Hej,
igår var vattnet (oplanerat) avstängt där vi bor. När det väl kom igång igen började fjärrvärmeväxlaren bete sig underligt. Den har fastnat i tappvattenläget, men lyckas inte skapa något varmvatten... konsekvensen blir ju också att det blir kallt eftersom radiatordelen väntar på att tappvattnet ska bli färdigt.
Vad kan vara felet? Vi har en äldre växlare, från tidigt 90-tal. CTC FJV-301 verkar den heta. Fungerade utmärkt före stoppet. Några delar bytta sedan tidigare, bl a laddningspump varmvatten och cirkulationspump radiator. Har nu gått över på manuellt läge, prioriterar värme före varmvatten.

All input välkommen!
Magnus

Hej!

Rent spontant låter det som smuts i något filter från kallvattnet på väg till tappvattenväxlarn som blivit då vattnet ofta är smutsigt efter lagad läcka.

Det låter som en bra teori, åtminstone har vattnet i kranarna efter stoppet sett ganska risigt ut.Jag förstår dock inte var det ev. skulle sitta något filter, om det inte är inuti pumpen förstås? Bifogar bild på anläggningens centrala delar.

• IMG_2799.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan ha stoppat i växlarna, jag vet de kan kalka igen. Kan du inte följa där kallvattenledningen går in i centralen eller i någon manual, där brukar det står vilka filter man kan rengöra själv. Brukar även vara med ett felsökningsunderlag.

Tack för hjälpen, men det är nog bara att ge upp detta. Ser ingenting jag kan göra något åt och manualen är väldigt knapphändig vad gäller felsökning. Har dock fått ett inspel med smutsen. El & vattenbolaget pratade om luft i systemet, men detta verkar rimligare. Med lite tur sitter ev.filter dessutom på deras sida av anläggningen... Får ta tag i det efter helgen.
/Magnus

Nu är problemet löst. Det var uppenbarligen luft i systemet i alla fall. Den vanliga ventilen hade väl inte räckt till. Nu lossade servicekillen bara på hela anslutningen till pumpen och så rasslade det igång. :) Magnus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.