är inget problem så länge du använder en elfirma med auktoriserad elinstallatör för centralbytet
Det är jag med på. Men det blir ändå en störig extra kostnad... Tycker fortfarande det är konstigt att man inte tog bort hela när man var här?

A
Är du säker på att det du kallar "gamla mätartavlan" inte har varit något annat, typ rundstyrning för fjärrurkoppling av exv. värmepanna?

Mätartavlorna är fastighetsägarens inte nätbolagets. Vid mätarbyte så byts mätare och ingenting annat byggs om.
Jag gissar också på att den lilla tavlan är en rest sedan tidigare tariffstyrning för elpanna eller varmvattenberedare.

• Gilla
Kökbröt och 7 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Det är jag med på. Men det blir ändå en störig extra kostnad..
Ofta är det ingen kostnad för återställning av plombering om det sköts rätt. HSP har också förklarat varför din andra tavla för kopplingsur-rundstyrning till tidigare elpanna sitter kvar dvs nätägaren har tagit bort sin del tavlan är din precis som den med mätaren där de bara bryr sig om själva mätaren.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nätbolagets ansvar slutar vid anslutningspunkten vilket vanligtvis är ett par skruvar under den plomberade delen. Allt annat är kundens egendom och ansvar, även det som finns bakom plomberingen.

Sen är det lite special med elmätaren. Själva mätaren är nätbolagets egendom och därmed även ansvar, men kablarna till och från mätaren och platsen som mätaren sitter på är kundens egendom.

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
D Donald-Duck skrev:
Sen är det lite special med elmätaren. Själva mätaren är nätbolagets egendom och därmed även ansvar, men kablarna till och från mätaren och platsen som mätaren sitter på är kundens egendom.
Tror jag var lite otydlig i min frågeställning, men detta svarar på vad jag ville veta. Det som är störigt är ju att det går två kablar till den gamla mätartavlan, så att man även om man klipper plomberingen och skruvar bort den står med två kablar över. Att även kablarna från under plomberingen är mina förklarar ju saken. Då förstår jag varför man inte bara tog bort dem utan istället terminerade dem i den gamla tavlan.

Och det är standard att koppla in en fjärrvärmecentral med arbetsbrytare (jaja, det heter inte det längre dådå). Detta så att servicepersonal enkelt skall kunna byta mätare osv som sker ”regelbundet” (Det finns krav, men jag hittar dem inte nu i hastigheten, och de följs inte heller alltid)

Den sätts ju dock så nära centralen som möjligt, så att ha två vid centralen är kanske både onödigt och felplacerat.

• Gilla
mrbackstrom
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och det är standard att koppla in en fjärrvärmecentral med arbetsbrytare (jaja, det heter inte det längre dådå). Detta så att servicepersonal enkelt skall kunna byta mätare osv som sker ”regelbundet” (Det finns krav, men jag hittar dem inte nu i hastigheten, och de följs inte heller alltid)

Den sätts ju dock så nära centralen som möjligt, så att ha två vid centralen är kanske både onödigt och felplacerat.
Vilken är poängen? Varför skruvar man inte istället ur säkringen (eller slår av den, i fallet med en normcentral)? Extra överskådlighet eller finns det någon annan anledning? Man kan ju fortfarande inte låsa ett sånt vred som jag har, så man är ju ytterst marginellt bättre skyddad mot felaktig aktivering.

jonmo jonmo skrev:
Vilken är poängen? Varför skruvar man inte istället ur säkringen (eller slår av den, i fallet med en normcentral)? Extra överskådlighet eller finns det någon annan anledning? Man kan ju fortfarande inte låsa ett sånt vred som jag har, så man är ju ytterst marginellt bättre skyddad mot felaktig aktivering.
Ja, en riktig säkerhetsbrytare är ju låsbar, men man monterar dem direkt vid fjärrvärmecentralen så att man dessutom har uppsikt över den hela tiden. Det får man inte nödvändigtvis med en central och långtifrån alla är låsbara.

Så dina brytare är suspekta, inte tu tal om det, men det bör som sagt sitta en brytare bredvid själva centralen. (Om inte så kan man få krav på att det sätts upp en.)

