8 042 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Varför har dessa strömmätare installerats?
Självklart skall de sitta så, det har jag aldrig ifrågasatt. Däremot menar jag att på min Nibepump är det inte den mätningen som redovisas i displayen, appen eller vad man kollar i. Där ser jag bara pumpens egen förbrukning. Därmed inte sagt att denna pump funkar likadant.M MagHam skrev:
De är inte inkopplade, sammanfattar nedan.J Josth skrev:
Den är från 2014-01-10.
Jag har letat mätare men inte hittat någon.M MagHam skrev:
Det där ser riktigt snyggt ut. Går den att reseta?
Vad är det för mätare och var kan jag köpa den?
Eller har du länk till liknande?
Hej,
För något år sen när jag grejade i pumprummet kollade jag en dosa, som hade en vit, en svart, en röd och blå tåt. Mätte lite men fattade aldrig var det var till, men nu vet jag.
De har alltså aldrig blivit inkopplade i pumpen.
Eftersom jag inte har några problem med att vi skjuter några säkringar (inte längre iaf, vi har kopplat om lite i proppskåpet), så funderar jag på att inte koppla in dessa alls, eller vad säger ni, ni som kan?
Verkar så konstigt att sätta in dem och dra kablar (rätt långt) för att inte koppla in dem.
Frågade förra ägaren i dag, men han hade ingen aning om något.
För något år sen när jag grejade i pumprummet kollade jag en dosa, som hade en vit, en svart, en röd och blå tåt. Mätte lite men fattade aldrig var det var till, men nu vet jag.
De har alltså aldrig blivit inkopplade i pumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom jag inte har några problem med att vi skjuter några säkringar (inte längre iaf, vi har kopplat om lite i proppskåpet), så funderar jag på att inte koppla in dessa alls, eller vad säger ni, ni som kan?
Verkar så konstigt att sätta in dem och dra kablar (rätt långt) för att inte koppla in dem.
Frågade förra ägaren i dag, men han hade ingen aning om något.
Strömtransformatorerna ska kortslutas om de inte är anslutna. Så där ska det inte se ut. Har de varit ansluta till någon tidigare värmekälla?
Oj då.D Daniel 109 skrev:
Det har varit så sen 2015 då bergvärmen installerades.
Varken jag (ägare i 2 år) eller förra ägaren vet om/eller vad dem används till tidigare.
Jag kommer plocka bort strömkännarna i morgon, kablarna får vara kvar för framtida projekt.
Observera att strömtransformatorer är farliga att koppla bort om de är inkopplade. Nu är ju inte dessa det men det måste du veta om du labbar med dom framöver.
Bryts trafons sekundära strömkrets med ström genom fasledaren uppstår höga spänningar.
/Höghus
Bryts trafons sekundära strömkrets med ström genom fasledaren uppstår höga spänningar.
/Höghus
Inte inkopplade? De sitter ju runt inkommande fasledare. Om de inte brunnit så lär det kunna en kännbar utspänning från dem. Som sagt så ska sekundären kortslutas för att man inte ska riskera överslag.
Sannolikt har de varit till en tidigare värmekälla. Jag hade den typen till en olja/el panna.
Sannolikt har de varit till en tidigare värmekälla. Jag hade den typen till en olja/el panna.