Hej. Försöker regelbundet laga grejer med olika superlim. Framgången är dock högst blandad.
Senast försökte jag limma en plastdetalj på en klocka vars fäste för armbandets stift gått av.

Kan ni ge några tips på hur jag ska få det att hålla? Läst att man kan använda lödkolv för att smälta ihop materialen.

• En smartwatch med skadat armband på ett träbord
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasig smartklocka med baksida uppåt på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plast över lag är svårt att limma och olika typer av plaster kräver olika metoder.
Ett snabblim är en härdplast och fogen blir hårdare än plasten du försöker limma och släpper.

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Plast över lag är svårt att limma och olika typer av plaster kräver olika metoder.
Ett snabblim är en härdplast och fogen blir hårdare än plasten du försöker limma och släpper.
Aha. Så jag borde byta lim? Eller någon annan metod?

Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Aha. Så jag borde byta lim? Eller någon annan metod?
Tror det är mycket svårt att få en hållbar limfog där.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Testa Sugru (googla)

G
Ett bra sätt att bygga upp nytt material runt en lagning där superlim används (förutsatt att limmet fäster bra vid det som ska repareras) är att lägga superlim på det som ska lagas, och sedan dutta bakpulver på detta, och även fylla på med superlim tills all bakpulver är indränkt. Då bildas en stenhård klump som sedan kan formas och målas.
Självklart är det viktigt att ytan som ska limmas är helt ren, och helst ruggad med tex slipduk eller skrapad med en knivspets.

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jag testade med limpistol, det håller bra tills vidare...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.