Hej
I samband med takomläggning tog vi ner parabol och tvantenn:
Antennsladden hänger ner från taket:
Nu visar det sig att Barnkanalen, kunskapskanalen, svt1 och 2 funkar utan parabol och tvantenn. TV4 funkar nästan (är lite pixligt).
Hur kan det komma sig? Har vi inte kört via parabolen?
Med vänlig hälsning,
Peter
I samband med takomläggning tog vi ner parabol och tvantenn:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antennsladden hänger ner från taket:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu visar det sig att Barnkanalen, kunskapskanalen, svt1 och 2 funkar utan parabol och tvantenn. TV4 funkar nästan (är lite pixligt).
Hur kan det komma sig? Har vi inte kört via parabolen?
Med vänlig hälsning,
Peter
Om de kanalerna tagits emot visa marksända nätet så kan det mycket väl vara så att de signaler som fångas upp via antennsladden räcker för att tvn ska kunna visa en bild. Jag hade en period en bit högtalarkabel som enda antenn vilket fungerade hyfsat.
Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
Allt detta roliga, att man kan se TV med en skruvmejsel som antenn, kommer att ta slut när digitalhysterin har tagit över. Och snart ska de också släcka FM-radion bara för att några dumskallar i Stockholm vill ha ännu fler kanaler.
På den gamla goda analoga tiden så pluggade jag på distans i Härnösand, vi bodde i korridorboende, där stod det en tv utan någon antennsladd/antenn, men det var kanonbild på alla tre kanalerna (SVT 1, SVT 2 & TV4).
Tackar för denna tråd 
Sambon försökte koppla in tvn i tösens rum och fick givetvis ingen bild.. Uttaget är inte kopplat i andra änden
Jag blev nerschasad för att lösa det.. Tog antennkabeln och körde in en skruv..
Tadaaaaa bild!

Sambon försökte koppla in tvn i tösens rum och fick givetvis ingen bild.. Uttaget är inte kopplat i andra änden
Jag blev nerschasad för att lösa det.. Tog antennkabeln och körde in en skruv..
Tadaaaaa bild!
Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
Jag tror ( men är ej säker) att jag har analog tv från en marksänd station genom luften.
Radio: de snackar mycket om att släcka FM och införa digital radio för att öka antal kanaler. Då måste samtliga radioapparater bytas till nya, i hemmet och i bilar. Det är kanske meningen med det.
De anför som skäl att få mer plats i etern för fler kanaler. Bullshit! De flesta av oss bor utanför Stockholm och har hur mycket som helst plats med fler kanaler. Kör man till Tyskland har man 20 analoga kanaler i radion, det går också.
Någon vill tjäna pengar på det, såklart.
Radio: de snackar mycket om att släcka FM och införa digital radio för att öka antal kanaler. Då måste samtliga radioapparater bytas till nya, i hemmet och i bilar. Det är kanske meningen med det.
De anför som skäl att få mer plats i etern för fler kanaler. Bullshit! De flesta av oss bor utanför Stockholm och har hur mycket som helst plats med fler kanaler. Kör man till Tyskland har man 20 analoga kanaler i radion, det går också.
Någon vill tjäna pengar på det, såklart.
I så fall pågår piratsändningar för Teracom släckte mig veterligen sin sista analoga sändare för flera år sen.Thomas_Blekinge skrev:
Det finns ett antal aspekter, men på det hela taget ser jag ingen större poäng med DAB idag. Byte av apparater behöver i och för sig inte bli så strängt, jag gissar att det blir en hyfsat lång övergångsperiod, i synnerhet för vissa SR-kanaler.Thomas_Blekinge skrev: