3 181 lĂ€st ·
35 svar
3k lÀst
35 svar
Varför funkar inte min nya lampa?
Blir nog liiiiite taskig kontakt. đ
Skala det biten som gÄr in i "sockerbiten".
EDIT - det pÄtalas för mig att jag har grus i ögonen, och det stÀmmer sÀkert. Mina ögon ser tyvÀrr en oskalad brun ledare med mÀrke efter en skruvanslutning. Och grejer har, enligt vad jag kan förstÄ, införskaffats begagnade.
Skala det biten som gÄr in i "sockerbiten".
EDIT - det pÄtalas för mig att jag har grus i ögonen, och det stÀmmer sÀkert. Mina ögon ser tyvÀrr en oskalad brun ledare med mÀrke efter en skruvanslutning. Och grejer har, enligt vad jag kan förstÄ, införskaffats begagnade.
Redigerat:
Borde fungera, sÄ antingen var det kasst kopplat eller sÄ Àr samtliga ljuskÀllor trasiga i lampan.
Som sagt mÄste den dÀr skarven dragavlastas. Du gör bÀst i att köpa en lÀngre anslutningssladd som rÀcker hela vÀgen frÄn lampkoppen till uttaget. DÄ kan du dölja skarven i lampkoppen. Se till att skala lÀngre och se till att du har bra kontakt i skarvstycket.
Har du en spÀnningsprovare? Eller en multimeter? Det Àr lite ett minimikrav för att mecka med el som jag ser det.
Som sagt mÄste den dÀr skarven dragavlastas. Du gör bÀst i att köpa en lÀngre anslutningssladd som rÀcker hela vÀgen frÄn lampkoppen till uttaget. DÄ kan du dölja skarven i lampkoppen. Se till att skala lÀngre och se till att du har bra kontakt i skarvstycket.
Har du en spÀnningsprovare? Eller en multimeter? Det Àr lite ett minimikrav för att mecka med el som jag ser det.
Du tÀnker pÄ om det Àr en gammal rund kronkontakt i taket? Nej, det Àr det inte. Du ser tydligt avfasningen pÄ uttaget. Jag har inte sett kronkontakter med avfasning och det talar ocksÄ emot att renoveringslampan sitter pÄ samma sÀtt som den TS försöker koppla in.J Josth skrev:
Det du ser pÄ bilden Àr en fabrikspressad Àndhylsa. Det blir utmÀrkt kontakt med skruv mot den.K Kardan79 skrev:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar Àr mÄngsidiga instrument som anvÀnds inom elektronik och elteknik för att mÀta olika parametrar som ström, spÀnning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och Àr ett oumbÀrligt verktyg för alla som regelbundet
LĂ€s mer
DÄ har mina ögon snabbt degenererat.tommib skrev:
Edit - och skulle det vara sÄ ber jag om ursÀkt för kommentaren.
Det Àr knappast troligt att det sitter en fabrikspressad Àndhylsa pÄ ena ledningen men inte pÄ den andra.
DÀremot kan det vara en för-skalad men inte borttagen isolering.
Oavsett, normalbegÄvad ser skillnad pÄ isolering och koppar...
DÀremot kan det vara en för-skalad men inte borttagen isolering.
Oavsett, normalbegÄvad ser skillnad pÄ isolering och koppar...
VARNINGđ
Börja med bild 3 ! ! !
- Du fÄr inte / aldrig koppla som Du gjort.
AlltsÄ det fÄr aldrig vara sÄ att det ligger spÀnning pÄ oskyddade kontaktstift.
Det ska vara en kontakt med honor dÀr, absolut inte stift.
Vad tror nu hÀnder om t ex du nuddar bÄda samtidigt?
Börja med bild 3 ! ! !
- Du fÄr inte / aldrig koppla som Du gjort.
AlltsÄ det fÄr aldrig vara sÄ att det ligger spÀnning pÄ oskyddade kontaktstift.
Det ska vara en kontakt med honor dÀr, absolut inte stift.
Vad tror nu hÀnder om t ex du nuddar bÄda samtidigt?
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlĂ€gg
Ganska sÀker pÄ att delen sitter pÄ lampan..H Hybro skrev:
Uttaget Àr inte under koppen
Finns en annan bild dÀr man ser uttaget..
Hur var det nu? Ăr uttaget i taket förberett för anslutning av tvĂ„ lampor med dubbelströmbrytare?
DÄ Àr det tre trÄdar. En nolla och tvÄ tÀndtrÄdar.
Den lampa TS tÀnker ansluta Àr vÀl i nulÀget inkopplad mellan de tvÄ tÀndtrÄdarna i lamputtaget,
eftersom den senaste lampan inte funkar?
Den lampa TS tÀnker ansluta Àr vÀl i nulÀget inkopplad mellan de tvÄ tÀndtrÄdarna i lamputtaget,
NĂ€e, du kan inte vrida den typen av lampstickpropp i uttaget. Funkar den ena sĂ„ ska den andra funka, felet Ă€r nĂ„gon annanstansH Hybro skrev:Hur var det nu? Ăr uttaget i taket förberett för anslutning av tvĂ„ lampor med dubbelströmbrytare?