Hej

I samband med takomläggning tog vi ner parabol och tvantenn:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antennsladden hänger ner från taket:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu visar det sig att Barnkanalen, kunskapskanalen, svt1 och 2 funkar utan parabol och tvantenn. TV4 funkar nästan (är lite pixligt).

Hur kan det komma sig? Har vi inte kört via parabolen?

Med vänlig hälsning,

Peter

Om de kanalerna tagits emot visa marksända nätet så kan det mycket väl vara så att de signaler som fångas upp via antennsladden räcker för att tvn ska kunna visa en bild. Jag hade en period en bit högtalarkabel som enda antenn vilket fungerade hyfsat.

verkar helt klart som om ni har tagit dem från marknätet. Jag har lyckats med en instrumentmejsel direkt i antennutaget (studentrum)

S
En rätt avstämd kabel är inget annat än en antenn.

Jag har fått in bild på tvn utan någon som helst antenn/kabel ansluten, kvalitén på bilden går dock att diskutera.

Allt detta roliga, att man kan se TV med en skruvmejsel som antenn, kommer att ta slut när digitalhysterin har tagit över. Och snart ska de också släcka FM-radion bara för att några dumskallar i Stockholm vill ha ännu fler kanaler.

På den gamla goda analoga tiden så pluggade jag på distans i Härnösand, vi bodde i korridorboende, där stod det en tv utan någon antennsladd/antenn, men det var kanonbild på alla tre kanalerna (SVT 1, SVT 2 & TV4).

Thomas_Blekinge skrev:
Och snart ska de också släcka FM-radion bara för att några dumskallar i Stockholm vill ha ännu fler kanaler.
Nej, FM-radion skall släckas för att spara pengar på driften och kunna erbjuda mer sönderkomprimerat ljud.

Thomas_Blekinge skrev:
Allt detta roliga, att man kan se TV med en skruvmejsel som antenn, kommer att ta slut när digitalhysterin har tagit över.
Hmm. Vart vill du komma med det, de analoga sändingarna släcktes för åratal sedan?

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
D09
Tackar för denna tråd :)

Sambon försökte koppla in tvn i tösens rum och fick givetvis ingen bild.. Uttaget är inte kopplat i andra änden :)

Jag blev nerschasad för att lösa det.. Tog antennkabeln och körde in en skruv..

Tadaaaaa bild! :) :) :)

Jag tror ( men är ej säker) att jag har analog tv från en marksänd station genom luften.
Radio: de snackar mycket om att släcka FM och införa digital radio för att öka antal kanaler. Då måste samtliga radioapparater bytas till nya, i hemmet och i bilar. Det är kanske meningen med det.
De anför som skäl att få mer plats i etern för fler kanaler. Bullshit! De flesta av oss bor utanför Stockholm och har hur mycket som helst plats med fler kanaler. Kör man till Tyskland har man 20 analoga kanaler i radion, det går också.
Någon vill tjäna pengar på det, såklart.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror ( men är ej säker) att jag har analog tv från en marksänd station genom luften.
I så fall pågår piratsändningar för Teracom släckte mig veterligen sin sista analoga sändare för flera år sen.
Thomas_Blekinge skrev:
Radio: de snackar mycket om att släcka FM och införa digital radio för att öka antal kanaler. Då måste samtliga radioapparater bytas till nya, i hemmet och i bilar. Det är kanske meningen med
Det finns ett antal aspekter, men på det hela taget ser jag ingen större poäng med DAB idag. Byte av apparater behöver i och för sig inte bli så strängt, jag gissar att det blir en hyfsat lång övergångsperiod, i synnerhet för vissa SR-kanaler.

Korvgubbe
I min studentkorridor var vi lite mer rock n' roll och körde med en BH-bygel. :wow:

Byggahus bygel? Är det den som kortsluter forumet ibland?

• Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.