Vi är i en pågående badrumsrenovering via försäkring. Blir lite fundersam över denna del som ingen verkar bry sig om. Är en Purus 2014 som jag förstår det. Golvet ska klinkras och tätskiktet är gjort. Frågar jag chat gpt borde den delen redan suttit där ? Är det något dom glömt sätta dit?

• Vit plastdel på mörk yta, del av Purus 2014-golvbrunnssystem, diskuterad i samband med badrumsrenovering och korrekt montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsmanual för Purusplattan 2014, beskriver placering och material av golvbrunnar. Innehåller ritningar och instruktionstext.
    Skapa konto
  • Badrumsrenovering med synlig Lip Folie-tätskikt, avloppsdetaljer och verktyg på golvet inför klinkerläggning.
    Skapa konto
Det är en distansring, men den kan ersättas av förhöjningsring FHP från purus, se bild. Kan de kanske ha gjort det?

• Vit förhöjningsring från Purus som kan ersätta en distansring.
    Skapa konto
L Landgrenlinnea skrev:
Vi är i en pågående badrumsrenovering via försäkring. Blir lite fundersam över denna del som ingen verkar bry sig om. Är en Purus 2014 som jag förstår det. Golvet ska klinkras och tätskiktet är gjort. Frågar jag chat gpt borde den delen redan suttit där ? Är det något dom glömt sätta dit?
S0MMER S0MMER skrev:
Det är en distansring, men den kan ersättas av förhöjningsring FHP från purus, se bild. Kan de kanske ha gjort det?
Tack för infon, bild sökte och fick upp att det hette så! Går det se på denna bild? Som är tagen innan plattsättaren började flytspackla?

• Golvyta med rör för golvvärme, en vit installationsdosa med kopplingar och ett vitt golvbrunnslock ses innan flytspackling.
    Skapa konto
Tyvärr väldigt svårt att se. 😕

Men…

• Skiss över monteringsanvisning för en brunn med distansring och montering på monteringsplatta.
Förstår inte riktigt vad som menas, vet att det är spacklat i 2 lager.. ska självklart fråga på tisdag då kakelmannen återkommer men blir rädd att det är missat något..
Enda bilderna jag har tidigare, den där delen jag är rädd dom missat har legat vid sidan av jättelänge

• Ett rum under renovering med synliga rör och verktyg, inklusive en hammare och skruvar, samt en ventilationsöppning i golvet.
    Skapa konto
  • Renovering med öppet trägolv, rörinstallationer, och plastark. Papper och verktyg ligger utspritt. Kakelarbete pågår.
    Skapa konto
  • Avloppsrör och installatörsinstruktioner på pappersförpackning från Purus, placerade på en träyta täckt med sågspån.
    Skapa konto
Det betyder att om krav på 12mm spackeltjocklek finns så behöver man använda distansringen, om inte så är plasten på brunnen 3mm åtminstone.

Vilket spackel användes vid brunnen, vet du det?

Nej tyvärr, såhär såg det ut efter lager 1 och 2

• Rum i renovering med fönster, oslipat betonggolv och gråa väggar. Synliga rör och elledningar, trätröskel i dörröppningen.
    Skapa konto
  • Ett rum med grå betonggolv, väggar av gipsskivor och ett golvavlopp under pågående renovering, fotspår synliga i cementen.
    Skapa konto
Okej, de finns i alla fall lägen då man kan plocka bort distansringen. Kolla dessa tex, den ena har en minsta skikttjocklek på 0 och den andra på 6. Hade man använt den med 6 mm hade ju brunnens egna 3 mm inte räckt och då hade man behövt distansringen.

• Förpackning av LIP 215 golvavjämningsmassa med egenskaper listade, inklusive minsta skikttjocklek 0-10 mm och åtgång 1,3 kg/m2/mm.
    Skapa konto
  • Avjämningsmassa LIP 200 med text om skikttjocklek 6-60 mm, fiberförstärkt fall- och planspackel för golv, 20 kg förpackning.
    Skapa konto
Okej tacksam att du tagit dig tid att svara! Förstår nu iaf vilken funktion den har, får höra med dom på tisdag helt enkelt

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Det är tyvärr omöjligt att svara på ifall de satt dit en förhöjningsring istället för den medföljande distansringen som annars måste sättas dit då de ju måste flytspackla upp minst 12mm vid brunnen för att kunna skapa ett fall.

Sen om du läser vid och tittar på bildruta 1 på sidan två i monteringsanvisningen så ser du en annan viktig sak som de missat eller skitit i fullständigt och det är att det ska kortlas under brunnsplattans alla fyra sidor vilket de omöjligt kan ha gjort då rören är dragna som de gjort.
Jag är medveten om att det inte alltid är möjligt fullt ut till 100& med lika höga reglar som resten av bjälklaget men att man fäller in något på alla sidorna är ganska viktigt för annars gör ju inte plattan någon direkt nytta då brunnen inte har något stabilt upplag på de två sidor som det saknas kortlingar.

• Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Jag är också rätt nyfiken på att de hur de löste reglarna för montage, har du bilder på det så lägg gärna upp. Ser ut som det ligger en kortling där men oklart hur långt i processen de hade kommit när bilden togs.

Paul-Staffanstorp
S0MMER S0MMER skrev:
Jag är också rätt nyfiken på att de hur de löste reglarna för montage, har du bilder på det så lägg gärna upp. Ser ut som det ligger en kortling där men oklart hur långt i processen de hade kommit när bilden togs.
Tycker bara det ser ut som en tunn planka på ena sidan men det kan ju ha tillkommit mer innan de stängt golvet fast det är svårt och se hur de fått dit något vettigt när rören är dragna som de är.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tycker bara det ser ut som en tunn planka på ena sidan men det kan ju ha tillkommit mer innan de stängt golvet fast det är svårt och se hur de fått dit något vettigt när rören är dragna som de är.
Håller med, såg bara ut som att de kanske börjat med något, tänkte på biten som ligger där.. men du har helt rätt, som det ser ut där så har den typ inget stöd alls, och jag har också svårt att se hur de skulle löst det.

• Renovering av golv med synliga träreglar, rör och verktyg. Röd pil markerar ett problemområde. Vibrationsdämpare och skruvar synliga på plywood.
    Skapa konto
Paul-Staffanstorp
Ja den biten är troligen infälld på bortre sidan då den är hakad men den har ju ändå inget upplag på andra sidan p.g.a rören.

Tyvärr enda bilderna jag har, ena tagen vid 11.30 nästa bild när.dom var klara för dagen.. s åtyvärr ingen bild

• Byggarbetsplats med synliga rör, verktyg och träreglar, del av golvkonstruktion, fläkt och isolering i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Öppen golvkonstruktion med rör och isolering i ett renoveringsprojekt; verktyg som borrmaskin och kofot ligger på golvet.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.