Vad kan vara fel! Jag har en CTC kombipanna för olja, ved Typ 263B från 1967 med nr: PC-80364! Nu har det hänt någonting! Tempmätaren står på 0 och jag har inget varmvatten! Eldar jag olja i en timme på eftermiddagen,får jag varmvatten men på morronen nästa dag är det kallt vatten igen! Jag misstänker att elpatronen har säckat ihop! Nån som varit ute för liknande fel!

P Per Ove skrev:
Vad kan vara fel! Jag har en CTC kombipanna för olja, ved Typ 263B från 1967 med nr: PC-80364! Nu har det hänt någonting! Tempmätaren står på 0 och jag har inget varmvatten! Eldar jag olja i en timme på eftermiddagen,får jag varmvatten men på morronen nästa dag är det kallt vatten igen! Jag misstänker att elpatronen har säckat ihop! Nån som varit ute för liknande fel!
Det finns en termostat på pannan för el-patroner, klickar det i den mellan 0 och max inställning. det finns även ett överhettningsskydd som sitter någonstans,kanske på fronten av pannan. Eller bakom någon av frontplåtarna. Här finns en amnaual för CTC 260 serien om det stämmer med diin panna.
https://jseducation.se/files/pages/ctc_260.pdf

J jonaserik skrev:
Det finns en termostat på pannan för el-patroner, klickar det i den mellan 0 och max inställning. det finns även ett överhettningsskydd som sitter någonstans,kanske på fronten av pannan. Eller bakom någon av frontplåtarna. Här finns en amnaual för CTC 260 serien om det stämmer med diin panna.
[länk]
Det sittter ett överhettningsskydd i elpatron, men tempen stod på 75 grader så den har inte löst ut! Men vrider man på den till 90-100 grader då löser den ut! Så inget fel på överhettningsskyddet! Det är ström in på elpatron, vi tog bort kablarna på elpatronen och elektrikern kollade emellan kopplingsplintarna i elpatronen och två plintar är borta,så det verkar som elpatronen är slut!

Hur kan två plintar försvinna?
Har du ström till elpatronen så blir det ovillkorligen varmt.

D Daniel 109 skrev:
Hur kan två plintar försvinna?
Har du ström till elpatronen så blir det ovillkorligen varmt.
Ja, jag är på ingen expert på det här området,men elktrikern sumrade med sin elmätare mellan plintarna och mellan två plintar var det noll där det skulle sumra! Även den stora låsmuttern på elpatronen är bara ljummen, den ska vara het! Så enligt honom så är elpatronen paj!

P Per Ove skrev:
Det sittter ett överhettningsskydd i elpatron, men tempen stod på 75 grader så den har inte löst ut! Men vrider man på den till 90-100 grader då löser den ut! Så inget fel på överhettningsskyddet! Det är ström in på elpatron, vi tog bort kablarna på elpatronen och elektrikern kollade emellan kopplingsplintarna i elpatronen och två plintar är borta,så det verkar som elpatronen är slut!
men om du har 75C och ökar till 100 så att öht löser då funkar ju patron eller eller menar du att du har 75 och gör vaddå?

har elektrikaren mätt direkt på elslingan eller ingången på patronen?
mätta han när termostaten stog på max?
mätte han över öhtsjydded och termostaten

returen returen skrev:
men om du har 75C och ökar till 100 så att öht löser då funkar ju patron eller eller menar du att du har 75 och gör vaddå?

har elektrikaren mätt direkt på elslingan eller ingången på patronen?
mätta han när termostaten stog på max?
mätte han över öhtsjydded och termostaten
Det var 230 volt in till elpatron! Det är sex plintar på elpatron och sex kablar! En kabel till varje slinga som värmer vattnet! Fyra slingor var ok, men två slingor fungerar inte! Så det kanske blir för lite effekt för att värma vattnet! Den här elpatronen har funkat i 58 år, så den kanske har gjort sitt!

