Hej!
Jag har flyttat in ett hus med en Albin-230 vedpanna och jag lyckas inte hålla upp värmen i huset eller vattentanken mer än en natt. Enligt gamla ägaren skulle det räcka att elda en gång varannan dag innan vintern kommer, men vattentemperaturen sjunker över natten i vattentanken. Jag kan elda upp den till ca 80c och på morgonen står den under 40c igen. Jag har också fått mycket tjärbildning i skorstenen, men förstår inte varför. Veden är torr och jag eldar på ordentligt. Jag har tre st 500L tankar, men använder bara en. Kan någon hjälpa mig och förstå om något kan vara trasigt i systemet?

V Vichedy skrev:
Hej!
Jag har flyttat in ett hus med en Albin-230 vedpanna och jag lyckas inte hålla upp värmen i huset eller vattentanken mer än en natt. Enligt gamla ägaren skulle det räcka att elda en gång varannan dag innan vintern kommer, men vattentemperaturen sjunker över natten i vattentanken. Jag kan elda upp den till ca 80c och på morgonen står den under 40c igen. Jag har också fått mycket tjärbildning i skorstenen, men förstår inte varför. Veden är torr och jag eldar på ordentligt. Jag har tre st 500L tankar, men använder bara en. Kan någon hjälpa mig och förstå om något kan vara trasigt i systemet?

• Gamla pannan i källare med rörledningar, korg med vedträn och sopkvast. Stenvägg med flagande färg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal oljepanna med metallrör och kopplingsbox i ett mörkt pannrum, med smuts och rostiga ytor.
    Skapa konto
  • Rörsystem och verktyg i ett hörn av ett rum, med en vattenpump och diverse verktyg på golvet.
    Skapa konto
  • Källare med kopparrör och en stor värmepanna, omgiven av trädgårdsredskap som skyffel och kvast samt en korg med vedträn.
    Skapa konto
  • Rör och mätare i en källare, del av ett värmesystem. Några av rören är isolerade och det finns en pump och en termometer.
    Skapa konto
  • Pipes and wiring in a basement with insulation and a metallic unit, possibly part of a heating or plumbing system.
    Skapa konto
  • Gammal värmepanna med rör och elektroniska komponenter i källarutrymme, delvis belyst och omgiven av isoleringsmaterial.
    Skapa konto
  • Källarutrymme med trästockar framför några äldre värmeelement och rör i taket. Lampor och reglage syns på elementen.
    Skapa konto
  • Gammal blå panna med tryckmätare och reglage i en källare, omgiven av rör och kablar.
    Skapa konto
  • Gammal värmepanna med termostat, placerad i källare, delvis rostig och dammig, med reglage på ovansidan.
    Skapa konto
  • Värmesystem med isolerade rör och pump mot en metallisk vägg, med trästapel i bakgrunden och del av en spade i nederkant.
    Skapa konto
  • VVS-system med vattenrör, tryckmätare och ventil monterade på en vägg. Elektriska komponenter och en verktygslåda syns i förgrunden.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.