Någon som kan svara på varför det är fyra hål per sida på sockerbiten. Det är en fast sockerbit på lampan. Dessutom är hålen väldigt små så det blir svårt att få in hela kabeln i ett av hålen.

• Närbild på en vit fast sockerbit med fyra små hål per sida, hålls av en hand framför en lampskärm. Kabel syns intill sockerbiten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd kopplingshylsa med anslutna kablar. Kablarnas ändar är blottade och det finns frågor om de små hålen i kopplingsanordningen.
    Skapa konto
  • Gilla
widheg och 5 till
  • Laddar…
Plinten är avsedd att kunna användas till mer än ett ändamål, I dom små hålen ska man koppla med typ enledare som man ofta använde internt i armaturer, i dom större hålen kan man använda typ FK och att det är två hål beror på att man ska kunna vidarekoppla.

• Gilla
widheg
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tanken med fyra anslutningar är ju att man t.ex. ska kunna skarva vidare. Hålen är dimensionerade för anslutningssladd i första inte ledningar i den fasta installationen som du håller på med. [länk]
Den funkar ju inte eftersom det inte finns något uttag utan är direkt till fast installation. Kan jag sätta på något annat mellan ”sockerbit” och tak?

Ja, du sätter en sån här i lampan

Vit lampkontakt med två stift och två exponerade ledningar, en röd och en blå.
Skapa konto

Och sån här på sladdarna i taket

Elektriskt vägguttag i vitt.

• Gilla
  • Haha
Mirkan och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Plinten är avsedd att kunna användas till mer än ett ändamål, I dom små hålen ska man koppla med typ enledare som man ofta använde internt i armaturer, i dom större hålen kan man använda typ FK och att det är två hål beror på att man ska kunna vidarekoppla.
Byta hela sladden i lampan och koppla med sockerbit?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, du sätter en sån här i lampan

[bild]

Och sån här på sladdarna i taket

[bild]
Det finns inget uttag. Men tänker att jag kan byta hela upphängnings anordningen och koppla den nya sladden med sockerbit?

Det är därför jag rekommenderar att du monterar ett uttag. Allting blir så mycket enklare i framtiden.

Men bilderna visar inte tillräckligt för att kunna ge mer precisa råd.

• Gilla
Flintylaren och 2 till
  • Laddar…
Men Bo, rekommenderar du en lampkontakt av gammal utdaterad standard ? ..Jag trode att överhögheten (i.e EU) hade beslutat att DCL är enda vägen framåt ? ;)

• Gilla
  • Älska
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
M Mollie skrev:
Någon som kan svara på varför det är fyra hål per sida på sockerbiten. Det är en fast sockerbit på lampan. Dessutom är hålen väldigt små så det blir svårt att få in hela kabeln i ett av hålen.
Snacka om ickeproblem.

• Arg
Mollie
  • Laddar…
U
GlennB GlennB skrev:
Men Bo, rekommenderar du en lampkontakt av gammal utdaterad standard ? ..Jag trode att överhögheten (i.e EU) hade beslutat att DCL är enda vägen framåt ? ;)
Men DCL är i praktiken sämre tyvärr, även om det är det nya. Skulle också rekommendera de äldre standarden. DCL äter ju hela utrymmet i dosan, finns ju ingen plats för kopplingar längre och utanpåliggande blir ju jätte tjocka/djupa helt i onödan bara för att kontakten låser i bakkant… helt värdelös standard.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
A
Den äldre standarden för lamputtag är upphävd sedan länge. Den lösningen gäller alltså inte mer.
Man tillät även en ovanligt lång övergångsperiod på 10 år som tog slut för ungefär 6 år sedan.

Det är nog hög tid att låta det gamla höra till det förgångna nu.

Lite lätt OT...

Kollade lite snabbt på Jula, Hornbach och Biltema. Samtliga säljer prylar för gamla standarden.
Hos Biltema finns dock texten "Denna produkt ska endast användas vid utbyte av befintlig och får inte användas vid nyinstallation" på vissa artiklar. Lustigt nog finns texten endast på hankontakter, inte på honkontakter för fast montering. Hur tänkte de där...?

Jag är bara glad om det kommer upp ett uttag där i taket av vilket slag som helst.
DCL är tyvärr en tråkig historia i flera avseenden.
De har dock en fördel för infällda uttag då de inte bygger utåt, men en nackdel där också år andra hållet...

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Kräver inte DCL att det finns skyddsjord i taket (och resten av rummet)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.