Det ser bra ut där.

Då tycker jag det är dags att göra den kontroll som du borde ha gjort innan driftsättning, kontinuitetsmätning av skyddsjorden. Du har väl en multimeter? Bryt strömmen till hela huset och ohmmät mellan jordblecket på lite olika uttag i närheten (använd t.ex en skarvsladd som mätledare) för att få en referens. Mät sedan mot uttagen på altanen. Då hittar du förhoppningsvis den punkt där skyddsledaren inte har kontakt. Detta borde elektrikern redan ha gjort.

• Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Hur ser det ut i uttaget?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Davidbagare
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ser bra ut där.

Då tycker jag det är dags att göra den kontroll som du borde ha gjort innan driftsättning, kontinuitetsmätning av skyddsjorden. Du har väl en multimeter? Bryt strömmen till hela huset och ohmmät mellan jordblecket på lite olika uttag i närheten (använd t.ex en skarvsladd som mätledare) för att få en referens. Mät sedan mot uttagen på altanen. Då hittar du förhoppningsvis den punkt där skyddsledaren inte har kontakt. Detta borde elektrikern redan ha gjort.
Jag vet inte om elektrikern gjorde det. Va en gymnasieelev som gjorde just denna plejddosan (som elektrikern skulle ha uppsikt över). Och jag har aldrig fått för mig att kontrollera jorden till det uttag på utsidan som de satte upp heller. Kanske har varit ojordat sedan de installerade. Var först nu när jag kopplade på ett eget uttag som jag testade det.

Kan man höra av sig till dem såhär två/tre år senare och påpeka detta? Eller är det bara att lösa själv eller ringa en annan elektriker?

Davidbagare
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hur ser det ut i uttaget?
Vilket uttag menar du?

Det här kan du lösa själv. Det är visserligen behörighetskrävande men den gränsen har du redan passerat. Fortsätt felsök så hittar du felet.

• Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det här kan du lösa själv. Det är visserligen behörighetskrävande men den gränsen har du redan passerat. Fortsätt felsök så hittar du felet.
Jag uppskattar din hjälp! Men när jag läste ditt förra inlägg om ohm-mätning och annat så kändes det lite som grekiska för mig.. jag har en mätare, men mest använt den för attmäta spänningen i mina 12v batterier..

Davidbagare Davidbagare skrev:
Kan man höra av sig till dem såhär två/tre år senare och påpeka detta? Eller är det bara att lösa själv eller ringa en annan elektriker?
Kan du lösa det själv är det ju ingen poäng att kontakta elektrikern. Är det tre år sedan och du har kopplat själv med det nu kan ju elektrikern möjligen skylla på det. Prova metoden som @Bo.Siltberg föreslår. Börja vid uttaget som fungerar. Mät kontinuitet mellan jorden i detta uttag och jorden i dosorna en i taget. Då ser du var den försvinner.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Jag uppskattar din hjälp! Men när jag läste ditt förra inlägg om ohm-mätning och annat så kändes det lite som grekiska för mig.. jag har en mätare, men mest använt den för attmäta spänningen i mina 12v batterier..
En multimeter brukar kunna mäta resistans. Är du osäker kan du ta en bild på den och lägga upp. Sätt en skarvsladd i uttaget som fungerar. Sedan ställer du instrumentet på ohm-mätning och sätter ena proben på jordblecket i skarvsladden och andra proben i den wago som skarvar jordtrådarna i dosan med plejd-prylen. Är det helt där gör du samma sak i nästa dosa. Har du öppnat uttaget som det är draget ifrån? Det kan ju ha lossat en tråd där.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Du kommer troligen att hitta felet genom att inspektera. Men kontrollen ska även innefatta en mätning. Du har säkert ett summerläge på din multimeter som kan användas. Felet kan finnas i det uttag du har inne där nya kabeln kopplats in.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
Superuppskattat med all hjälp! Ska börja felsöka imorgon och försöka få ordning på en mätning som ni beskrivit. Kommer säkert ha fler frågor när jag ska göra detta. Återkommer imorn. Tack tack tack och trevlig fredagkväll!

Vilket uttag menar du?
Uttaget som matar resten av kedjan, de du visar i din andra bild.

Hej,
Jag har ett vägguttag innanför altandörren. En elektriker drog ut ett uttag till väggen ute ovanför altanen. Mellan uttaget inne och ute så sattes en plejd ctr-01, så jag kan aktivera uttaget på utsidan via plejd appen.
Nu skulle jag dra ett uttag vidare till andra änden av altanen, så satte en kopplingsdosa på altanväggen, och kopplade där in det uttag elektrikern satte upp, samt drog en kabel vidare till andra sidan altanen och satte ett uttag där med.
Men nu när jag kontrollerar kopplingen med en makapär jag köpte av elektrikern, så säger den ”nolla eller jord saknas”. Uttaget funkar, men i och med att det är i utomhusmiljö så har jag nu kopplat ut det för att reda ut:
Vad kan det vara som felar? Varför hänger inte nolla/jorden med till uttaget?
Uttaget inne (som strömmen är kopplad från) ser rätt ut enligt makapären. Har vago i kopplingsdosan och har testat att byta nollan och fasen i uttaget, men samma felkod. Har även testat annat uttag för att utesluta det, men samma felkod då med.

Är det läge att ringa en elektriker eller någon som har någon idé om vad mitt nästa steg är för att få ordning på detta?

Har kopplat in extra uttag många gånger, och det har alltid funkat bra då.

Mvh, Bagarn
Vad visar det om du vänder stickproppen på "mackapären" 180 grader?

Davidbagare
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Uttaget som matar resten av kedjan, de du visar i din andra bild.
Ska kolla imorn och ta en bild 👍🏻

Davidbagare
U Uffe A skrev:
Vad visar det om du vänder stickproppen på "mackapären" 180 grader?
Samma åt båda håll. I ett korrekt uttag med jord så har den olika utslag åt de olika hållen, men alla tre lampor lyser i uttaget på altanen åt båda hållen.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Samma åt båda håll. I ett korrekt uttag med jord så har den olika utslag åt de olika hållen, men alla tre lampor lyser i uttaget på altanen åt båda hållen.
I ett jordat uttag så ska aldrig röd och grön lampa lysa samtidigt.
Eluttagsprovare som visar fel med röd och grön lampa tända samtidigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit:
Eftersom uttaget "fungerar" så finns fas och nolla, alltså saknas jorden.

• Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.