Magnus E K
Något annat som är suspekt är det ojordade trevägsuttaget som sitter direkt under centralen. Ojordade uttag får bara finnas i "isolerad miljö".

• Gilla
Eld
  • Laddar…

Bästa svaret

jonmo jonmo skrev:
Så dina brytare är suspekta, inte tu tal om det, men det bör som sagt sitta en brytare bredvid själva centralen. (Om inte så kan man få krav på att det sätts upp en.)
Det är inte så konstigt om man ser till hur det var avsett när ur eller rundstyrning kopplade frånkopplingsbar last som VVB eller delar av elpannan osv. Detta för att kunden skulle kunna använda dessa delar under lågtariff via en fri kontakt i nätägarens utrustning som i övrigt kopplade den sk tariffspolen i mätaren för att välja räkneverk.

Man tog manövern via en grupp i egna centralen i detta fallet då tydligen en rödstrumpemärkt som gick genom kontakten (ur etc som nu är byglad när den utrustningen togs ner) sen vidare genom vippan på tavlan och så parallellt vredet som man kunde slå till för att köra oberoende av tariffen.

Så det blir kryptiskt så här i efterhand om man inte känner till bakgrunden för den gamla standardkopplingen. Eventuella arbetsbrytare för FJV-centralen är en annan sak och som sagt hör den bättre hemma invid den.

• Gilla
Emil.P och 3 till
  • Laddar…
Ja, en riktig säkerhetsbrytare är ju låsbar, men man monterar dem direkt vid fjärrvärmecentralen så att man dessutom har uppsikt över den hela tiden. Det får man inte nödvändigtvis med en central och långtifrån alla är låsbara.

Jag antar att man istället borde sätta den där vridbrytaren ovanför den övre kopplingsdosan här vid fjärrvärmen. Detta är alltså så långt bort från elcentralen man över huvud taget kan komma.
Elinstallationsbox och rör i ett äldre hus, del av ett pågående elrenoveringsprojekt relaterat till fjärrvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Magnus E K Magnus E K skrev:
Något annat som är suspekt är det ojordade trevägsuttaget som sitter direkt under centralen. Ojordade uttag får bara finnas i "isolerad miljö".
Jo men som i de flesta hus från -59 där det inte bott en byggahusare, så följer inte riktigt elen de föreskrivna reglerna... Operation "styra upp el" har inletts här hemma, men just det uttaget kommer den som byter centralen få hantera.
GK100 GK100 skrev:
Det är inte så konstigt om man ser till hur det var avsett när ur eller rundstyrning kopplade frånkopplingsbar last som VVB eller delar av elpannan osv. Detta för att kunden skulle kunna använda dessa delar under lågtariff via en fri kontakt i nätägarens utrustning som i övrigt kopplade den sk tariffspolen i mätaren för att välja räkneverk.

Man tog manövern via en grupp i egna centralen i detta fallet då tydligen en rödstrumpemärkt som gick genom kontakten (ur etc som nu är byglad när den utrustningen togs ner) sen vidare genom vippan på tavlan och så parallellt vredet som man kunde slå till för att köra oberoende av tariffen.

Så det blir kryptiskt så här i efterhand om man inte känner till bakgrunden för den gamla standardkopplingen. Eventuella arbetsbrytare för FJV-centralen är en annan sak och som sagt hör den bättre hemma invid den.
Det här har verkligen varit en informativ tråd, jag känner att jag numera både vet vad som är mitt och varför elbolaget lämnat trådar ut ur mätartavlan som inte egentligen behövs.

jonmo jonmo skrev:
Jag antar att man istället borde sätta den där vridbrytaren ovanför den övre kopplingsdosan här vid fjärrvärmen. Detta är alltså så långt bort från elcentralen man över huvud taget kan komma.
Ja, det här var från början alltså en kommentar på att fjärrvärmecentraler "alltid" behöver ström, och därför inte skall ha någon brytare kopplad på gruppen från dess väg från centralen.

Och så är det alltså inte. Det är enligt standard att sätta en säkerhetsbrytare just för att det skall bli enkelt för servicepersonal att byta fjärrvärmemätare, styrning eller circulationspump t ex. Just mätarna finns krav på att de skall bytas med visst intervall.

I ditt fall så verkar det dock som sagt som gammalt mög man låtit vara kvar.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.