Skulle vara roligt om ts kunde redovisa vilken kw värmepumpen är på.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
D
V Vector skrev:
Samt var huset står och ffa är djup borran är.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
B Börje den XII skrev:
Tror pumpen är från 2015. Vi köpte huset 2019.
Ja jag har tänkt på det om det kan vara så att pumpen är tänkt ska gå med elpatron också men tycker det känns överdrivet när det bara är 1,5minus. Tycker det känns som det blivit kallare i huset. Den får inte riktigt upp värm trots elpatron. Tänkte om det kan vara cirkulationspumpen, för den verkar gå på max, och inte få runt allt vatten innan det svalnat och därför får hög skillnad på vb in/ut. Men vet inte.
Alla rum bör hållas varma
Har du kollat smutsfiltren både på Kb kretsen och Värmekretsen. Om något utav dessa sitter igen kan pumpen bete sig konstigt.

• Gilla
Nergårds-Anna och 1 till
  • Laddar…
Kolla i manualen hur du blockerar eltillskottet, i min IVT så har jag 2 elpatroner med olika effekt så kolla att båda blir blockerade (om du har 2). Nu kan du optimera själva pumpen så att du förstår under vilka konditioner du måste ta hjälp av tillskottsel. Det finns en mängd bra tips på nätet vad du skall ha koll på när du optimerar pumpen. Jag har datorloggning vilket underlättar enormt! Om din pump genererar tappvarmvatten också så är duschning något att hålla koll på!

V Vector skrev:
B Börje den XII skrev:
Hej! Jag har en bergvärmepump, ivt greenline HE som väldigt lätt går på el tillskott.
Huset är det 2 familjshus från 1944 på 226kvm plus 110kvm källare som också är uppvärmt. Det är. Fördelat på 3 våningar inklusive källaren. Det är tunna ytterväggar typ 13cm. Ja tycker huset är lite för kallt och den går fort på el tillskott, redan på 1,5 minus. Men vad är felet? Är det för klen cirkulationspump? Kan vara stor diff på värmebärare in och ut. Bifogar bilder om det är någon som kan se vad felet kan vara.
Tacksam för er hjälp.
Jag använder chatGPT, skickade in bilder på alla menyer, data på värmepump, huset storlek och fick tips på inställningar, värmekuvor mm. Fick tips på hur man fick bort luft i cirkulationspump, återställa ett larm mm. Hade en bra dialog, lärde chatten en del....hen svarade att hen skulle göra en film för att hjälpa andra? 129kr/ månad.

Det saknas info för att kunna ge ett bra svar.
Effekt på pumpen, borrdjup och var i landet är en början.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
P
Troligen en eller flera av dessa...

En i minsta laget värmepump i förhållande till husets stolek och uppvärmd yta och till på det dålig isolerat...

Ett i grundaste laget altså för få meter borrhål man är ofta i snålaste laget..

Värmeslingan i huset altså element osv är anpassade till ett gammalt system som olja osv där man ofta hade 60-70-80 grader ut på slingan och utan anpassning till värmepump där man inte kan nå dessa temperaturer utan tillskott via elpatron

När folk tog in offerter och även kunnigt folk räknade ju på för små grejer för elen kostade inte som nu för 10 år sen...

Man behöver mycket mer info om allt detta för att bena ut vad som är listan på grejer att göra för att förbättra läget

Man bör även ha lite bilder på värden när det är kallare ute nedåt max kylan som brukar vara på den plats du bor.. och gärna i slutet på kalla vintern allt är bra info att lägga pusslet om vad som är mest lönsamma åtgärder för att köra mindre på elpatron

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
P
man kan altså bygga om värmeslingan med flera eller större element så att huset inte behöver lika hög framledningstemperatur när det blir kallt.. stor skillnad på effekten ur en värmepump om man har ett elementsystem som räcker med 45 grader även vid minus 25 ute mot om man har ett där det då behövs 73 grader för att hålla temperaturen inne.

Ibland kan flera element flyttas till mindre rum och det behövs bara några få nya större eller flera

Eller om man bygger om och passar på och får golvvärme vattenburen som ju är ett bra lågtemperatur system men element fungerar också men behöver räkna på lägre framledningstemperatur som kan uppnås utan eltillskott innan det knappt blivit minusgrader...

• Gilla
parom
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
man kan altså bygga om värmeslingan med flera eller större element så att huset inte behöver lika hög framledningstemperatur när det blir kallt.. stor skillnad på effekten ur en värmepump om man har ett elementsystem som räcker med 45 grader även vid minus 25 ute mot om man har ett där det då behövs 73 grader för att hålla temperaturen inne.

Ibland kan flera element flyttas till mindre rum och det behövs bara några få nya större eller flera

Eller om man bygger om och passar på och får golvvärme vattenburen som ju är ett bra lågtemperatur system men element fungerar också men behöver räkna på lägre framledningstemperatur som kan uppnås utan eltillskott innan det knappt blivit minusgrader...
Som exempel på vad du beskriver: igår var det -6 gr här och jag värmer då 240kvm med en 7kW bergvärmepump utan eltillskott och framledningstemperaturen var 30 grader….

