Hej!
Undrar varför man har 6A säkringar, det funkar ju bara till belysning typ. Ska man ha element, micro, vattenkokare och andra vitvaror så löser säkringen ut om man kör två saker samtidigt. Bättre att alltid ha minst 10 Ampere?
Skulle man underdimensionera ur någon sorts säkerhetssynpunkt så är väl det meningslöst om man ändå har jordfelsbrytare installerad?
Undrar varför man har 6A säkringar, det funkar ju bara till belysning typ. Ska man ha element, micro, vattenkokare och andra vitvaror så löser säkringen ut om man kör två saker samtidigt. Bättre att alltid ha minst 10 Ampere?
Skulle man underdimensionera ur någon sorts säkerhetssynpunkt så är väl det meningslöst om man ändå har jordfelsbrytare installerad?
Kortfattat kan man säga att säkringen är till för att förhindra för hög last på kablarna. Överbelastar du en ledning så blir den varm och det kan leda till brand. För att förhindra detta sätter man en säkring som brinner av innan lasten på kabeln blir för hög. Elsystem i gamla hus var bara tänkt till att driva en 25W-lampa och en radio samt mormors värmefilt så de använde tunna ledningar som säkrades 6A.
Jordfelsbrytaren skyddar ej mot överlast, den skyddar mot felströmmar, dvs att strömmen tar en annan väg tillbaka, exvis genom dig.
Jordfelsbrytaren skyddar ej mot överlast, den skyddar mot felströmmar, dvs att strömmen tar en annan väg tillbaka, exvis genom dig.
Om det är långa elledningar och/eller svagt elnät så kan det bli för stort spänningsfall om man drar 10A i ledningen.
6A kan även krävas för att klara det s.k utlösningsvillkoret, där det handlar om att en 10A inte bryter tillräckligt snabbt vid en kortslutning.
För det mesta finns inte dessa problem, det är relativt ovanlig situation. I många äldre hus kan man finna 6A utan att det finns någon annan anledning än något slags vana att göra så - på den tiden alltså.
En ansvarsfull elektriker säkrar aldrig upp utan att fundera över anledningen till det nuvarande säkringsvalet och kontrollera saker och ting vid behov
6A kan även krävas för att klara det s.k utlösningsvillkoret, där det handlar om att en 10A inte bryter tillräckligt snabbt vid en kortslutning.
För det mesta finns inte dessa problem, det är relativt ovanlig situation. I många äldre hus kan man finna 6A utan att det finns någon annan anledning än något slags vana att göra så - på den tiden alltså.
En ansvarsfull elektriker säkrar aldrig upp utan att fundera över anledningen till det nuvarande säkringsvalet och kontrollera saker och ting vid behov
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Lägenheter i äldre fastigheter har ofta 6A om inte elen dragits om. Man hade gasspis och inga stotförbrukare av el när elsystemet dimensionerades. Det blir förstås problem när den moderna människan flyttar in.
Bodde i en äldre etta på Östermalm en gång. Kändes som att det bara var 3A. Gällde att ha ett storpack säkringar hemma.
Bodde i en äldre etta på Östermalm en gång. Kändes som att det bara var 3A. Gällde att ha ett storpack säkringar hemma.
Nej, det är sällsynt.
Att man satte 6A på 30-40-talet berodde nog på svagt nät och få elapparater, att man fortfarande gjorde det på 60-talet var nog mest ohejdad vana.
Att man satte 6A på 30-40-talet berodde nog på svagt nät och få elapparater, att man fortfarande gjorde det på 60-talet var nog mest ohejdad vana.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Det kan förekomma om utlösningsvillkoret inte uppfylls med 10A säkring. Det gäller framförallt om huset ligger ute på landet med svag matning i elnätet. Men det kan också vara aktuellt om ledningen som skyddas av säkringen är väldigt lång. Då är det svårt att klara utlösningsvillkoret med 10A. Antingen får man då sätta en mindre säkring eller grövre kabel.
Vad innebär väldigt lång i detta samband? I ett vanligt bostadshus, blir kabeln någonsin för lång då?H hempularen skrev:Det kan förekomma om utlösningsvillkoret inte uppfylls med 10A säkring. Det gäller framförallt om huset ligger ute på landet med svag matning i elnätet. Men det kan också vara aktuellt om ledningen som skyddas av säkringen är väldigt lång. Då är det svårt att klara utlösningsvillkoret med 10A. Antingen får man då sätta en mindre säkring eller grövre kabel.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 306 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 306 inlägg
Nej va? Har jobbat som elektriker i 10 år och har än idag aldrig hittat något tunnare än 1.5mm2 bortsett från någon enstaka hempulad lampsladd som varit idiotiskt installerad.possum77 skrev:
Kortfattat kan man säga att säkringen är till för att förhindra för hög last på kablarna. Överbelastar du en ledning så blir den varm och det kan leda till brand. För att förhindra detta sätter man en säkring som brinner av innan lasten på kabeln blir för hög. Elsystem i gamla hus var bara tänkt till att driva en 25W-lampa och en radio samt mormors värmefilt så de använde tunna ledningar som säkrades 6A.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 306 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 306 inlägg
För lång i detta sammanhang var t.ex min motorvärmarkabel som gick från elcentralen, ut i marken till en motorvärmarstolpe, totallängd 25 meter, jag gjorde klart hela installationen INNAN jag räknade på det, sen när jag räknade insåg jag att med mina variabler så blev kabeln för lång, som tur var hade jag förlagt den 20 meter 50slang så jag kunde byta ut den mot 3g2.5 säkrad 10A istället så var problemet ur världenM Martin Lj skrev:
40-50 meter eller mer kan betraktas som "lång". I en normalstor villa blir gruppledningar sällan över 20 meter. Beror lite på förutsättningar också.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Jag har läst att under kriget användes "kristidskabel" som kunde ha 1 kvmm. För att spara metall. Om det var kulo eller andra ledningstyper vet jag inte.
Under kriget var det mycket vanligt med 1 mm2, så dom flesta hus som är byggda från första delen av 40talet och ända in på början av 50 talet är 1 mm2 vanligt, och därav 6 A, Sedan hängde 6A kvar till senare delen av 50talet, troligen endast pga slentrian trots att man i slutet på 40 talet började använda 1,5mm2 igen..