Krigskulon känns även igen på sin pappersisolering.

S SueCia skrev:
Nej va? Har jobbat som elektriker i 10 år och har än idag aldrig hittat något tunnare än 1.5mm2 bortsett från någon enstaka hempulad lampsladd som varit idiotiskt installerad.
Har du sett gamla tjärpappledningar? Eller knoppledningar? Det finns fortfarande såna installationer i drift, jag rev ut en så sent som i våras. Bara för att du inte sett något innebär det inte att det inte finns...

http://www.fluxio.se/artiklar/12-historiska-elinstallationskablar.html

Redigerat:
  • Gilla
Olle i Stureby och 2 till
  • Laddar…
hsd
Finns verkligen knoppledningar kvar i drift
Jag har i ett förråd urkopplad knoppledning och har tänkt lägga 24v där till den gamla lampan från samma tid......nån gång då tid finns :rolleyes:

MultiMan
Grannen har knoppledningar på sin gamla (numera tämligen oanvända) ovanvåning (230V).

Jag har både olackad blymantlad kulo, vanlig lackad plåtkulo samt en liten bit (under 2 m) så kallad dödskulo. Köpte en isolationstestare och så länge de är någorlunda ok så vill jag inte byta eftersom jag måste riva i hängtapeter och ett fint gammalt kalkat innertak. Gillar spänningen (!) och museikänslan. ;)

Apropå dödskulon. En målare jag anlitade berättade att när han målade i hallen på en lägenhet inne i stan, så började det ringa okontrollerat i telefonen i lägenheten. Han hade precis rollat över en kuloledning. Det visade sig att telefonledningen (gammal tvåledare som man spikar i mitten), också var överrollad med blöt färg, och en av spiken i teleledningen satt så den var i kontakt med tråden.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Hemma hos mig gjorde man om all el på 50-talet, så här finns inga knoppledningar kvar. Bara moderna material... (y)

Mina föräldrars villa byggd 1948 har hela övervåningen på en 6A säkring.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Här låg hela nedervåningen, förutom köket tack och lov, på en 6'a. Sen ett par dar tillbaks ligger den här:

• Rörigt hörn av ett rum med öppen elinstallation, kablar och avtaget golvsockel under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Känner igen det där.
En våning = en 6A säkring (till all belysning och vanliga uttag).
Man hade ett gäng lampor, sen var det dammsugare någon gång emellanåt.

Fanns inga diskmaskiner, micros, torktumlare o s v på den tiden och tvättade gjorde man ofta i en gryta i källaren.

Det skulle säkert fungera nästan lika bra idag, med en 6A till allt utom köket. Förutom att dammsugare ofta drar mer startström än vad en 6A tål.

I vanliga rum har vi inga större förbrukare idag heller.

I min 30 tals lägenhet där jag bodde när jag var yngre hade jag 2 st 4A säkringar, och en 10A, som jag tror någon hade uppgraderat som hempul. Det var dessutom fysiskt mycket mindre proppar än moderna proppar.

H hempularen skrev:
Det var dessutom fysiskt mycket mindre proppar än moderna proppar.
Gänga I, DZ1. De är riktigt söta!
Här är också 6A till belysning och allmänuttag, vet inte varför då installationen är utförd med FK1,5 av synnerligen god 50-talskvalitet. Antagligen bara ohejdad vana.
Det får vara så, dammsugaren nöjer sig och köket har fått egna matningar på 80-talet.

Z ZipLock skrev:
Nio år senare, när min villa byggdes, hade utvecklingen gått så långt att hela övervåningen fick TVÅ 6A-säkringar. Men det kanske var att lyxa till det lite väl.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
(Där går det dock inte att dammsuga. Krävs förlängningskabel från bottenvåningen...)

Snart kan ni gott och väl dammsuga på 6 A igen. Tänker på EUs nya effektdirektiv på dammsugarmotorer.

MultiMan
"Snart" är väl redan här? Köpte en Bosch tidigare i år, 600W, suger mycket bra trots det. Har även en Siemens från förra året, 1000W som suger bättre än någon annan konsumentdammsugare jag använt (har en special koncentrisk slang, Q8.0), inklusive alla på 1500-2000W+ som jag råkat på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.