Effekt på pump, djup på borrhål behövs.
Jag hade själv en ny (2022) Nibe 16kW med 180m borrhål för ett hus om drygt 400kvm uppvärmd yta. Där tog hålet stop först. Dock räknade Nibe på det och det var tal om uppåt 25 kW effekt för att undvika patron. Då bor jag i Västra Götaland.

TRJBerg
Den högsta värmeffekten för IVT Greenline HE är 15,7 kW (modell E17). Enligt IVT.
Kan inte tänka mig att det skulle kunna räcka för huset som beskrivet.
Minst 20kW lär behövas, men troligen mer. (Om man vill slippa elpatron.)

B Boende45 skrev:
Delta-T på köldbärare är normalt men borrhålet räcker inte till med -1˚C på inkommande KB redan i början på januari.
Ett test alla som har BVP kan göra för att bedöma kondition på borrhål, är att läsa av inkommande KB precis i slutet av vintern, mars eller april för Norrland. Är KB in sämre än -3˚C är borrhålet utkylt och behöver återladdas så lång tid som möjligt under sommaren.

Nu vet jag inte var huset ligger men verkar ju inte vara så låg utetemperatur.

Framledningstemp till radiatorerna på 44˚C vid strax under nollan hade ju räckt till i ett välisolerat hus men här behövs det alltså mer för att få behagligt inne. Bara att öka värmekurvan ytterligare.

Som någon annan skrev krävs en pump på ca 16 kW och matchande borrhålslängd på ca 300 m för den här kåken såvida den inte ligger i Skåne.
Hej
En tilläggsfråga till dig som verkar veta lite. Min värmepump är förberedd för frikyla. Om man använder frikyla under sommaren. Hur mycket återladdas borrhålet? När jag läser artiklar om frikyla verkar det bara ge extra värme i typ okt-nov. Tillskottet verkar vara så litet att det inte är värt att komplettera med frikyla?

"Polaris78" har redan påpekat; en bergvärmepump får inte så bra verkningsgrad när den ska tillverka elementvatten som är så varmt som 45C. Det resulterar i så fall i att elpatronen behöver aktiveras för att ge rätt uteffekt (dvs temperaturhöjning på det utgående elementvattnet från bergvärmepumpen jmfrt med det inkommande elementvattnet). Ett lågtemperatur-värmesystem är mkt mer lämpligt för bergvärme. Ta en titt i databladet så kan du se hur verkningsgraden ändras vid olika bör-temperaturer!

Bergvärmepumpssystemet i mitt hus har ett börvärde om 33C vid en utetemperatur om -5C, detta ger mkt bra verkningsgrad. Systemet klarar nedåt 15-20 minusgrader utan elpatronstillskott (vilket därmed är bortkopplat), innetemperaturen sjunker vid det läget till runt 18C.

Ett lägre börvärde på elementvattnet för en given utetemperatur åstadkoms genom förbättrad isolering på huset kombinerat med större element eller ännu hellre med golvvärme.

Vissa hustyper lämpar sig egentligen inte så bra för bergvärme, givet att man önskar få ut den högsta potentialen av systemet (dvs minimera elpatron-tillskott). Tex så kan ett pellets-eldat system lätt ge mkt högre temperatur på elementvattnet utan att dess verkningsgrad signifikant påverkas negativt.

Självklart så måste bergvärmens borrhål ha tillräcklig kapacitet för att klara effektuttaget utan att frysa, men någon minusgrad på brine-vätskan upp från hålet vid långvarig kall väderlek borde inte vara någon katastrof.

B Börje den XII skrev:
Hej! Jag har en bergvärmepump, ivt greenline HE som väldigt lätt går på el tillskott.
Huset är det 2 familjshus från 1944 på 226kvm plus 110kvm källare som också är uppvärmt. Det är. Fördelat på 3 våningar inklusive källaren. Det är tunna ytterväggar typ 13cm. Ja tycker huset är lite för kallt och den går fort på el tillskott, redan på 1,5 minus. Men vad är felet? Är det för klen cirkulationspump? Kan vara stor diff på värmebärare in och ut. Bifogar bilder om det är någon som kan se vad felet kan vara.
Tacksam för er hjälp.
Diff framledn - retur bör ligga 8-10 i mitt hus 183m2 1972. Golvvärme. Sänker man cirk.pump ökar diff. och tvärtom. Det kan man testa om man vill, tillsammans med inställning av värmekurvan.

Stort hus, behöver nog mer än 44 på elementen, gör en kurvförskjutning +2 om du kan, bättre än ändra lutningen. Har liknande hus, också dåligt isolerat, men jordvärme och t.o.m. den är varmare tillbaka än minusgrader, trots haft nära minus 20 ute och nästan ingen snö, så verkar vara ruggigt kallt borrhål. Min pump är på 10kw, el har bara gått på när folk duschar typ 1timme, aldrig bara värme.

13 grader äter huset, så cirkulationen kan höjas möjligen? Det går att räkna exakt på vad huset behöver i kw om du vet volymen vatten i alla rör och element. Sikta på 10 grader skillnad . Sätt upp alla element max, förskjut kurvan, sänk sedan i rum du kan klara dig med kallare när det är lagom i de rum du är i. Tänk på att det är enorm skillnad för pumpen bara några grader kallare.

Var glad det är såpass varmt ute ändå..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.