21 397 läst ·
32 svar
21k läst
32 svar
Varför har man 6A säkringar?
Krigskulon känns även igen på sin pappersisolering.
Har du sett gamla tjärpappledningar? Eller knoppledningar? Det finns fortfarande såna installationer i drift, jag rev ut en så sent som i våras. Bara för att du inte sett något innebär det inte att det inte finns...S SueCia skrev:
http://www.fluxio.se/artiklar/12-historiska-elinstallationskablar.html
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 887 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 887 inlägg
Grannen har knoppledningar på sin gamla (numera tämligen oanvända) ovanvåning (230V).
Jag har både olackad blymantlad kulo, vanlig lackad plåtkulo samt en liten bit (under 2 m) så kallad dödskulo. Köpte en isolationstestare och så länge de är någorlunda ok så vill jag inte byta eftersom jag måste riva i hängtapeter och ett fint gammalt kalkat innertak. Gillar spänningen (!) och museikänslan.
Jag har både olackad blymantlad kulo, vanlig lackad plåtkulo samt en liten bit (under 2 m) så kallad dödskulo. Köpte en isolationstestare och så länge de är någorlunda ok så vill jag inte byta eftersom jag måste riva i hängtapeter och ett fint gammalt kalkat innertak. Gillar spänningen (!) och museikänslan.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Apropå dödskulon. En målare jag anlitade berättade att när han målade i hallen på en lägenhet inne i stan, så började det ringa okontrollerat i telefonen i lägenheten. Han hade precis rollat över en kuloledning. Det visade sig att telefonledningen (gammal tvåledare som man spikar i mitten), också var överrollad med blöt färg, och en av spiken i teleledningen satt så den var i kontakt med tråden.
Känner igen det där.Z ZipLock skrev:
En våning = en 6A säkring (till all belysning och vanliga uttag).
Man hade ett gäng lampor, sen var det dammsugare någon gång emellanåt.
Fanns inga diskmaskiner, micros, torktumlare o s v på den tiden och tvättade gjorde man ofta i en gryta i källaren.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Det skulle säkert fungera nästan lika bra idag, med en 6A till allt utom köket. Förutom att dammsugare ofta drar mer startström än vad en 6A tål.
I vanliga rum har vi inga större förbrukare idag heller.
I min 30 tals lägenhet där jag bodde när jag var yngre hade jag 2 st 4A säkringar, och en 10A, som jag tror någon hade uppgraderat som hempul. Det var dessutom fysiskt mycket mindre proppar än moderna proppar.
I vanliga rum har vi inga större förbrukare idag heller.
I min 30 tals lägenhet där jag bodde när jag var yngre hade jag 2 st 4A säkringar, och en 10A, som jag tror någon hade uppgraderat som hempul. Det var dessutom fysiskt mycket mindre proppar än moderna proppar.
Gänga I, DZ1. De är riktigt söta!H hempularen skrev:
Här är också 6A till belysning och allmänuttag, vet inte varför då installationen är utförd med FK1,5 av synnerligen god 50-talskvalitet. Antagligen bara ohejdad vana.
Det får vara så, dammsugaren nöjer sig och köket har fått egna matningar på 80-talet.
(Där går det dock inte att dammsuga. Krävs förlängningskabel från bottenvåningen...)
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 887 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 887 inlägg
"Snart" är väl redan här? Köpte en Bosch tidigare i år, 600W, suger mycket bra trots det. Har även en Siemens från förra året, 1000W som suger bättre än någon annan konsumentdammsugare jag använt (har en special koncentrisk slang, Q8.0), inklusive alla på 1500-2000W+ som jag råkat på.