Som rubriken lyder, varför är sådana där små byggcentraler med 3fas 16A in alltid utrustade med fyra st. 230V 1fasuttag ut? Det mest logiska hade ju varit att ha tre, en på varje fas! ???

Kan föresten slänga in en fråga till när jag ändå är igång: Vad är det för skillnad mellan EKLK och EKRK. Den förstnämnda får ju installeras utomhus, men kulon får man ju inte ens ha i badrum! Annat material i isoleringen? Annars verkar de ju vara uppbyggda på ungefär samma sätt med mantel osv.

Fråga 1 har jag inget bra svar på.

Som jag ser det så skiljer det något i isolationen på kablarna. EKLK är något tjockare. Tidigare var det ju dessutom så att kulon inte hade någon biledare.
Jämför man två produktblad, Ericsson, så skriver dom att uppbyggnaden ut som följer:

EKRK: Fyllnad - Biledare - Metallmantel - Mantel
EKLK: Fyllnad - Biledare - Skärmning - Mantel

Någon som vet mer
 :)

Tack för svaret! Ja, är det någon som vet mer?

Vadå "alltid" fyra uttag? Min central har sex enfas och tre trefas-uttag!

andersmc skrev:
Vadå "alltid" fyra uttag? Min central har sex enfas och tre trefas-uttag!
6 enfas är ju mer "genomtänkt" (2 uttag per fas) 4 är ju lite udda.

angående kabel är sid 26 intressand i denna pdf:
http://www.elfa.se/se/fakta.pdf
inte för att man får ut varför endast den ena är godkänt inne, men va de innehåller iaf. Det sa ju MickeM men kan va intressant i framtiden :D

Hur ofta är det exakt lika många uttag per fas och jämn beastning i en central i ett vanligt hem... :-/

Jag har tittat på bilden. Förmodligen är det väl bara så att det får lagom plats med fyra uttag. Det kanske kan vara bra att kolla vilka uttag som delar fas, så man inte överbelastar dem.

Ja, det verkar inte finnas någon mening bakom antalet. Jag trodde att det var något väldigt fiffigt som låg bakom det, menmen..

SkaneErik skrev:
Ja, det verkar inte finnas någon mening bakom antalet. Jag trodde att det var något väldigt fiffigt som låg bakom det, menmen..

Du har ju två säkringar på den, så de är la delade på 2faser. Mer komplicerat än så är de nog inte

Om du har en EKLK och en EKRK avklippta brevid varandra o tittar in i kabeln så ser du skillnaden.

EKRK
Först fyllnad sen aluminum o sen "vita skalet"

EKLK
Först fyllnad sen aluminuim sen ytterligare nånting innan "vita skalet"

O det är för att kulon´s aluminum kan tänjas ut alt. gå av inne i kabeln när du gör skarpa böjar. Det hindrar det ytterligare skalskyddet som finns i EKLK ifrån.
Kulo får du inte dra i varken rör / kabelstege eller utomhus

El-Tommy skrev:
Om du har en EKLK och en EKRK avklippta brevid varandra o tittar in i kabeln så ser du skillnaden.

EKRK
Först fyllnad sen aluminum o sen "vita skalet"

EKLK
Först fyllnad sen aluminuim sen ytterligare nånting innan "vita skalet"

O det är för att kulon´s aluminum kan tänjas ut alt. gå av inne i kabeln när du gör skarpa böjar. Det hindrar det ytterligare skalskyddet som finns i EKLK ifrån.
Kulo får du inte dra i varken rör / kabelstege eller utomhus
Då vet jag skillnaden nu! Nä, det som gjorde mig fundersam var just att man inte får dra kulon utomhus, men EKLKn tom i mark (förutsatt att den är mekaniskt skyddad förståss)!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.