P Per Ove skrev:
Det var 230 volt in till elpatron! Det är sex plintar på elpatron och sex kablar! En kabel till varje slinga som värmer vattnet! Fyra slingor var ok, men två slingor fungerar inte! Så det kanske blir för lite effekt för att värma vattnet! Den här elpatronen har funkat i 58 år, så den kanske har gjort sitt!
du har då en patron med tre element och ett av dessa är det avbrott i
två element borde räcka för att hålla värmen i pannan uppe när du vedeldat
det brukar stå på hur stor anslutningseffekt de har men 3x2kw eller mer
om du säger att de har 230V så är de stjärnkopplade och kanske med virtuell nolla.
elektrikern borde kunna göra en noggrannare felsökning

returen returen skrev:
du har då en patron med tre element och ett av dessa är det avbrott i
två element borde räcka för att hålla värmen i pannan uppe när du vedeldat
det brukar stå på hur stor anslutningseffekt de har men 3x2kw eller mer
om du säger att de har 230V så är de stjärnkopplade och kanske med virtuell nolla.
elektrikern borde kunna göra en noggrannare felsökning
Jag har 3 kw på elpatron! Den värmer endast vattnet till dusch,och varmvattnet till tvättställ och till disk! Den går inte till centralvärmen! Jag läste att om två slingor inte funkar blir det bara lite ljummet vatten eller så värmer den inte alls! Elektrikern har mätt upp allt och har konstaterat att två slingor är borta! Så enligt honom så är det bara att byta elpatron!

P Per Ove skrev:
Jag har 3 kw på elpatron! Den värmer endast vattnet till dusch,och varmvattnet till tvättställ och till disk! Den går inte till centralvärmen! Jag läste att om två slingor inte funkar blir det bara lite ljummet vatten eller så värmer den inte alls! Elektrikern har mätt upp allt och har konstaterat att två slingor är borta! Så enligt honom så är det bara att byta elpatron!
Eldar jag med ved eller olja då har jag varmvatten! Stänger jag av det så går det bara några timmar så är det kallt igen och då ska ju elpatron värma men det gör den inte!

P Per Ove skrev:
Eldar jag med ved eller olja då har jag varmvatten! Stänger jag av det så går det bara några timmar så är det kallt igen och då ska ju elpatron värma men det gör den inte!
Att mäta spänningen till varje element i patronen ger inte direkt en info om elememten, bara att använda en
tångampermeter kan ge riktigt svar. Noll per anslutning eller någon, då är det avbrott i den slingan. Är det avbrott i två slingaor och en som är hel, så blir det noll effekt på hela patronen, för att få liv i sista hela elementet, så måste en nolla kopplas in på blecket som sitter som en stjärna på patronen och då blir det bara 1/3 dels effekt på patronen. Är/var det 400 V mellan anslutningarna på patronen, så fungerar övrig el.

Edit Har du jordfelsbrytare, du ställer upp termostaten och ÖHS löser. Du bör fota termosten, en del avdom är 2poliga och då liggeren spänning direkt på patronen,med JFB så löser den, när spänningen går mellan sprucket element,genom vattnet till jord.

Redigerat:
P Per Ove skrev:
nu behövs det bilder för det är väldigt motsägelsefullt det du skriver

P Per Ove skrev:
Blå termostat med justeringsområde 30-80°C, monterad på en vägg intill en metallslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P Per Ove skrev:
Ja, jag är på ingen expert på det här området,men elktrikern sumrade med sin elmätare mellan plintarna och mellan två plintar var det noll där det skulle sumra! Även den stora låsmuttern på elpatronen är bara ljummen, den ska vara het! Så enligt honom så är elpatronen paj!
Gammal CTC värmepanna med manometer, ventiler och reglage monterade på en grå panel med rör och kablar i en bruksrumsmiljö.
Skapa konto

returen returen skrev:
nu behövs det bilder för det är väldigt motsägelsefullt det du skriver
Röd etikett på värmeberedare från CTC med tekniska specifikationer som typ, volym och effekt.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.