M MagHam skrev:
useless har rätt.Givarna till belastningsvakten ska sitta så att dom mäter husets hela förbrukning.
Självklart skall de sitta så, det har jag aldrig ifrågasatt. Däremot menar jag att på min Nibepump är det inte den mätningen som redovisas i displayen, appen eller vad man kollar i. Där ser jag bara pumpens egen förbrukning. Därmed inte sagt att denna pump funkar likadant.

C Cerb skrev:
Har du installerat dina kännare på inkommande faser till skåpet?
De sitter på inkommande i centralen, ja. Men jag har alltså inte en BVP utan en Nibe F370.

A alfista skrev:
...på min Nibepump är det inte den mätningen som redovisas i displayen, appen eller vad man kollar i. Där ser jag bara pumpens egen förbrukning...
Det kan nog skilja på olika modeller. Själv har jag en äldre 1230 och den visar strömtransformatorernas värde.

J Josth skrev:
Eftersom "ström" bara visas "0.0A" så är det något fel med inkopplingen av strömgivarna. Vet du vilket tillverkningsdatum din 1245 har? Eller månad? I så fall kan man få fram rätt installationsmanual med elschema på NIBE's sajt.
De är inte inkopplade, sammanfattar nedan.
Den är från 2014-01-10.

useless useless skrev:
Har du kollat att strömkännarna är anslutna i värmepumpen?
Nu har jag det, de är inte inkopplade och jag sammanfattar nedan.

M MagHam skrev:
Vill du mäta vad just värmepumpen förbrukar så är det en separat energimätare som gäller. Den ska då givetvis bara mäta på den grupp som matar värmepumpen.
Själv har jag satt in en sådan i normcentralen.
[bild]
Jag har letat mätare men inte hittat någon.
Det där ser riktigt snyggt ut. Går den att reseta?
Vad är det för mätare och var kan jag köpa den?
Eller har du länk till liknande?

Hej,

För något år sen när jag grejade i pumprummet kollade jag en dosa, som hade en vit, en svart, en röd och blå tåt. Mätte lite men fattade aldrig var det var till, men nu vet jag.
De har alltså aldrig blivit inkopplade i pumpen.

Öppnad elektronisk enhet, kablar, kontrollpanel, kläder, rörledningar och en opålitlig installation mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom jag inte har några problem med att vi skjuter några säkringar (inte längre iaf, vi har kopplat om lite i proppskåpet), så funderar jag på att inte koppla in dessa alls, eller vad säger ni, ni som kan?

Verkar så konstigt att sätta in dem och dra kablar (rätt långt) för att inte koppla in dem.
Frågade förra ägaren i dag, men han hade ingen aning om något.

J Josth skrev:
Här är rätt installationsmanual till den årsmodellen: [länk] Hur strömkännarna ska anslutas står på sidan 23.
Exakt, det var det jag hittade också. Tack.

Skjuter du inga säkringar så behövs den inte för det iallafal. Det är väl ex om du har 20 amp huvudsäkring och vill gå ner till 16 amp som det isofall kommer till störst nytta kanske

• Gilla
MickePernheden
  • Laddar…
V Vector skrev:
Skjuter du inga säkringar så behövs den inte för det iallafal. Det är väl ex om du har 20 amp huvudsäkring och vill gå ner till 16 amp som det isofall kommer till störst nytta kanske
Precis, tack för input.

Strömtransformatorerna ska kortslutas om de inte är anslutna. Så där ska det inte se ut. Har de varit ansluta till någon tidigare värmekälla?

D Daniel 109 skrev:
Strömtransformatorerna ska kortslutas om de inte är anslutna. Så där ska det inte se ut. Har de varit ansluta till någon tidigare värmekälla?
Oj då.
Det har varit så sen 2015 då bergvärmen installerades.
Varken jag (ägare i 2 år) eller förra ägaren vet om/eller vad dem används till tidigare.

Jag kommer plocka bort strömkännarna i morgon, kablarna får vara kvar för framtida projekt.

Observera att strömtransformatorer är farliga att koppla bort om de är inkopplade. Nu är ju inte dessa det men det måste du veta om du labbar med dom framöver.
Bryts trafons sekundära strömkrets med ström genom fasledaren uppstår höga spänningar.

/Höghus

• Gilla
MickePernheden
  • Laddar…
Inte inkopplade? De sitter ju runt inkommande fasledare. Om de inte brunnit så lär det kunna en kännbar utspänning från dem. Som sagt så ska sekundären kortslutas för att man inte ska riskera överslag.

Sannolikt har de varit till en tidigare värmekälla. Jag hade den typen till en olja/el panna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.