Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Jag var i Gustavsberg utanför Uddevalla härom dagen. Där finns en promenadväg i trä som hänger på bergssidan.
Vi lade märke till att det på flera ställen fanns frästa spår tvärs över trallbrädorna. Det är alltså inte skarvar utan bara en halvcentimeter djupa spår. De är spikraka så det är knappast någon skada eller misstag. Dessutom fanns de på flera ställen.
varför gör man så? Har inte sett det förut.
Vi lade märke till att det på flera ställen fanns frästa spår tvärs över trallbrädorna. Det är alltså inte skarvar utan bara en halvcentimeter djupa spår. De är spikraka så det är knappast någon skada eller misstag. Dessutom fanns de på flera ställen.
varför gör man så? Har inte sett det förut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag minns inte att de spåren fanns från början så inte säkert att det är byggaren. Många år sen jag gick där nu, min gissning är att det är överhäng på berget där och droppar nog vatten ner på virket. För att inte vattnet ska rinna ut i stråket där man går (och kanske bli till is på vintern) så har man sågat spår för att leda ner mellan springorna.
Som bonusinfo kan jag säga att jag på den tiden det byggdes jobbade som utsättare på Markbygg som utförde projektet. Om jag minns rätt hade vi på vägen ovanför två mobilkranar för att lyfta stålet och en mobilkran för personkorg. Det var ganska läskigt att åka korg och hålla prismat till totalstationen när stålets läge skulle kontrolleras/justeras vid montage.
Som bonusinfo kan jag säga att jag på den tiden det byggdes jobbade som utsättare på Markbygg som utförde projektet. Om jag minns rätt hade vi på vägen ovanför två mobilkranar för att lyfta stålet och en mobilkran för personkorg. Det var ganska läskigt att åka korg och hålla prismat till totalstationen när stålets läge skulle kontrolleras/justeras vid montage.
Klicka här för att svara